23-02-2020

Stormwarrior - Thunder & Steele
Jaar van release: 2014
Label: Massacre Records
Stormwarrior - Thunder & Steele
Het schaamteloze optimisme waarmee het Duitse Stormwarrior zijn ‘over the top’ powermetalklanken weet te brengen, zal bij metalfans die het genre minachten ongetwijfeld voor kromme tenen en vervelende uitslag zorgen, maar de ongebreidelde energie van dit viertal zorgt er bij mij juist voor dat ik deze band een warm hart toedraag. Toegegeven, voorganger Heathen Warrior viel wat tegen, maar daarvoor heeft Stormwarrior toch altijd uitermate aimabele plaatjes afgeleverd.

Thunder & Steele is nummer vijf uit de stal. Natuurlijk is er qua stijl weinig veranderd en blinken de teksten vooral uit in clichés en dooddoeners waarbij de band niet of nauwelijks voor Manowar onder doet (het aantal keren dat de termen ‘metal’ en ‘steel’ in de eerste paar nummers voorbij zijn gekomen, is niet meer op één hand te tellen). Maar de flitsende, frivole riffs, de donderende dubbelbass en het jachtige tempo waarmee de band de festivalweides voor zich probeert te winnen, zorgen ervoor dat ik de tekstuele clichés met veel plezier omarm.

Stormwarrior laat er geen gras over groeien, want de band schiet vanaf de allereerste seconde als een stel briesende paarden uit de startblokken met het razendsnelle titelnummer. Het is dan ook juist het opzwepende en volstrekt ongeremde aan de band dat de nummers zo leuk maakt. Godzijdank verspilt Stormwarrior geen nodeloze energie aan een obligate ballad: de vaart blijft er gedurende de hele plaat goed in zitten. Ieder nummer staat vol met catchy meezingrefreinen, verrukkelijk soleerwerk (hoogtepunt: Ironborn) en typerende ‘gallop-drums’ (zoals in het stoere Steel Crusader).

Thunder & Steele is dan ook een verademing ten opzichte van alle zichzelf veel te serieus nemende, melodramatische ‘neoklassieke’ powermetalbands. Stormwarrior brengt zijn muziek met een vette knipoog door genreclichés met beide armen te omhelzen en er vervolgens een tomeloze dosis enthousiasme tegenaan te gooien (met als hoogtepunt het onweerstaanbare One Will Survive). Juist door dat enthousiasme komt Stormwarrior ermee weg zonder in zelfparodie te vervallen. Verplichte aanschaf voor de liefhebbers van het snellere werk van Helloween en Gamma Ray.

1. Thunder & Steele
2. Metal Avenger
3. Sacred Blade