Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Kingcrow - Eidos
Label: Scarlet Records
Kingcrow - Eidos
Kingcrow is een Italiaanse band die alweer heel wat jaren meedraait en te boek staat als progressieve metalformatie. Nu herinner ik mij vanuit mijn begindagen als recensent voor dit webzine nog vaag het album Insider, een conceptalbum dat vooral raakvlakken vertoonde met Queensrÿche’s Operation: Mindcrime. Die plaat stamt echter alweer uit 2003 en sindsdien ben ik het gezelschap ook uit het oog verloren. Twaalf jaar later volgt met Eidos dus een hernieuwde kennismaking. De drie albums die Kingcrow in de tussentijd heeft uitgebracht, Timetropia (2006), Phlegethon (2010) en In Crescendo (2013), zijn dan ook geruisloos aan mij voorbijgetrokken.

Wat ik op Eidos hoor, stemt mij echter blijmoedig. Het is goed te horen dat Kingcrow aan professionaliteit heeft gewonnen, want het album zit uitstekend in elkaar en het geheel ziet er fraai uitgewerkt uit. De productie is ook prima te noemen en de heren verstaan hun vak als muzikant. Qua sound is Kingcrow wat meer opgeschoven richting songgeoriënteerde proggroepen als Threshold en Enchant, met een flinke scheut Riverside in de bij vlagen lekker zweverige melodieën. Die invloeden vertalen zich in compacte en beklijvende, maar tegelijkertijd spannende en tegendraadse composities als The Moth en On The Barren Ground. Herkenbaarheid en techniciteit kunnen zonder problemen hand in hand gaan, bewijst Kingcrow.

Opmerkelijk is een nummer als Adrift, waarbij de band zich op momenten wel heel erg heeft laten inspireren door het meer ingetogen werk van Opeth. Vooral het begin van dit nummer ademt nadrukkelijk de sfeer van Opeth’s Damnation uit. Hoewel de invloeden er erg dik bovenop liggen, is de uitwerking zeer de moeite waard. Ook Slow Down is gerust eigenzinnig te noemen. Door de wat kille, moderne effecten moet ik af en toe aan het latere werk van Katatonia denken, maar de band gooit er halverwege net zo makkelijk een bijna swingend, technisch knap in elkaar zittend instrumentaal hoogstandje uit, waardoor de sfeer volledig omslaat.

Zo valt er van alles te beleven en ontdekken met Eidos. Liefhebbers van bovengenoemde bands zullen dan ook ongetwijfeld genieten van het materiaal van deze Italianen. Het album is bovendien door twee bandleden zelf van een passende productie voorzien. Hoewel Kingcrow de absolute finesse van een groep als Threshold mist, bewijst de band met Eidos dat het de status van voorprogramma inmiddels ruimschoots is ontgroeid.

1. The Moth
2. Adrift
3. Slow Down