• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kingcrow - Insider
Jaar van release: 2004
Label: Northwind Records
Kingcrow - Insider
Deze band en dit album hadden net zo goed Queenscrow en Operation: Insider kunnen heten, want Kingcrow doet weinig moeite om te verhullen dat vooral het klassieke conceptalbum Operation: Mindcrime van Queensryche zijn sporen heeft achtergelaten. In de bijgeleverde biografie komen ook nog namen als Rush en Savatage bovendrijven, maar desondanks hebben de Queensryche-invloeden zeker de bovenhand. Dat mag in feite best als een pluspunt gelden, aangezien dit pas het tweede volledige album van de band is en de heren zeker niet de plank misslaan op Insider.

Uiteraard valt dit album qua niveau nog niet te vergelijken met de klassieker Operation: Mindcrime, maar in de sterke gitaarpartijen, de af en toe verrassende breaks en lekkere zangpartijen in combinatie met de gelikte refreinen verraden in ieder geval al dat we hier met een band met potentie te maken hebben. Insider is een conceptalbum dat handelt over de twee vrienden Alan en Jason, waarvan Jason ontdekt dat de Federatie waarvoor ze werken in feite bezig is aan een geheim genetisch project.

Het album opent met het korte, ouderwets overkomende Friendship en gaat vervolgens over in het ijzersterke heavy metalnummer The Project. Vooral op dit nummer worden korte, afwisselende riffs op uitstekende manier afgewisseld met een pakkend refrein. De overige nummers kennen een soortgelijke opbouw, terwijl de drie instrumentale nummers op Insider juist weer een veel progressiever karakter hebben. Voor elk wat wils dus, zo lijkt het wel. In ieder geval zal Kingcrow met dit album zowel de fans van klassieke heavy metal als de progressievere metalliefhebbers weten te boeien.

Toch wil ik besluiten met een punt van kritiek: de samples. Deze lijden aan hetzelfde probleem als ook het geval is bij de samples op het nieuwe After Forever-album, namelijk de slechte acteurs. Hierdoor komen de dialogen tussen de hoofdpersonen Alan en Jason wat amateuristisch over. Verder valt er eigenlijk niets aan te merken op dit album: zelfs het Italiaanse accent van zanger Mauro Gelsomini valt reuze mee!

1. Friendship
2. The Project
3. Temptation