20-10-2021

Biomechanical en Outburst
Op 4 december 2005 in 013, Tilburg
Een review door Kristof
Foto's door Thom Huisman
013 organiseert met regelmaat zeer gezellige metalmatinees op zondagmiddag. Gelukkig, want uitgezonderd schoonfamilie bezoeken of voetballen is er niets op een zondag te doen. Waarom de opkomst voor deze matinees altijd relatief laag liggen is me een raadsel want de toegangsprijs is nooit meer dan enkele euro’s. Deze middag was de Engelse revelatie Biomechnical te gast en dat is reden genoeg om de anderhalve uur durende trip naar Tilburg te maken. De balmiddag werd geopend door het plaatselijke Outburst.

OutburstHoewel de muziek van Outburst op cd vermakelijk klinkt, valt deze band me live toch altijd wat tegen. Muzikaal worden er typische Zweedse riffs met wat Amerikaans thrashgeweld afgewisseld maar toch mis ik iets. Het klinkt allemaal te gewoontjes en vrij voorspelbaar en de sporadische cleane-achtige zang van Therk is jammer genoeg vrij vals. Outburst is een typische voorprogramma-act die meer kwaliteit in huis heeft dan men altijd op de planken laat zien. Verbaas ons alstublieft eens!

Het Engelse Biomechanical is één van de nieuwe openbaringen van het uit graf wederopgestane Earache Records. De band klinkt als een harde versie van Judas Priest gemixt met Pantera-riffs en kan je samen met Mercenary rekenen tot de nieuwe koplopers van de moderne heavy metal. Met een te hard geluid wordt er geopend met de twee eerste nummers van het nieuwe ‘The Empires Of The Worlds’. De heren hebben er veel plezier in, het geheel klinkt strak, de virtuoze solo’s komen goed uit de verf en zanger John K. gilt er lekker op los. Daarna volgt er wat werk van het debuut ‘Eight Moons’ en dan wordt de kleine Batcave getrakteerd op een excellente versie van de Judas Priest klassieker ‘Painkiller’. BiomechanicalDe set wordt afgemaakt met vijf eigen songs waarna de heren het nodig vinden om af te sluiten met de Slayer-klassieker ‘Raining Blood’. Waarom speelt elke band dit nummer nu? Van Satyricon tot Hatebreed, van Mambo Kurt tot Tori Amos! Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid undergroundbands die ik dit nummer al hebben horen coveren. Wees eens wat origineler! Zeker als ik hoor dat Biomechanical bijna altijd een Pantera-cover speelt, ben ik toch een klein beetje teleurgesteld.

Maar laat ik duidelijk zijn: Biomechanical maakt waar wat ze op cd presteren en is daarmee voorbestemd om groot te worden. Het enthousiasme was groot en dat slaat snel op het publiek over. Ik scheur nog snel de setlist (onderaan deze review te vinden) van de muur en bij het buitenlopen zie ik een gigantische mensenmassa aanschuiven voor de grote zaal. De symfonische rockers van Porcupine Tree spelen, maar daar heb ik na al dat euforisch metalgeweld echt geen zin meer in.

Biomechanical

Setlist Biomechanical:
1. Enemy Within