Enquête

Wat is jouw favoriete live opgenomen rock- of metalalbum aller tijden?

AC/DC - If You Want Blood, You’ve Got It
Death - Live In L.A.
Deep Purple - Made In Japan
Dream Theater - Live Scenes From New York
Iced Earth - Alive In Athens
Iron Maiden - Live After Death
Judas Priest - Unleashed In The East
Kiss - Alive!
Mayhem - Live In Leipzig
Metallica - Live Shit: Binge And Purge
Motörhead - No Sleep ‘Til Hammersmith
Nightwish - Showtime, Storytime
Opeth - The Roundhouse Tapes
Ozzy Osbourne - Tribute
Pantera - Official Live: 101 Proof
Rainbow - On Stage
Rammstein - Live Aus Berlin
Rush - Exit Stage Left
Savatage - Ghost In The Ruins
Saxon - The Eagle Has Landed
Slayer - Decade Of Aggression
Thin Lizzy - Live And Dangerous
Tool - Salival
UFO - Strangers In The Night
een ander live-album, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 augustus:
  • Roosendaal Open Air 2025 o.a. Mental Cruelty, Sarcator. Insurrection, Millhaven
Kalender
Vandaag jarig:
  • "Dixie" Dave Collins (Weedeater) - 53
  • Alan Averill "Nemtheanga" (Primordial) - 50
  • Fernando Ribeiro (Moonspell) - 51
  • Mark Craney (Jethro Tull)† - 73
  • Samuli "Skrymer" Ponsimaa (Finntroll) - 48

Vandaag overleden:
  • Allen Woody (The Allman Brothers Band) - 2000
  • Denis "Piggy" D'Amour (Voivod) - 2005
  • Robert Lelièvre (Pan) - 1973
Review

Woe - Hope Attrition
Jaar van release: 2017
Label: Vendetta Records
Woe - Hope Attrition
Wie aan Amerikaanse black metal denkt, is waarschijnlijk al snel geneigd om te denken aan de meer pretentieuze, ‘hipsterverantwoorde’ bands in het genre (Deafheaven, Wolves In The Throne Room, Krallice). Daarmee wordt enerzijds een brede groep belangstellenden bereikt (terecht, gezien de kwaliteit van bovengenoemde bands), maar haakt tegelijkertijd een andere groep op voorhand af. Vooral die laatste groep zal veel plezier hebben aan Hope Attrition, het vierde album van de Amerikaanse blackmetalband Woe. Deze Newyorkse groep klinkt namelijk als een mengeling van Nachtmystium (het melodieuze gitaarwerk) en Goatwhore (het no-nonsense, groovende karakter).

Daar waar een groep als Goatwhore het vooral moet hebben van ongecompliceerd beuken, is de muziek van Woe beduidend gelaagder. Dat blijkt al uit de statige opbouw van de ruim acht minuten durende openingstrack Unending Call Of Woe, dat pas na twee minuten uit de startblokken schiet. Vanaf dat moment is het genieten. Vooral de messcherpe riffs verraden de klasse van deze band. Het furieuze No Blood Has Honour is vervolgens een van de hoogtepunten van deze plaat. Het drumwerk is intens, de riffs zitten vol gif en de bulderende strot van Chris Grigg is imponerend. Ook het met melodieuze, bijna God Dethroned-achtige riffs doorspekte Drown Us With Greatness verdient een eervolle vermelding.

Tijdens trage, dreigende passages vertoont Woe, mede door het stemgeluid van Grigg, wel wat raakvlakken met Mgła. De snerpende vocalen van gitarist Matt Mewton herinneren dan weer aan Cobalt en voegen de nodige diversiteit toe. Zo is de muziek van Woe geworteld in verschillende blackmetaltradities. Tegelijkertijd is de sound van de band vrij herkenbaar en dat is een knappe prestatie in deze overvolle scene. Woe verdient bovendien een extra compliment voor de vette productie. Hope Attrition heeft een rauw randje, maar knalt toch vooral vol intensiteit uit de speakers. Daarmee vergroot de band de impact van de toch al krachtige nummers.

Hope Attrition is een aanrader voor de liefhebbers van goed geproduceerde, volwassen klinkende black metal. Woe vermijdt enerzijds de misplaatste lo-fi esthetiek van veel old-schoolbands, maar verzandt anderzijds nergens in even misplaatst intellectualisme en avantgardisme. Het eindresultaat is een prima werkstuk vol intense, goed in elkaar zittende, moderne black metal.

Tracklist:
1. Unending Call Of Woe
2. No Blood Has Honor
3. A Distant Epitaph
4. The Din Of The Mourning
5. The Ones We Lost
6. Drown Us With Greatness
7. Abject In Defeat

Score: 82 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 31 mei 2017

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.