• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Imperial Age - New World
Label: Atlantean Records

-

Hard werken loont. Imperial Age is slechts een van de vele voorbeelden van bands die met een duidelijke visie, geloof in eigen kunnen en tomeloze inzet best ver zijn gekomen. Het leverde de symfonische metalband uit Rusland, die vanwege de oorlog tegenwoordig in Turkije gevestigd is, behoorlijk wat belangstelling op. Neem bijvoorbeeld het grote aantal kijkers naar de livestreams, resulterend in een enorm hoge opbrengst. Bandleider Alexander ‘Aor’ Osipov wil echter nog meer en wijst zijn troepen de weg naar verder succes. Dat doet hij onder meer met het nieuwe album New World en het live-album Live New World, een registratie van het online optreden eind vorig jaar, waarbij alle nieuwe songs al werden gespeeld.

Imperial Age maakt symfonische metal die in het straatje van Therion, Leaves’ Eyes, Nightwish en Visions Of Atlantis ligt. Vernieuwend is het allemaal niet, maar de muziek is wel direct herkenbaar. Dat komt met name door de drie vocalisten en de Russisch getinte, folky melodielijnen. De songs zijn stuk voor stuk gelaagd. Episch van aard en toch behapbaar. Wel had het geheel wat dynamischer en krachtiger geproduceerd mogen worden, met name de gitaar- en drumpartijen.

Er zijn enkele veranderingen ten opzichte van de vorige langspeler The Legacy Of Atlantis (2018). Zo liggen de invloeden van Therion er, buiten opener Windborn om, veel minder dik bovenop. De Therion- en Arkona-leden zijn dan ook vervangen door drie anderen. Verder vallen het hogere tempo en de bijdragen van klassieke musici op. Het hogere tempo zorgt voor meer energie (Legend Of The Free tot en met The Wheel). De klassieke instrumenten zorgen samen met een koor voor veel bombast en maken Shackles Of Gold en Call Of The Towers authentieker. Laatstgenoemde is een overtuigende epic van maar liefst achttien minuten.

Gebleven zijn de drie vocalisten. Aor mag dan bandleider zijn en in het verleden bewezen hebben uitstekende composities te kunnen schrijven, zijn vocale kwaliteiten zijn helaas beperkt. Toch spreekt zijn kenmerkende nasale zang velen blijkbaar aan, onder meer vanwege de trots die van zijn performance uitgaat. Zijn levenspartner Jane ‘Corn’ Odintsova brengt het er redelijk van af, zo blijkt uit haar bijdragen in The Way Is The Aim. Ze zingt echter niet accentloos en ook niet vol overtuiging. Anna Moiseeva, of Anna KiaRa zoals haar artiestennaam luidt, is de beste van de drie. Luister maar eens naar haar bijdragen in de van zeer fraaie orkestraties voorziene, folky powermetaltrack Shackles Of Gold en Distant Shores, dat samen met To The Edge Of The World als minder bijzondere track geldt. Ondanks dat alle drie vocalisten een heel ander stemgeluid voortbrengen, passen de stemmen prima bij elkaar. De samenzang keert daarom dan ook veelvuldig en succesvol terug, vooral in de memorabele refreinen.

New World luistert lekker weg en toont een volwassener Imperial Age. Hoewel de vocale kwaliteiten van Aor en Corn wat achterblijven bij die van Anna KiaRa en het aangename songmateriaal, heeft deze band een bepaalde aantrekkingskracht. De fans zullen ongetwijfeld tevreden zijn met deze nieuwe plaat, waarop weinig verrassingen zijn te vinden, maar de snelle tracks voor een energieke beleving zorgen.

1. Windborn
2. Legend Of The Free
3. The Way Is The Aim