Pitfest
Enquête

Wat is de gaafste act uit de line-up van Into The Grave 2025?

3 Inches Of Blood
Cattle Decapitation
Cobra The Impaler
Cro-Mags
Death Angel
Dynazty
Elvenking
Exodus
Feuerschwanz
Gloryhammer
High Parasite
Insanity Alert
Martyr
Orange Goblin
Phil Campbell And The Bastard Sons
Powerwolf
Pro-Pain
Rise Of The Northstar
Rotting Christ
Savatage
Vader
Vulture
W.A.S.P.
Wind Rose
een andere act die op Into The Grave 2025 staat

[ Uitslag | Enquêtes ]

    16 mei:
  • After Taste, Yantras en The Infamous Nameless
  • Komatsu en del-Toros
  • Temple Fang en Heath
  • Wiegedood
  • 17 mei:
  • Carnosus
  • Elsrock
  • Medieval Combat: Bildstar en Stoflik Omskot
  • The Hague Death Fest
  • 18 mei:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • 20 mei:
  • Convulse
  • 21 mei:
  • Weather Systems en Haunt The Woods
  • 22 mei:
  • Steven Wilson
Geen concerten bekend voor 16-06-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Young (Status Quo) - 80
  • Darrell Sweet (Nazareth)† - 78
  • Diana Serra (Aghora) - 39
  • J. Aslan (The Birthday Massacre) - 48
  • Krist Novoselic (Nirvana) - 60
  • Robert Fripp (King Crimson) - 79
  • Rune Østerhus (Tristania) - 48
  • Sir Christus (Negative) - 46
  • Sonny Sandoval (P.O.D.) - 51
  • Thomas Das Neves (Heavenly) - 43
  • Tony Kakko (Sonata Arctica) - 50

Vandaag overleden:
  • Ronnie James Dio (Rainbow) - 2010
Review

Deafheaven - New Bermuda
Jaar van release: 2015
Label: Anti Records
Deafheaven - New Bermuda
Als er in 2013 één album is geweest dat de gemoederen flink heeft bezig gehouden, is het wel Sunbather van het Amerikaanse Deafheaven. Niet alleen de knalroze hoes, maar ook de tekstuele inhoud en de eclectische aanpak van de band (post black metal, shoegaze, post-rock en ambient/noise-invloeden hadden allemaal een groot aandeel in de sound van deze groep) zorgden voor de nodige discussies. ‘Hipstermuziek’, ‘onnodige interessantdoenerij’ en ‘nep-black metal’ waren nog genuanceerde reacties vanuit een deel van de meer traditionele blackmetalliefhebbers. ‘Een fantastisch en overdonderend samenspel tussen tegenstrijdigheden en contrasten’ was mijn oordeel destijds. Sunbather heeft het tot een hoge eindnotering in vele jaarlijstjes geschopt.

De storm is inmiddels wat gaan liggen. Zo kan het dat New Bermuda, de derde full-length van de band, al meer dan twee maanden in de schappen ligt, zonder dat de fora erover zijn volgeschreven. Komt dat omdat New Bermuda minder boeiend is en de hype voorbij is? Of omdat New Bermuda zich in eerste instantie als minder controversieel presenteert (getuige ook de fraaie, dreigende hoes)? Ik ben geneigd om het laatste te denken, want in muzikaal opzicht staat ook New Bermuda als een huis. Hoewel de genialiteit van Sunbather net niet wordt geëvenaard (met name omdat Deafheaven iets minder speelt met ambient en noise-invloeden die de voorganger zo zijn eigen gezicht gaven), is New Bermuda nog altijd een les in kwaliteit voor de vele post-blackmetalbands die er tegenwoordig rondlopen.

Deafheaven kiest op New Bermuda voor een wat meer gefocuste aanpak. Het album bestaat uit vijf nummers die ongeveer even lang zijn. Dat houdt in dat de korte instrumentaaltjes hier verdwenen zijn. De contrasten tussen intense black metal en dromerige, bijna lieflijke post-rock zijn op New Bermuda dan ook iets minder groot dan voorheen, omdat de laatstgenoemde aspecten meer dan ooit in de muziek zijn geïntegreerd. De vijf nummers zitten bovendien stuk voor stuk fantastisch in elkaar. Neem nu opener Brought To The Water, dat qua intense stijl dicht bij een track als Dream House van het vorige album ligt, maar opvalt wegens een heel fraai postrockstuk. Ook het einde op de piano is prachtig.

Zo heeft ieder nummer een bijzonder element, waardoor ze allemaal iets extra’s krijgen. Hieruit blijkt ook de compositorische klasse van Deafheaven. Zo wordt Luna gekenmerkt door het waanzinnige, episch einde. Baby Blue valt op door zijn veelzijdigheid. Tijdens het akoestische begin geeft nieuwe drummer Daniel Tracy zijn visitekaartje af (luister maar eens naar zijn gedetailleerde drumroffels), terwijl het nummer halverwege ineens een verrukkelijke, uitgestrekte gitaarsolo bevat. Ook het einde van het nummer, met bevreemdende fieldrecordings (een betere term zou hier ‘cityrecordings’ zijn overigens), is uit de kunst. Come Back klinkt wat logger en neigt bij vlagen zelfs meer richting Neurosiaanse post-hardcore om te eindigen met reflectieve, dromerige post-rock.

Met het meesterlijke Gifts For The Earth bewaart de band het beste tot het laatst. De track begint bijna als een post-punknummer (ik moet zelfs aan The Cure denken!), maar combineert die bijna dansbare basloopjes met een werkelijk prachtige, melodieuze riff. Halverwege mondt dit uit in een fantastische, intense climax die keer op keer voor kippenvel zorgt, om vervolgens middels een tranentrekkend mooie pianomelodie weg te ebben. De manier waarop tekst en muziek elkaar versterken, maakt dit nummer nog mooier.

Zo jongleert Deafheaven op knappe en eigenzinnige wijze met verschillende invloeden. New Bermuda zal voor velen aanvoelen als een meer coherente plaat dan Sunbather. Persoonlijk vind ik het jammer dat de ruimte voor ambient en noise vrijwel geheel verdwenen is op deze plaat. Dat de combinatie fantastisch kan uitpakken, bewees de eveneens Amerikaanse formatie Locrian immers met zijn meest recente album Infinite Dissolution. Het is echter slechts een klein minpuntje, want Deafheaven bewijst met New Bermuda een blijvende, vernieuwende kracht te zijn binnen de metalscene.

Tracklist:
1. Brought To The Water
2. Luna
3. Baby Blue
4. Come Back
5. Gifts For The Earth

Score: 87 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 29 december 2015

Deafheaven - New Bermuda
Reactie van Pat op 29-12-2015 om 20:05u
Score: 90 / 100

Ligt idd al maanden in de schappen, en ook in mijn player, krijg hem er niet uit, ook niet uit mijn hoofd.

Deafheaven - New Bermuda
Reactie van Artorius op 02-01-2016 om 22:26u
Score: 75 / 100

Dit klinkt inderdaad wel wat steviger dan z'n voorganger. Beter!

South Of Heaven Open Air

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.