• Paul Barker (Ministry) - 64
  • Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Karmakanic - Dot
Label: InsideOut Music
Karmakanic - Dot
In het grote universum zijn we slechts een kleine stip. Deze stelling van schrijver en astronoom Carl Sagan is de inspiratie voor Jonas Reingold (The Flower Kings) voor het schrijven van het vijfde album van de progrockformatie Karmakanic. De line-up op Dot bestaat verder uit Göran Edman (Yngwie Malmsteen), Morgan Ågren (Casualties Of Cool, Frank Zappa, Steve Vai), Lalle Larsson (Agents Of Mercy), Nils Erikson en Krister Jonsson.

Dan is er ook nog Andy Tillison (The Tangent), die met zijn hammondorgel in het epische God The Universe And Everything Else No One Really Cares About Part. 1 als gast bijdraagt aan de reeds veelzijdige muziek van de Zweden. Progrock, pop en jazz/fusion staan de luisteraar te wachten in deze track van bijna vierentwintig minuten. Genesis, Pink Floyd en The Beatles zijn belangrijke referentiepunten, maar er zijn ook gedeelten met a capella, Caribische ritmiek en een koor, bestaande uit Jonas’ vriendin Christine Lenk en zijn kinderen Alex en Norah. De zang van Göran Edman is mooi helder en wat opvalt, is dat er veel meerstemmige vocaalpartijen zijn.

Het duurt even voordat de omvangrijke compositie inzinkt. Deze bevat fraaie en knappe passages, maar doet als geheel vanwege de diversiteit de eerste luisterbeurten wat richtingloos aan. Wie een lange adem heeft, ontdekt echter dat bepaalde ideeën terugkomen. Higher Ground en met name Steer By The Stars zijn toegankelijker. Eerstgenoemde, dat een sterk tweede deel bevat, doet denken aan Tim Bowness, Steven Wilson en wederom Pink Floyd. Laatstgenoemde is een catchy en opbeurende poprocksong.

Travelling Minds is juist melancholisch, Transatlantic-achtig en God The Universe And Everything Else No One Really Cares About Part. 2 is een reflectief slotstuk met memorabel pianospel en een solo op de fretloze bas, zoals reeds eerder op de release te horen is. Deel twee zat in eerste instantie vast aan het eerste deel, waardoor het originele nummer zelfs 38 minuten duurde. Nadat het live is getest, zijn er stukken weggelaten en is er dus een scheiding in twee delen gemaakt.

Dot is een modern klinkende progplaat die muzikaal veelal teruggrijpt op de jaren zeventig. Doorgaans toegankelijk, maar met de nodige diepgang en afwisseling. Het is een aangenaam werkstuk van zeer vaardige muzikanten met een interessant concept. Verwacht geen stevige passages of metal op deze release, maar beheerste prog. De moeite waard voor liefhebbers van voorgenoemde bands.

1. Dot
2. God The Universe And Everything Else No One Really Cares About Part. 1
3. Higher Ground
4. Steer By The Stars
5. Travelling Minds
6. God The Universe And Everything Else No One Really Cares About Part. 2

Toegevoegd: 27 juli 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.