Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

03-08-2021

Interview: Crypta
Met Sonia 'Anubis' Nusselder
Door Jeffrey
Geplaatst in juli 2021

Sonia 'Anubis' Nusselder werd in Haarlem geboren, maar verhuisde al op driejarige leeftijd naar Spanje, om zich samen met haar Spaanse moeder en Nederlandse vader op haar twaalfde te vestigen in Nieuw-Vennep. Begin dit jaar nam ze het vliegtuig naar BraziliŽ om daar het debuutalbum voor Crypta op te nemen. De gitariste voegde zich daar bij de andere drie dames van de band, die ze al heel lang niet meer gezien had. Op een zeer warme junidag stel ik een aantal vragen aan haar over haar ervaringen daar, het album en de toekomst van de deathmetalformatie en haar andere plannen.

Crypta

In januari was je in BraziliŽ. Was het daar ook al zo heet?

Het is daar heel erg heet, dus ik moest wel even wennen. Het is niet te vergelijken met Nederland. Zelfs als het regent, is het daar heet.

Toch had je daar behoorlijk wat werk te doen.

Ja, het was een volgepropte maand met veel avonturen. We hebben het hele album opgenomen in de studio, met elkaar gerepeteerd, videoclips opgenomen en bandfotoís gemaakt. Alles wat je samen kunt doen, hebben we daar in S„o Paulo zo ongeveer gedaan. Ondanks de beperkingen is het ons gelukt om te reizen. We zijn meerdere malen getest en we hebben heel voorzichtig gedaan. Dat geldt voor iedereen die erbij betrokken was.

Hoe was het om de andere dames na zoín lange tijd te ontmoeten. Jullie hadden elkaar tot die tijd slechts een enkele keer in het echt gezien en verder alleen maar online.

Dat was best spannend, want de band bestaat voor driekwart uit Braziliaanse meiden en die wonen ook nog eens ver uit elkaar. Het hele album is gemaakt tijdens de coronaperiode met alle beperkingen van dien en dus online. De communicatie verliep echter soepel. We spreken allemaal Engels. We bellen elkaar regelmatig en delen veel informatie met elkaar, dus dat gaat prima.

Hoe verliep de songwriting?

De songwriting verloopt heel democratisch. We delen de ideeŽn op Google Drive. De nummers ontstaan doordat we discussiŽren over de ideeŽn en ze vervolgens samenvoegen. Zo is stukje bij beetje het album ontstaan. We hebben er de tijd voor genomen. Voordat Crypta publiekelijk bekend werd gemaakt, waren we al een jaar aan het werk. In die tijd hebben we elkaar beter leren kennen om te kijken of het allemaal wel goed klikte. De chemie was er al snel en onze ideeŽn sloten goed op elkaar aan.

Tot die tijd heb je alleen in Luzern in augustus 2018 met elkaar gesproken.

Dat klopt. Ik had Nervosa al een aantal keren gezien en zij hadden mij met Burning Witches zien spelen, maar dit was echt de eerste keer dat ik live met ze sprak. Daarna hebben we contact gehouden. Pas een jaar later kwam het idee van drumster Luana en bassiste/zangeres Fernanda om een deathmetalproject te starten. Daarvoor nodigden ze mij uit. Dat vond ik een grote eer en heb er direct ja op gezegd. Met zín drieŽn hebben we een naam gezocht, het concept uitgewerkt en nummers geschreven.

Taina sloot pas veel later aan.

Ja, toen was het grootste deel van het album al geschreven. We zochten naar een tweede gitariste, omdat we het tof vonden dat er niet slechts ťťn gitariste was die soloís speelde. Het is bovendien tof dat we samen harmonieŽn kunnen spelen, zowel in de studio als op het podium. Ze had wat videoís op YouTube gezet en daaruit blijkt dat ze erg goed kan spelen.

Je bent in Crypta niet de tekstschrijfster, maar heeft het album een thema? From The Ashes gaat over opstaan en een nieuw begin maken.

Het album gaat met name over de dood en deelthemaís daarvan. Kali is bijvoorbeeld de mythische godin van vernietiging en oorlog. From The Ashes gaat over reÔncarnatie, over een feniks en een nieuw begin. Ieder nummer heeft zo zijn eigen thema.

Uit hoeveel lagen ritmegitaarpartijen bestaat het album?

Vier. Voor leadgitaren verschilt het per nummer, ťťn, twee of drie. Soloís speel ik meestal twee keer in. Ik weet niet hoe Taina het heeft aangepakt. Basgitaarpartijen zijn ťťn keer ingespeeld.

Ik vind het drumgeluid erg gaaf.

Het is echt cool om Luana te zien drummen. Ze geniet echt en gaat helemaal los in de oefenruimte. Nadat we eigen nummers hadden geoefend, gingen we nog wat jammen. Ze zette Spheres Of Madness van Decapitated in en al snel speelden we die track samen. Daaruit blijkt ook de chemie.

Hebben jullie, voordat jullie de studio ingingen, de nummers samen geoefend om te kijken of ze ook in een live-setting goed tot hun recht zouden komen?

We zijn meteen de studio ingegaan om de plaat op te nemen. We waren goed voorbereid en hadden pre-producties gedaan. Alle nummers zijn twee keer opgenomen. Ik heb thuis de demoversies opgenomen. Dat scheelt al de helft van het werk. Alles stond er strak op en zelfs alle soloís waren al geschreven voordat we de studio ingingen. Een maand was best kort, maar we hebben het plan kunnen uitvoeren. Alle gitaartracks moesten snel opgenomen worden, anders haalden we de deadline niet. Omdat ik de nummers al door en door kende voordat Taina erbij kwam, besloten we dat ik alle ritmegitaarpartijen zou inspelen. Dat vereenvoudigde het proces. Toen ik in de studio aankwam, waren de drums al opgenomen. Na de ritmegitaarpartijen zijn de bas, zang en als allerlaatste de leadgitaarpartijen opgenomen.

Die leadgitaarpartijen zijn verdeeld tussen jou en Taina.

Ja, we hebben allebei de helft gedaan. We hebben onze eigen soloís opgenomen. Na de opnames en de videoís, hebben we de partijen verdeeld voor de live-optredens. Sommige partijen zijn geharmoniseerd en sommige worden door ťťn van ons een octaaf lager gespeeld. We hebben daar een aantal oefensessies aan besteed.

Hoe was het om eindelijk weer eens samen met anderen te spelen?

Dat was heel vet. Echt superleuk, ook omdat ze goede muzikanten zijn. Er was gelijk een klik. We hadden al veel werk achter de rug toen we gingen jammen. Ik heb bijvoorbeeld vier keer de ritmegitaarlijnen in moeten spelen. We kenden onze partijen goed en daardoor verliep het jammen heel natuurlijk. We willen ook heel graag weer gaan optreden.

Dat duurt helaas nog even. Jullie hebben evenwel al aangekondigd dat jullie volgend jaar gaan touren met Deicide en Krisiun.

Niet ieder land zit in dezelfde situatie. De president van BraziliŽ is corrupt. Het vaccineren komt daar inmiddels wel op gang, maar het gaat daar een stuk trager dan in bepaalde andere landen. Met optreden moeten we nog even wachten. We zijn echter druk bezig met de promotie van het album en de voorbereiding van de shows, zodat we, als we weer mogen, er klaar voor zijn om eind dit jaar en volgend jaar te touren.

Ondanks dat er geen concerten zijn, is de naam Crypta veelvuldig in de media en worden de clips heel vaak bekeken.

Ja, het is echt waanzinnig. Zeker omdat het in eerste instantie bedoeld was als zijproject, omdat we destijds onze eigen bands Burning Witches en Nervosa als prioriteit hadden. Een tijdje later ontdekten we dat we daar toch niet echt lekker op onze plek zaten. Daardoor was Crypta voor ons een nieuwe start en konden we dingen doen zoals wij ze voor ogen hadden. We hebben alle creatieve vrijheid en verdelen de taken evenredig. We hebben zonder een album gemaakt te hebben, een contract getekend bij een label. Dat is een groot voordeel. Ik ben zeer gepassioneerd met muziek bezig, dus ik ben heel blij dat die muziek ook goed gedistribueerd kan worden. Het is erg gaaf gaaf dat er zo positief op onze muziek gereageerd wordt, met name op de eerste single From The Ashes. Het is het tweede nummer dat we geschreven hebben. Dat is inmiddels al twee jaar geleden, haha. We zijn blij dat we er een vette muziekvideo bij hebben kunnen maken.

Hoe was het om die clip voor From The Ashes op te nemen?

Een bijzondere ervaring, zeker omdat ik gewend ben dat er maar twee cameraís gebruikt worden voor de opnamen. Nu hadden we echter een groot team dankzij de vriend van Fernanda. Die is bevriend met een producer die videoís maakt. Wij wilden geen standaardclip waarin je de band ziet spelen. Wij wilden iets professioneels, zeker omdat het ons eerste nummer was. Meestal is het heel duur om zo'n videoclip te maken, maar de producer wilde 'm voor zijn portfolio maken. De clip is in twee dagen opgenomen. De opnames van de eerste dag vonden in een bos in de buurt van S„o Paulo plaats. Ik heb geen idee waar precies. Ik liet het allemaal gebeuren en deed wat me werd verteld. Het concept voor de clip hadden we van tevoren verzonnen en de medewerkers van het videoproductiebedrijf hebben dat fraai uitgewerkt. De kleding die je in de clip ziet, was ontworpen en de doodskist was al mooi afgewerkt. Op de tweede dag vonden de opnamen in een zwarte zaal plaats. Je ziet ons achterover vallen. Dat hebben we met een harnas gedaan. Dat was best wel eng. Ik hing daar wel een minuut lang. Ik had het nog nooit eerder meegemaakt, dus al die ervaringen zijn echt waanzinnig. Echt heel leuk dat ik dat samen met de Braziliaanse meiden heb mee kunnen maken.

Komen er nog meer clips na deze eerste serie van drie?

Voorlopig blijft het bij deze drie. We hebben wel promotievideoís en playthroughs. De volgende keer dat we samenkomen, willen we wel weer een officiŽle videoclip opnemen. Ik kan er helaas nu nog niets over vertellen.

Met de drie clips hebben jullie in ieder geval de diversiteit van de muziek laten horen en zowel de Amerikaanse als de Zweedse invloeden belicht.

Het is een smeltkroes van alle stijlen die we leuk vinden. Luana houdt vooral van Zweedse death metal, Fernanda meer van Amerikaanse brutal death. Ik hou van onder andere blackened death en brutal death, maar weet alle muziekstijlen wel te waarderen.

Die verschillende stijlen laat je terugkomen in je eigen YouTube-videoís, waarmee je al een naam hebt opgebouwd.

Ja, ik ben een muzikale omnivoor. Voor het album ben ik vooral geÔnspireerd door de Poolse blackened death, zoals Vader, Hate en het oudere Behemoth. Het toevoegen van een hoger octaaf en tremolopicking spreken me vooral aan. Je kunt dat horen in de muziek van Crypta. Sommige nummers bevatten namelijk wat meer melodie. Ik hou van melodie, dus dat zul je altijd in mijn muziek terughoren. Fernanda heeft altijd heel ritmische bijdragen. Die twee, melodie en ritmiek, hebben we kunnen combineren. Echoes Of The Soul is mede daardoor een hybride van verschillende deathmetalstijlen.

Het soleerwerk springt er echt uit.

Ik spendeer veel tijd aan het maken van soloís. Melodie vind ik het meest interessante aspect. Daardoor verdiep ik me in de melodielijn van de solo. Soms zing ik de lijn voordat ik Ďm speel.

Voordat je gitariste was, ben je lang bassiste geweest. Heeft dat nog invloed gehad op het album?

Het spelen van de basgitaar heeft me wel leren helpen spelen op basis van ritme. Ik herken heel snel hoe belangrijk de rol van de bas is. In Cobra Spell schrijf ik alle baslijnen, omdat ik dat een belangrijk instrument vind omdat het veel kracht aan een nummer geeft. In Crypta is het echter niet mijn instrument. Fernanda is daarvoor verantwoordelijkheid. Daardoor heb ik meer als gitariste gedacht. Het bassen is heel anders dan gitaar spelen in een band. Ik heb jarenlang in lokale bandjes gespeeld. Wellicht heeft het mij geholpen, maar ik ben er niet heel bewust mee bezig. Als bassiste kun je veel makkelijker losgaan. Met je gitaar ben je veel nadrukkelijker geconcentreerd op het juist uitvoeren van de riffs en melodieŽn. Ik vond bas spelen heel tof, maar gitaar spelen is uitdagender en daar ben ik veel meer mee bezig.

Blijf je de bas er af en toe nog wel bij pakken om je vaardigheden te onderhouden?

Ik heb laatst alle baslijnen voor Cobra Spell op demo opgenomen. Het was heel leuk om de bas weer eens erbij te pakken. Een bas maakt veel verschil. Zonder bas klinkt de muziek nogal leeg.

Je schrijft veel muziek voor Cobra Spell en Crypta, maar je hebt ook heel andere dingen geschreven die je misschien nog wilt uitbrengen. Zo zing je en daarnaast speel je synthesizer.

De afgelopen twee jaar heb ik heel veel geschreven, maar ik zou niet weten wanneer ik de muziek op synthesizer ga uitbrengen, want ik ben heel perfectionistisch. Ik ben er nog niet over uit of het bij mij als solo-artiest past of beter tot zijn recht komt in een band. Het wachten is op het juiste moment om een nummer uit te brengen, waarin ik synthesizer speel en misschien wel gitaar speel en zing. Daarnaast heb ik nog een ander project wat eraan zit te komen. Daarover mag ik nog niets zeggen, maar het is iets heel groots. Wat ik wel kan vertellen, is dat ik op het nieuwe Cobra Spell-album misschien ga zingen.

Je bent buitengewoon actief.

Ik ben best wel een druk type en houd ervan om mezelf bezig te houden. Soms iets te veel, maar ik vind het gewoon tof om er iedere dag mee bezig te zijn. Het grote voordeel is dat ik 100% van mijn tijd aan muziek kan besteden. Ik probeer iedere kans te pakken die een vooruitgang biedt op mijn muzikale carriŤre. Ik heb in veel verschillende bands gezeten, maar kon nooit echt mijn plek vinden, omdat ik bijvoorbeeld vond dat anderen minder gemotiveerd waren. Er is inmiddels veel veranderd. Ik begin mijn plek te vinden in de muziek.

Wat dat betreft was je toetreding tot Burning Witches een belangrijke stap.

Dat was een flinke uitdaging, zeker omdat ik tot dan toe altijd bassiste was geweest. Opeens was ik gitariste in een band en dat was toch wel even wat anders, vooral op het podium. Ik was tot dan toe vooral slaapkamergitariste. Ik moest dus flink aan mijn skills werken, het instrument leren aanvoelen. Dankzij Burning Witches heb ik me op dat gebied kunnen ontwikkelen. Ik heb veel met de band op het podium gestaan, de wereld rondgereisd en twee albums uitgebracht. Ik ben heel dankbaar voor die ervaringen. Crypta is de kans om het zelf te kunnen doen.

Waarom ben je zo snel weer weggegaan bij Burning Witches?

Het klikte niet echt. De communicatie verliep niet goed, mede doordat niet iedereen vloeiend Engels spreekt. De manager ging op een bijzondere manier met me om. Op een bepaald moment mocht ik geen interviews meer doen. Ik mocht de naam Sonia Anubis niet gebruiken. Ik miste respect. Het was niet heel professioneel en ik voelde me niet op mijn gemak. Daarom ben ik mijn eigen weg gegaan. Ik wens hen het beste.

Hoe verliep de overgang daarna?

Het was niet zo dat ik uit Burning Witches ben gegaan om een nieuwe band te beginnen, want Cobra Spell en Crypta bestonden toen al. Het gaf me wel de gelegenheid om van die nieuwe bands mijn prioriteit te maken. Ik ben blij dat het nu goed gaat. Ik was een beetje bang dat ik in een positie kwam waarbij ik nooit meer festivals kon spelen of een album zou kunnen uitbrengen dat daadwerkelijk veel beluisterd wordt. Het was dus geen makkelijke keuze om Burning Witches te verlaten. Ik heb nu het gevoel dat ik de juiste mensen heb gevonden om samen in een band te spelen.

Je hebt vooral jezelf leren gitaar spelen. Je zit nu al op een goed niveau. Heb je overwogen om les te nemen om de basis er nog beter in te krijgen en verder door te groeien?

Van jongs af aan heb ik verschillende instrumenten gespeeld. Ik heb dwarsfluit gespeeld en in een kerkkoor gezongen. Muziek zat dus al in mijn systeem. Wat ik merkte aan anderen, is dat ze vooral uitvoerden op basis van partituren. Ik vond dat een ramp en heb dat dan ook nooit gedaan. Ik speel muziek op gehoor. Dat ging sneller en makkelijker, want ik kon de muziek onthouden. Ik ben gestopt met dwarsfluit spelen omdat het een heel klassieke benadering was. Voor basgitaar heb ik vervolgens les gehad, maar gitaar spelen ben ik mezelf gaan aanleren. Alle nummers die ik instudeerde, deed ik op gehoor. Je ontwikkelt je daardoor. Voor technische dingen heb ik echter wel onderzoek gedaan op internet. Mijn picking-techniek heb ik wel drie keer aangepast omdat ik het steeds verkeerd had aangeleerd. Het was lastig, maar niet demotiverend. Ik ben het meest vooruitgegaan in de periode bij Burning Witches. Afgelopen twee jaar heb ik heel veel geoefend. Gitaar spelen is inmiddels mijn full-time hobby. Eerder vond ik het eng om hulp te vragen, maar inmiddels heb ik wel door dat het belangrijk is. Ik vraag nu vaker om tips van deskundigen om een bepaalde techniek onder controle te krijgen. Voordat ik Echoes Of The Soul heb opgenomen, heb ik een vijftal lessen bij Marcel Coenen gevolgd. Hij heeft me enorm geholpen en dankzij hem heb ik flinke stappen gezet. Eerder had ik moeite met ritme, dus toen heb ik een paar lessen gehad van de Textures-gitarist. Inmiddels geef ik zelf ook les, vooral aan beginners. Wel is er een cursist uit CaliforniŽ, die elke week weer een nieuwe solo aanleert die ik gespeeld heb. Hij wil alle soloís kunnen spelen die ik speel. Het is heel motiverend om te zien dat mensen geÔnspireerd raken door wat je doet. Ik ben ook heel blij om te zien dat er een aantal jonge meiden is dat les bij mij heeft. Dat is goed voor de metalscene.

Crypta

Je hebt heel veel met YouTube gedaan, maar je bent wat minder actief de laatste tijd.

De clips worden vooral de laatste twee jaar enorm veel bekeken. Omdat ik met de albumrelease zit, heb ik laatste paar maanden er niet veel mee gedaan. Als ik weer meer tijd heb, ben ik zeker van plan om weer dingen te gaan uploaden.

Daarnaast ben je actief op Patreon.

Zeker in deze tijd is het moeilijk om als muzikant rond te komen. Het is een platform waarbij je wat extraís kan geven. Zo zijn er dingen vanachter de schermen te zien, gratis mp3ís, nieuws dat daar eerder te lezen is dan via bijvoorbeeld kanalen als Facebook. Ik stuur mijn patreons iedere drie maanden een geschreven ansichtkaart. Het persoonlijke contact is echt een meerwaarde. In het begin was ik wat sceptisch, want mensen kunnen het ervaren als geld vragen of bedelen, maar omdat je er wat voor terug kunt geven, is het een toegevoegde waarde voor zowel artiest als fan. Het kost tijd om het platform bij te houden en ik wil er echt iets speciaals van maken. Van gebruikte snaren maak ik bijvoorbeeld accessoires, zoals een armband.

Alsof het nog niet genoeg is, ben je ook nog ambassadrice voor Baroeg.

Ik was er regelmatig voorafgaand aan de pandemie en ik heb veel bandjes gezien. Ik ben op een gegeven moment gevraagd om ambassadrice te zijn. Dat houdt in dat ik dingen promoot en livestreams voor ze doet. Het is daar enerzijds underground, maar er komen altijd wel grotere bands spelen. Het is een unieke ervaring en ik vind het belangrijk dat zoín zaal blijft bestaan.

Laatste vraag: Het album ligt al een tijdje op de plank. Zijn jullie al bezig met de opvolger?

We zijn al bezig met het schrijven voor het volgende album en we zijn al veel ideeŽn aan het opnemen. We doen dat wel heel langzaam, omdat we heel druk bezig zijn met het huidige album te promoten. We kijken vooral ernaar uit om op te treden en de fans te ontmoeten, dus we hopen dat we jullie snel zien.

[ Terug naar de Interviews ]