Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Mikael Stanne (Dark Tranquillity) - 48

• Twan Fleuren (Legion Of The Damned) - 2011

Wasted Bullet - Elegy
Jaar van release: 2013
Label: Suburban Records
Wasted Bullet - Elegy
Elke tijdgeest of generatie heeft een muziekstroming die leidend is voor jeugd en adolescenten om massaal op in te haken. Zo zullen velen nu nostalgisch terugkijken naar het tijdperk van grunge in de jaren negentig of naar de punkrock en nu-metal dat uitkwam rond het millennium. Tegenwoordig zijn het de coregenres die het erg goed doen en de laatste jaren sterk in opmars zijn. Ook Nederland weet zich goed te profileren op deze markt en heeft met Wasted Bullet een internationaal antwoord.

De band uit Tilburg bracht eind vorig jaar hun tweede album Elegy uit en laat daarmee een grote stap voorwaarts horen, vergeleken met hun debuut Light Below Sunrise. Op die plaat was al een vorm van rauwe en ongepolijste melodieuze hardcore te horen dat zeker niet onaangenaam was om naar te luisteren maar het kwam af en toe wat te gehaast over. Op Elegy is dat anders en laat Wasted Bullet een zeer doordachte sound horen die naadloos aansluit op EP Arrogance, Ignorance, (2012) en uitermate hecht klinkt door de cleane productie.

Opener Grain Of Sand begint met rustig getokkel op de gitaar dat langzaam opbouwt en ontaard in een zware climax die overvloeit naar Devolution. De Tilburgers laten op een vernietigende wijze merken geen hoge pet van de mensheid en zijn gedragingen op te hebben en dit thema loopt als een rode lijn door alle nummers heen. Muzikaal klinkt de band ook zwaarder dan voorheen en dat lijkt vooral te komen doordat het drumwerk meer naar voren is geschoven en daardoor veel kenmerkender aanwezig is. Ook de zangprestaties van Robert van Caem zijn er beter op geworden. Hij klinkt feller met een zwaarder stemgeluid maar ook een stuk gemener. Helaas weet zijn cleane zang niet op elk vlak te overtuigen en dat geldt ook voor de backing vocals.

Wanneer deze te ver op de voorgrond komen, valt het op dat ze niet sterk genoeg zijn om het geheel te dragen. De passages waar deze dan aanwezig zijn en de band gas terug neemt, zijn dan ook de zwakheden van het album. Het is te merken dat de groep iets meer experimenteert en probeert af te wisselen maar dat is helemaal niet nodig. Wasted Bullet klinkt namelijk op zijn sterkst als het gewoon vol gas gaat en de tracks compact houdt. Momenten zoals het einde van Devolution, dat opgerekt wordt door een bassolo en een zware climax, neemt te veel vaart weg en dat geldt ook voor 21st Century Con Artist.

Ondanks dat sommige stukken dan niet helemaal goed uit de verf komen, laten de mannen wel horen een hele grote stap voorwaarts gemaakt te hebben. De plaat kent geen slechte tracks en blijft ondanks de aandachtspunten goed overeind. Elegy knalt, beukt en entertaint prima en de band kan best als een belofte gezien worden in het genre. Het zou dan ook mooi zijn voor Wasted Bullet als ze hierdoor in binnen-en buitenland meer aanzien krijgen en met de Europese tour die er voor hun aankomt, zal dat vast ook wel lukken.

Tracklist
1. Grain Of Sand
2. Devolution