Metalium - Incubus - Chapter Seven
Jaar van release: 2008
Label: Armageddon Music
Metalium - Incubus - Chapter Seven
Het is negen jaar geleden dat het debuut Millenium Metal uitkwam. En nu in 2008 komt alweer de zevende cd uit genaamd Incubus - Chapter Seven. We hebben niet eens echt de tijd gehad om Chapter Six goed op ons in te laten werken, wat zeker niet een misselijke cd was. Het siert de band dat ze in rap tempo album na album maken zonder echt aan kwaliteit in te moeten leveren. Nu is het wel zo dat als je eens een chapter overslaat omdat al dat Metalium-geweld je even teveel wordt, je niet echt iets mist. Want veel verandert er niet aan de tutoonse heavy metal die de Duitsers maken. Maar toch maken ze elke cd interessant genoeg door de sfeer en composities telkens weer vanuit een andere invalshoek te benaderen.

Zo is in het geval van Incubus het plan van aanpak geweest om er een lekker donkere cd van te maken. Nu moet je daar trouwens niet al te veel van voorstellen, want het is niet zo dat de rillingen over je lijf lopen bij het horen van het sinistere titelnummer. De donkere sfeer op Incubus is eerder cartoonisk te noemen. He-man die de duistere kelders van Skeletor betreed, daar moet ik dan aan denken. Niks mis mee, want Metalium is immers ooit begonnen als band met een heuse stripheld als mascotte. Dus als je duistere kant van de cd niet al te serieus neemt, zijn nummers als Incubus en Hellfire zeer te genieten.

Verder is de hele cd wederom een gevarieerde boel geworden met de nodige heavy metal-anthems. Snelle nummers als Ressurection en Never Die gaan er altijd in als koek, mits goed uitgevoerd. Dat gebeurt gelukkig ook en de band weet er gelukkig onderhoudende nummers te maken, ondanks dat gitaarriffs erg ongeïspireerd zijn. Tja, sommige bands hebben het gewoon in zich om toch goed te presteren zonder origineel uit de hoek te komen. Nu heeft Metalium natuurlijk ook de mazzel om een vocaal zeer krachtige zanger als Henning Bassing te hebben, die het niveau altijd omhoog weet te brengen.

Het beste nummer is Gates vanwege het feit dat dit nummer toch wel het meest origineel klinkt. Met een heerlijk mid-tempo en dreigend karakter en 'vuisten in de lucht'-mentaliteit zal Gates uitgroeien tot een nummer dat in de live-set een plekje zal verdienen in de toegiften. Verder heeft de cd geen missers en kunnen we weer vrolijk een jaartje verder met Chapter Seven alvorens Chapter Eight het daglicht zal gaan zien.

1. Trust
2. Resurrection
3. Gates