Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Concertreview

Tiamat, Theatre Of Tragedy, Pain en Sirenia
Op 6 januari 2005 in 013, Tilburg
Tekst door Kristof
Tiamat is een groep met een rijk verleden die de laatste jaren te kampen had met slechte verkoopcijfers en tegenvallende bezoekersaantallen. Ze zijn alweer bijna een maand op tournee met Pain en twee gothicmetalbands, en de tourkaravaan hield op een donderdag plaats in de grote zaal van de 013.

Er was deze avond een vrij lage opkomst en zodoende besloot de organisatie van 013 om de grote zaal een stuk kleiner te maken door het gebruik van doeken. Een goede zet; het zorgde voor een intiemere sfeer én de groepen hadden niet het idee voor een pover gevulde zaal te spelen.

Om half zeven (te vroeg voor de werkende mens) mocht Sirenia de spits af bijten voor een half uurtje gotisch metaal. De twee albums ‘An Elixer For Existence’ en ‘At Sixes And Sevens’ zijn best te pruimen maar Sirenia viel live weer tegen. Ze maakte het gelukkig niet zo bont als tijdens hun vorige tournee (met drie mensen (zonder zangeres!) op het podium stappen voor een karaokeshow) maar deze keer had ik weer het gevoel naar een halve playbackshow te kijken. Deze keer was de zangeres er wel bij en er was een extra gitarist maar de keyboardspeler en de bassist waren deze keer maar eens thuisgebleven. Ik begrijp niet waarom deze groep rond Morten Veland zoveel krediet verspeelt tijdens live optredens. Op deze manier zullen de Noren nooit kunnen groeien naar een ruimer publiek. Wederom een gemiste kans.

Daarna was het de beurt aan Peter Tägtgren om zijn ándere band Pain nog eens voor te stellen. Peter had deze keer een bassist en een gitarist van het vrouwelijk geslacht meegenomen, en eerlijk is eerlijk, dat had wel een bepaalde uitstraling. Peter had een iets te ruim pak aan en speelde en zong de set ook op een relaxte manier. Er passeerdes nummers van verschillende albums zoals ‘Supersonic Bitch’, ‘Nothing’, Breathing in, breathing out’ (beetje saai nummer) en ‘Shut your mouth’. Een leuke industrial rock/metal set met stiekeme 80’s new wave pop invloeden.

Theatre Of Tragedy was ooit een grote band die aan de wieg stond van de ‘beauty and the beast-gothic metal’ maar is de laatste jaren de weg verloren. Het nieuwe materiaal vind ik niet om aan te horen en live komen die nieuwe nummers ook niet uit de verf. Tijdens de oude nummers (bijvoorbeeld ‘The Masquerader and Phoenix’) kwam er nog enige reactie uit het publiek maar persoonlijk vind ik het jammer en zelfs een beetje triest om deze oude glorie te zien spartelen en uiteindelijk te zien verdrinken. Foei.

Daarna was het tijd voor de hoofdact. Tiamat was ooit een grote naam maar bewees vanavond toch maar weer dat ze eigenlijk nog altijd meetellen. Het podium was helemaal niet aangekleed (zelfs geen vlag) en het enige showelement was de (overigens uitstekende en sfeervolle) belichting. De Tiamat fans kon je duidelijk (klapgedrag) in twee helften verdelen: de liefhebbers van het oude werk en van het nieuwe werk. De nieuwe nummers (‘Cain’ klonk bijvoorbeeld lekker) zijn zeker niet slecht en rocken er lekker op los maar de impact van het oude werk is veel groter (bijvoorbeeld het klassieke ‘In A Dream’). Na een klein uurtje zat het er weeral op en kwamen de heren nog eens terug voor twee ultieme toegiften. Zo kregen we eerst het enorm catchy ‘The Sleeping Beauty’ (inclusief ijzingwekkende schreeuw van mister Tägtgren) voorgeschoteld en daarna het mooie ‘Gaia’ (met subliem gitaarwerk van Thomas Petersson). Johan, met afgetraind lichaam, was heel het concert goed bij stem en bezit nog altijd genoeg uitstraling.

Tiamat en Pain waren de reis naar Tilburg vast en zeker waard maar die twee saaie en sfeerloze gothicacts mogen als straf de komende vijf jaar niet meer touren. En nu hopen dat Tiamat ook weer eens te zien is op een festival als Dynamo Open Air.

Pitfest

Reactie van op 08-01-2005 om 13:08u


Ik was er bij. pain en tiamat waren echt masterlijk. Theatre of tragedy vond ik bijna niks aan. Sirenia heeft goeie muziek. maar ik had idd ook het gevoel dat er wat ontbrak: nl. bas gitaar, keyboards en de show viel echt tegen.

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.