• Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Metalium - As One - Chapter Four
Jaar van release: 2004
Label: Armageddon Music
Metalium - As One - Chapter Four
Sommige lezers zullen zich wellicht mijn recensie van Metalium tijdens hun vertoning op Wacken Open Air 2003 herinneren. Die zullen dan ongetwijfeld ook nog wel weten dat ik de heren plus gastdame op onsubtiele wijze de grond heb ingeschreven destijds. Want echt, het wàs slecht. Ik zat dan ook verheugend en met sadistische voorpret te wachten op hun nieuwe studio-kunststukje, om er eens stevig en kritisch met de journalistieke stoomwals overheen te gaan.

Mijn sterke behoefte om bot taalgebruik te spuien zal nog even droog moeten staan, want met dit vierde hoofdstuk As One is de band beter en sterker dan ooit tevoren. Zoals de bandnaam al aangeeft bestaat de band uit 2000% metaal, tot en met de roestvrijstalen strot van zanger Henne Basse toe. Een betere ondersteuning van de straight to the point heavy Speed/Powermetal kan ik me niet voorstellen. Of jawel, want we hebben ook nog een Saeko! In het nummer Find Out gaat ze een vocaal duel aan met Basse. Tot nog toe ben ik er niet in geslaagd een winnaar aan te wijzen. In de gaten houden deze Japanse schone (?, memo aan mezelf: foto's zoeken!).

Terug naar de muziek. De opener 'Warrior' is een mooie indicator om een idee te krijgen van de muzikale richting de komende 50 minuten. Harde compromisloze Heavy/Speed met genoeg melodie om de aandacht vast te houden. De snelle tracks worden gedragen door het vuige baswerk van Lars Ratz, die ook tekende voor het knoppenwerk en het schrijven van de songs. Atmosfeer wordt geschept met behulp van gitaarsolo's en keyboardpassages. Al moet ik opmerken dat ik niet bijster onder de indruk ben van Don Airey's (Deep Purple) toetsenbijdrage in het epische Illuminated. Maar wie ben ik?

Snelle kopers worden trouwens nog beloond met een cd-romgedeelte voorzien van een liveclip van WOA 2003, en wat pcspul als screensavers en achtergronden.

1. Astral Avatar
2. Warrior