• Paul Barker (Ministry) - 64
  • Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Imperial Age - Warrior Race
Label: Adulruna Records
Imperial Age - Warrior Race
Imperial Age is een symfonische metalband, die in 2012 opgericht is door componist Alexander ‘Aor’ Osipov. Binnen de kortste keren deelde de formatie uit Moskou al het podium met onder andere Tarja, Arkona, Epica, Paradise Lost en Therion. Christofer Johnsson, gitarist van laatstgenoemde, hoorde de Russische formatie een cover spelen van To Mega Therion en vond dat de beste die hij tot dan toe gehoord had. Een platencontract was dan ook snel getekend en daarmee is Imperial Age de eerste band met een release via Adulruna Records.

En inderdaad, de cover klinkt prima en dat geldt voor veel meer tracks. Of het nou de power metal in Anthem Of Valour is, de cinematische symfonieën in Vanaheim of het folky Aryavarta, met bijdrage van Vladimir Reshetnikov (Arkona), de energieke metal van de heren en dames ligt direct lekker in het gehoor. De refreinen blijven meteen in je geheugen zitten, de solo’s en twinleads zijn van een prima niveau en er is voldoende afwisseling. Dat Imperial Age wat qua originaliteit inlevert is logisch, maar dat levert zeker geen beperking van het luisterplezier op.

Osipov is namelijk een prima songwriter. De tracks lopen lekker, zijn bombastisch en bestaan uit meerdere lagen die goed zijn gemixt. Hij heeft zelf wel een wat nasale stem (in het wat simpele Battle Heart), die het aflegt tegen de zang van de geschoolde vocaliste Alexandra Sidorova. Zij krijgt regelmatig ondersteuning van toetseniste Jane ‘Corn’ Odintsova, gastzangers Fabio Lione (Rhapsody Of Fire) en Sergei Lazar (Arkona) en een zevenkoppig koor. Uiteraard is het Engels niet perfect, maar ook dat mag de pret niet drukken.

Het enige afwijkende nummer is Turn The Sun Off!. Het gaat hier om een live-uitvoering van begin 2015 in Moskou, die bijna een kwartier duurt en eerder al in een studioversie verscheen op het gelijknamige debuutalbum in 2012. Hierin gebeurt van alles. Na een duister intro barst de bombastische, orkestrale metal los, met zowel Osipov als Odintsova achter het keyboard. Na twee maal een couplet en een majestueus refrein komen er diverse passages langs die prima op elkaar aansluiten. Het voelt echt aan als een toneelstuk. Turn The Sun Off! behoort samen met de eerste vier tracks tot de hoogtepunten.

Warrior Race is een lekkere symfonische meezingplaat met power en voldoende variatie tussen de tracks. De trots en ambitie stralen ervanaf. De energieke vibe is constant aanwezig en doordat de muziek orkestraal gelaagd is, valt er elke luisterbeurt wel iets nieuws te ontdekken. Dit is beslist een zeer aangename kennismaking met Imperial Age, dat recentelijk in Enschede ook op het podium zich prima staande wist te houden.

1. Anthem Of Valour
2. Aryavarta
3. Death Guard
4. To Mega Therion
5. Warrior Race
6. Vanaheim
7. Battle Heart
8. Time Of Virginity
9. Turn The Sun Off! (Live)

Toegevoegd: 12 februari 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.