• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Kylesa - Exhausting Fire
Label: Season of Mist

Kylesa  - Exhausting Fire

Er zijn van die groepen die zich plaat na plaat blijven verbeteren. Bands die hun sound beetje bij beetje perfectioneren. Kylesa is zo’n band. De lat lag al hoog met albums als Static Tensions (2009), Spiral Shadow (2010) en Ultraviolet (2013), maar de Savannah-rockers weten zichzelf met hun nieuwste release wederom te overtreffen. Exhausting Fire is namelijk het meest complete en diverse werk van de groep tot nu toe.

Liefhebbers van het directere sludge/postpunk-werk van Kylesa zullen ongetwijfeld zweren bij de platen uit de beginjaren. De Kylesa van dit decennium heeft de luisteraar echter veel meer moois te bieden. Met name een unieke sound, want geen enkele andere groep klinkt hetzelfde als dit trio uit Georgia. De koers die met de laatste twee releases werd ingezet, wordt op Exhausting Fire voortgezet. Dit betekent sludge gecombineerd met elementen uit de postpunk en shoegaze. De shoegaze in het bijzonder treedt steeds vaker op de voorgrond. Het gemak waarop deze genres worden samengevoegd tot een boeiend geheel is zeer indrukwekkend. De songs zijn soms troostend, klagend, maar bij vlagen ook duister en ronduit verpletterend.

Dit verpletterende aspect komt letterlijk en figuurlijk terug in Crusher. Eigenlijk een typerend Kylesa-nummer met aan de ene kant de dromerige vocalen van Laura Pleasants en de rauwe stem van Philip Cole aan de andere kant. Tja, en dan die riff en het loodzware baswerk. Daar kun je alleen maar een diepe buiging voor maken. Net zoals op Ultraviolet worden regelmatig psychedelische passages afgewisseld met zware riffs, maar ook de slepende, sombere stukken waarin Cole de zang voor zijn rekening neemt zijn weer terug te horen. Toch is Kylesa niet bang om verder te experimenteren. Blood Moon is hier een heerlijk voorbeeld van. Het nummer begint met een gastoptreden van hoboïst Andrew Ripley, waarna Cope en Pleasants de vocalen afwisselen over een stampende riff. Het middenstuk is daarna weer kalm met mooi percussiewerk, waarna via akoestisch gitaarwerk de centrale riff weer wordt ingezet. De hobo die gedurende de hele track te horen is, geeft het nummer een naargeestig karakter. Geen makkelijke track om te doorgronden, maar uiteindelijk een van de absolute hoogtepunten van dit toch al imponerende album.

De muziek van Kylesa is nou niet bepaald toegankelijk te noemen, maar mocht je dit album de tijd geven om in te laten zinken, dan heb je aan Exhausting Fire een prachtige plaat die nog lang kan blijven intrigeren. Houd je meer van rechttoe rechtaan sludge, dan ben je bij Kylesa niet meer aan het juiste adres. Kylesa laat horen content te zijn met haar huidige sound en blijft deze verbeteren. Mochten de laatste Kylesa-releases in jouw straatje liggen, dan is de kans groot dat je nog heel lang plezier aan Exhausting Fire kunt hebben.

1. Crusher
2. Inward Debate
3. Moving Day