17-11-2019

Dragonland - Starfall
Jaar van release: 2004
Label: Century Media Records
Dragonland - Starfall
Na twee albums bij het vrij kleine Black Lotus Records heeft de Zweedse epische power metalband Dragonland de overstap naar een groter label weten te maken. Inmiddels hebben de heren namelijk onderdak gevonden bij Century Media. Op muzikaal gebied is er niet veel veranderd sinds voorganger Holy War: de band maakt nog steeds snelle, goed in het gehoor liggende power metal met duidelijk aanwezige keyboardpartijen. Wie niet bekend is met de oorsprong van deze band, zou waarschijnlijk vermoeden dat Dragonland uit Italië komt, waarmee de sound van de band wel vrij duidelijk afgebakend is.

Bij opener As Madness Took Me valt al op dat Dragonland zijn zaakjes productioneel gezien uitstekend voor elkaar heeft. De vrolijke refreintjes, catchy riffs en afwisselende keyboardpartijen komen namelijk loepzuiver uit de speakers knallen. De nummers zijn afwisselend genoeg om de aandacht vast te houden. Zo begint het titelnummer nog met een bijna té vrolijke keyboardmelodie, terwijl het hieropvolgende Calling my Name een heel wat minder euforische sfeer uitstraalt. Het elf minuten durende drieluik The Book of Shadows springt het meest in het oog op dit album. Hierbij komt de afwisseling het best naar voren: soundtrack-passages worden afgewisseld met snelle power metal, flitsende gitaarsolo’s en folk-achtige intermezzo’s.

Starfall is een goed en professioneel power metal-album geworden dat liefhebbers van Rhapsody, Sonata Arctica en Labyrinth zeker zal weten te bekoren. Toch vind ik voorganger Holy War eigenlijk op alle fronten nét iets beter. Met name de zang is nu wat eentoniger geworden en de hoge uithalen zijn een beetje verdwenen. Productioneel zit het nieuwe album dan wél weer beter in elkaar. In ieder geval weet Dragonland wederom kwaliteit af te leveren. De originaliteitsprijs zal de band er niet mee behalen, maar ik betwijfel of daar veel mensen problemen mee zullen hebben.

1. As Madness Took Me
2. The Returning
3. Starfall