Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

20-10-2021

Interview: Dragonland
Met Olof Mörck
Door Rene
Geplaatst in maart 2007

Ergens in december stuurde ik wat vragen naar gitarist Olof Mörck naar aanleiding van de cd Astronomy. Na zo'n geweldige plaat gemaakt te hebben, verdiende Dragonland immers wel wat extra promotie door middel van een artikeltje op Metalfan. Nu zijn we alweer een aantal maanden verder en iedereen heeft natuurlijk allang dat meesterwerkje in huis. Toch kreeg ik recentelijk pas de antwoorden in de mail. Nou ja, dan zetten we Astronomy nog maar een keertje in de spotlights. Dan kunnen we gelijk te weten komen wat de impact van de nieuwe cd voor Dragonland is geweest.

Dragonland

Wat kun je vertellen over de 'kleine' stijlverandering die Dragonland op de nieuwe cd Astronomy is ondergaan? De nummers zijn korter, progressiever, maar de gitaren zijn vooral agressiever. Jullie klonken eerder wat meer 'happy metal'.

Het was inderdaad een grote ontwikkeling vergeleken met de vorig cd Starfall. De grootste verandering in onze carriëre is nog altijd die gebeurde tussen Holy War en Starfall. Astronomy borduurt verder op wat het beste op die vorige cd werkte. En één van die dingen was dat we de sfeer wat wilden veranderen. De vorige cd's klonken inderdaad vrolijker. Dit keer wilden we een meer donkere en mysterieuzere sfeer creëeren. Dat was niet omdat we ontevreden zijn met ons eerdere werk. We wilden gewoon eens wat anders proberen. Net als in het echte leven verandert onze muziek net zoals de seizoenen voorbijkomen. Dat iets wat voor ons natuurlijk is.

Het thema is ook wat veranderd dit keer. Waar komt dat hele Astronomy-idee vandaan?

Je kon mijn fascinatie voor de sterren al terugvinden op het laatste album Starfall. Het thema boeit mij enorm, en in feite alles wat er mee te maken heeft. Van mythologie, astrologie tot de wetenschap in zijn algeheel en meer! De wereld waar wij op leven is zo'n klein stipje in het universum. Het is een rare gedachte dat elk persoon dat heeft geleefd, elke oorlog dat uitgevochten is, elke technologische doorbraak, en alles wat we weten van het leven, zelf is gecentreerd in dit korreltje zand van een oneindig groot geheel. Ik geloof niet in de ruimte en sterren als een specifiek object. Ik denk dat onze kleine aarde behoorlijk onbelangrijk is in het grotere geheel.

Er zit ook nog eens extra veel bombast in de muziek. Naast de instrumentale nummers Book Of Shadows IV en The Old House On The Hill, is er ook erg veel orkestratie op de rest van de cd. Is Dragonland nu een soort van soundtrack metal-band geworden?

Dragonland - AstronomyWaarom niet? Ikzelf denk nooit in zulke termen. Ik laat het aan andere mensen over als ze onze muziek graag willen labelen. Maar we zijn als band duidelijk geïnspireerd door soundtracks en klassieke muziek. Daarom vind ik soundtrack metal een oneindig betere benaming voor onze muziek dan power metal. Voordat het Starfall-album uit was, waren we echt doodziek geworden van het feit dat men vond dat we slechts standaard power metal maakten. Nu zegt men dat niet zo vaak meer, dus op dat punt zijn we dus duidelijk geslaagd.

Misschien moeten we van onze volgende cd weer een vette fantasy-achtige power metal-plaat gaan maken, alleen om mensen te shockeren! Wij vinden het leuk om als band onverwachts uit de hoek te komen, haha.

Als ik de teksten van het nummer Cassiopeia zo lees, dan lijkt het mij dat het gaat over een soort koningin in het water. Mag ik wat meer uitleg?

Uiteraard. Het verhaal komt uit de Griekse mythologie. Het gaat over de Aethiopiaanse koningin Cassiopeia die de woede op de nek haalt van de goden door op te scheppen over het feit dat ze mooier is dan de Nereids, wezens van ongekende schoonheid. Ze wordt gestraft door haar enige kans op goddelijkheid weg te nemen. Haar dochter Andromeda wordt geofferd aan een verschrikkelijk beest, gorgon. Op het laatste momen wordt zij gered door Perseus en Cassiopeia. En tijdens terwijl gorgon verslagen wordt, wordt Pegazus geboren uit het water en neemt het drietal ver weg van die verschrikkelijke plek. Omdat Cassiopeia nog steeds een deel van haar straf moet ondergaan, wordt voor haar een astrale gevangenis gemaakt. Daar is ze voor eeuwig gevangen, maar sterfelijke mensen kunnen haar schoonheid daardoor wel eeuwig aanschouwen.

Wie is de zangeres die regelmatig voorbij komt op Astronomy?

Elise Ryd heet ze en ze is erg getalenteerd. Haar stem produceren was een puur genot om te doen. We zullen in de toekomst zeker weer met haar werken, met Dragonland of een ander project!

Jimmy Strimmell van de band Nightrage zorgt voor een stel grunts. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

We hebben altijd al wat grunts in onze muziek willen hebben, maar dat was er nog nooit van gekomen. Maar de samenwerking met Jimmy kwam redelijk eenvoudig tot stand. Nadat Gus G de band Nightrage had verlaten, heb ik ze uit de brand geholpen om de live-shows te doen. Toevallig vond Jimmy het nummer Antimatter goed genoeg om daar zijn stem ervoor te lenen. Laat ik ook nog even vertellen dat de gitarist van Nightrage Marios Iliopolous gezorgd heeft voor een uitstekende solo in het nummer Cassiopeia. Ik heb in ruil daarvoor een solo ingespeeld op hun nieuwe cd A New Disease Is Born. Tenslotte zingt onze goede vriend Jake E van Dreamland de brug in het nummer Astronomy.

Jullie spelen dus geen cliché power metal meer en zingen ook niet meer over elfen en draken. Denk je dat daardoor de naam Dragonland nog wel past bij de band? Is het misschien niet beter een geschiktere naam te vinden zoals bijvoorbeeld, ehm, Astroland?

Ik denk dat de naam Astroland al bezet is door NASA bij één of andere pretpark, haha. Maar serieus, ik vind Dragonland nog prima bij ons passen. De draak is een mythisch wezen dat al duizenden jaren bestaat in verschillende legendes van de mensheid lang voordat je schrijvers als Tolkien had. Natuurlijk zullen er nog veel mensen zijn die onze muziek gaan associeren met fantasy. Maar tegenwoordig is het toch wel duidelijk dat we ver van dat onderwerp verwijderd zijn en geen standaard power metal meer spelen. Dus ja, ik vind het nog steeds een coole bandnaam en voel ons daardoor niet gelimiteerd in onze onderwerpkeuze van de teksten. Net zoals Slayer zicht niet beperkt voelt door alleen maar nummers te schrijven over slagerijen, haha.

The Old House On The Hill is een gigantisch nummer met bijna een kwartier aan soundtrack metal-muziek. Hoe is het om aan zo'n nummer te werken vanaf het schrijven van de eerste noot tot aan de eindmix? Want dat moet een hoop werk zijn geweest.

Dat is een understatement! Het heeft ons een dik half jaar gekost om het nummer van idee naar uiteindelijke compositie te maken. Het muziekstuk is inderdaad enorm geworden. Natuurlijk zijn er zoveel andere 14 minuten durende epics gemaakt door andere bands. Maar vaak zijn dat qua structuur gewoon uitgerekte metal-nummers. Wij hebben het compleet anders aangepakt. Zo wordt er geen enkele gitaarriff herhaald. En daar waar we een melodielijn herhalen, is het in een gevarieerd context. Het was allemaal begonnen met het schrijven van een groot gothic/horror-verhaal in stijl van H.P. Lovecraft. En van daaruit hebben we elk deel van dat verhaal vertaald naar het stuk muziek dat erbij past. Het is het meest ambitieuze project waar we aan gewerkt hebben tot nu toe en ik denk dat het resultaat aardig is gelukt. Ik was er persoonlijk wel een beetje bang voor dat men het niet zou vinden passen bij een Dragonland-album. Zelf vonden we van wel en wilden het in ieder geval op de cd zetten. Het was wel een opluchting om toch overal positieve reacties te lezen.

Dragonland

Astronomy is geproduceerd door Fredrik Nödstrom. Hij staat meer bekend om het werken met extremere metalbands. Waarom dachten jullie dat hij ook geschkt zou zijn voor jullie muziek?

De bandleden van Dragonland zijn allemaal opgegroeid in Gothenburg. Aangezien dat ook in de midden jaren '90 was, hebben we allemaal de explosieve groei van de death metal-scene van die tijd meegemaakt. Fredrik was echt de technische kant van al die bands, waardoor hij ook van grote invloed op die groei was. Death metal heeft als genre een grote invloed gehad op alle leden van de band. Dat is denk ik per album steeds meer te merken. Daarom leek het opnemen in studio Fredman dit keer een goede keuze.

De reviews voor Astronomy waren niets dan lovend. Nu zijn we alweer een aantal maanden verder sinds de release van het album. Heb je al het gevoel dat dit de doorbraak van Dragonland kan zijn?

De reviews zijn inderdaad allemaal positief, inclusief die van Metalfan. Het is altijd mooi om zulke reacties te lezen als je zo lang aan een album hebt gewerkt. Het is in zekere zin zelfs vleiend, want uiteindelijk maken we muziek die we gewoon zelf mooi vinden. Als anderen er ook zo over denken, maakt me dat extra blij. Maar toch, ik denk niet dat we op de rand staan van een commerciële doorbraak. Nog niet tenminste. We zijn daar niet op uit, maar tegelijkertijd wil je als artiest natuurlijk wel dat zoveel mogelijk mensen jouw muziek horen. We kunnen alleen maar afwachten wat de toekomst wat dat betreft gaat brengen. Persoonlijk heb ik nog enorm veel ideeën in mijn hoofd die ik wil uitproberen met Dragonland. Dus verwacht maar niet dat de band het rustiger aan gaat doen of dat het creatieve proces opraakt! Als dat uiteindelijk leidt tot succes ligt natuurlijk aan de metalfans. Wijzelf zullen dat in ieder geval niet bewust gaan sturen.

Denken jullie eindelijk eens wat shows te kunnen spelen in 2007? Want ik heb begrepen dat jullie nogal teleurgesteld waren over de tourmogelijkheden na de release van Starfall.

Volgens mij verwijs je naar de opmerking die is gemaakt in het interview in de Aardschok. We waren niet speciaal teleurgesteld dat we niet meer shows hebben gedaan. Maar we gingen er eigenlijk vanuit dat de shows wel vanzelf zouden komen. De laatste vier jaar zijn we zo geconcentreerd bezig geweest met het maken van albums, dat we zelf nooit achter shows aangegaan zijn. We hebben eigenlijk alleen nog maar optredens gedaan die we aangeboden kregen. Na Starfall was dat alleen maar een mini-tour door Engeland met Yngwie Malmsteem. Maar een tour door Europa met bivoorbeeld Kamelot of Sonata Arctica zou zeker niet verkeerd zijn geweest. Dit keer gaan we er zelf proberen wat meer werk van te maken. Hoewel nog niks rond is, ziet het er sterk naar uit dat we dit jaar naar Nederland komen voor een optreden. We hebben in ieder geval één aanbieding liggen, maar misschien komen we zelfs twee keer langs dit jaar!

[ Terug naar de Interviews ]