• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Edge Of Paradise - Immortal Waltz
Label: Pure Rock Records
Edge Of Paradise - Immortal Waltz
Gitarist Dave Bates zit in 2011 samen met zanger Robin McAuley in Bleed, maar zodra Robin gaat touren met Survivor (en zich daarna weer aansluit bij Michael Schenker), moet Dave op zoek naar iemand achter de microfoon. Hij vindt zangeres Margarita Monet, Bleed wordt omgedoopt tot Edge Of Paradise en binnen de kortste keren verschijnt het debuutalbum Mask. In 2013 volgt de ep Perfect Shade Of Black en in de lente van vorig jaar de tweede full-length Immortal Waltz, dat zowel de tracks van de ep bevat als vier nieuwe songs en een Black Sabbath-cover als bonus.

Edge Of Paradise speelt een mix van rock en melodische metal, die geïnspireerd is door de jaren tachtig van Lita Ford, Scorpions, Doro en af en toe doet denken aan modernere acts als Garbage, Evanescence, In This Moment en Halestorm. De muziek bevat af en toe wat elektro-, horror- en gothic-elementen. Michael Wagener (Mötley Crüe, Alice Cooper, Ozzy Osbourne, Metallica) is verantwoordelijk voor de mix en goede productie.

It’s My Show en Immortal Waltz zijn twee theatrale songs. Eerstgenoemde is een introductie voor het circus en tijdens de opvolgende track zit je midden in een horrorvoorstelling. Wat direct opvalt, is hoeveel aandacht de zang van Margarita Monet (ze heeft Georgisch en Armeens bloed) opeist, met name als ze enorm haar best moet doen om de hoge noten te halen. Ze overschreeuwt zichzelf en daarmee ook de muziek en dat gebeurt in het toegankelijke, melodieuze Rise For The Fallen ook weer. Erg jammer, want als ze op normale toonhoogte zingt, ligt haar stem veel prettiger in het gehoor. In het sfeervolle Ghost en de powerballad In A Dream werkt haar zang veel beter, al is het jammer dat ze in laatstgenoemde net als in het zeer aardige Rise For The Fallen ervoor de hoogste noot niet haalt. Beide tracks behoren evenwel tot de hoogtepunten.

Op muzikaal gebied is er voldoende variatie. Het titelnummer is een wals, Ghost is cinematisch, met fraaie keyboardpartijen (Monet is een goede toetseniste) en Perfect Shade Of Black is funky. Doorgaans zijn de tracks toegankelijk. Ze volgen een standaardstructuur, doen veel terugdenken aan de jaren tachtig en zijn al snel mee te zingen, zoals Break Away. De gitaarsolo’s van Dave Bates, die in de helft van de songs ruimte krijgen, zijn van een prima niveau en de sfeerbevorderende achtergrondgeluiden zijn een welkom extra. De Black Sabbath-cover Children Of The Sea had achterwege gelaten mogen worden.

Of je Immortal Waltz leuk vindt of niet hangt vrijwel volledig af van of je de excentrieke zang van Margarita Monet mooi vindt. Er staan verschillende clips van Edge Of Paradise online om dat voor jezelf te bepalen. De Amerikaanse formatie wist in L.A. aardig wat positieve recensies te krijgen, maar ik betwijfel of er veel Nederlanders en Belgen voor gaan warmlopen.

1. It's My Show
2. Immortal Waltz
3. Rise For The Fallen