• Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Yama - Ananta
Jaar van release: 2014
Label: Lighttown Fidelity
Yama - Ananta
Al enkele weken probeer ik me voor de geest te halen wat precies mijn eerste indruk was van Yama. Drie jaar geleden zag ik ze nog in het voorprogramma van Blood Ceremony. Twee bands die weinig van elkaar weg hebben, omdat Yama duidelijk een stonergezelschap is. Het lukt me niet om een waardeoordeel boven water te halen. Waarschijnlijk was die positief noch negatief en dat was ook mijn eerste reactie na het luisteren van het debuut dat voor me ligt.

Toch vrees ik dat ik te hard tegen Yama ben geweest, zoals ik wel vaker geneigd ben gereserveerd te reageren op Nederlandse bands. Deze Tilburgers beschikken over een prima zanger die regelmatig aan John Garcia (ex-Kyuss, Vista Chino) doet denken. Dat kun je negatief opvatten, maar de beste man heeft gewoon een stem die prettig in het gehoor ligt en met meer gevoel zingt dan ik in dit koude kikkerlandje gewend ben. Zijn bandleden doen er op hun instrumenten weinig voor onder en de jaren van ervaring laten horen dat je hier te maken hebt met een goed op elkaar ingespeelde band.

Vaak merk je dat een band te snel zijn debuutplaat uitbrengt. Of dat geduld is of dat het met andere factoren te maken heeft, weet ik niet, maar Yama is in dit geval gewoon keurig op tijd. Acht puike songs schitteren op dit stukje vinyl. Weliswaar is de ene track beter dan de andere, maar het is de energie en de vaart die het geheel erg genietbaar maken. Her en der zijn kleine uitstapjes naar grunge en psychedelica. De hoofdmoot blijft een wat snellere versie van Kyuss. Je moet er natuurlijk wel wat moeite voor doen om dit plaatje te leren kennen. De songs klokken gemiddeld vijf minuten en zijn naast gelaagd ook vrij avontuurlijk. Het zijn uitspringers als de titeltrack en (met name) Hollow die aangeven dat Yama kwaliteiten bezit waarmee ze wereldwijd indruk kunnen maken. Een ruw en krachtig debuut.

1. Ananta
2. Anchor In Time
3. Hollow