• Sid Wilson (Slipknot) - 44
  • Tracii Guns (L.A. Guns) - 56

• Dave "Lepard" Hellman (Crashdiet) - 2006

Crypta - Echoes Of The Soul
Label: Napalm Records

Crypta - Echoes Of The Soul

Eigenlijk was Crypta bedoeld als een zijproject van Nervosa-leden Fernanda Lira (zang, bas) en Luana Dametto (drums). Toen ze echter bij de thrashmetalformatie vertrokken omdat het daar ondanks de opgaande lijn in populariteit toch niet helemaal lekker liep, sloten gitaristes Sonia ‘Anubis’ Nusselder (ex-Sepiroth, ex-Burning Witches) en Tainá Bergamaschi (ex-Hagbard) aan en veranderde het project in een serieuze band. Zonder dat Napalm Records een noot had gehoord, werd een platencontract geregeld. Inmiddels ligt het debuutalbum Echoes Of The Soul in de schappen.

Het kwartet maakt old school death metal uit zowel de Amerikaanse als de Scandinavische school. Aan de ene kant hoor je invloeden van Suffocation, Cannibal Corpse, Death en The Black Dahlia Murder, aan de andere kant van Hypocrisy, Unleashed en Amon Amarth. Ook God Dethroned is niet ver weg. Daarnaast zijn er uitstapjes naar black, thrash en punk. Het levert een mix op van agressie, grooves, melodie en atmosfeer.

De beste visitekaartjes zijn Starvation, Death Arcana, Kali, Blood Stained Heritage en Dark Night Of The Soul. Met de openingstrack schieten de dames direct overtuigend uit de startblokken met death metal uit de Amerikaanse school. Effectieve tempowisselingen en prima tremoloriffs zijn hier de belangrijkste ingrediënten. Datzelfde geldt voor Death Arcana. Daarin zijn de riffs hakkend, thrashend en groovend.

Iedere track heeft mede daardoor zijn eigen identiteit. Shadow Within belicht de Europese invloeden en Possessed is een vooruitstrevende, atmosferische track. Het korte Under The Black Wings vliegt alle kanten op met onder meer elementen uit groove en black metal. Kali gaat het live goed doen met zijn in your face-punkmentaliteit. Fernanda schreeuwt, kat en grunt het geheel onderscheidend aan elkaar.

Wat de tracks gemeen hebben, is het gevarieerde drumwerk van Luana Dametto. Ze hamert waar het moet en komt met veel fills en geslaagde tempowisselingen. De keuze voor een organisch drumgeluid (luister eens naar de snaresound) is beslist een pluspunt.

Ook het soleerwerk van Sonia Anubis en Tainá Bergamaschi valt in positieve zin op. Het is veelal melodieus. De beste solo’s vind je in Death Arcana, Kali, Blood Stained Heritage en From The Ashes.

Echoes Of The Soul is een zeer geslaagd, energiek en aangenaam debuut. Ja, de groep wordt gehyped omdat het vier dames zijn, maar ze laten wel horen dat ze goed kunnen spelen en prima deathmetalcomposities kunnen schrijven. De nummers luisteren lekker weg en nodigen uit om nog eens beluisterd te worden. Derhalve een uitstekende beslissing om van het project Crypta een volwaardige band te maken, waarvan we ongetwijfeld meer gaan zien en horen.

1. Awakening
2. Starvation
3. Possessed