26-11-2020

Stormwarrior - Norsemen
Label: Massacre Records
Stormwarrior - Norsemen
Geen thema dat zo uitgekauwd is in heavy metal als Vikingen. Diverse bands wijden hun carrière aan de geschiedenis en legendes van de Noormannen, met als bekendste natuurlijk Amon Amarth. Nog zo’n band is Stormwarrior, de band die aan het begin van de loopbaan hulp kreeg van Helloweengitarist Kai Hansen. De Duitsers halen de mosterd dan ook bij het debuut van Helloween, Walls Of Jericho. En van begin af aan wordt er voor de teksten gebruik gemaakt van de welbekende Vikingthema’s. Albums zoals Heading Northe (2008) en Heathen Warrior (2011) staan er vol mee.

Ten opzichte van die platen is Stormwarrior in dat opzicht geen spat veranderd. Op de cover van Norsemen staan de adelaars die gevallen krijgers naar Walhalla brengen, een vloot van Vikingboten en Odin, die verdomd veel lijkt op Anthony Hopkins, die de oppergod speelt in de Marvel-superheldenfilm Thor. “Pure Viking Heavy Metal galore”, dat is wat Stormwarrior ons wederom belooft. Tekstueel is Norsemen dus van hetzelfde laken een pak. De muziek is dat ook.

Wie bekend is met de band, weet dat de muzikanten hun instrumenten het liefst razendsnel bespelen. De nummers staan vol met snelle gitaarloopjes en dito drumtracks. Niets is te gek en dat is altijd de charme geweest van de band. Dragonforce heeft zijn recente werk Extreme Power Metal genoemd, maar die titel past beter bij Stormwarrior. Nu bevat elk album wel een aantal midtempo-tracks en zo ook Norsemen, maar de voorkeur gaat overduidelijk uit naar nummers in de hoogste versnelling.

Blade On Blade, Odin’s Fire en de titeltrack zijn lekkere powermetalnummers waarin ontzettend veel gebeurt. Het is allemaal behoorlijk aanstekelijk. Als je het geheel gaat ontleden, valt op dat veel elementen constant terugkeren. Details zoals zwaardgekletter en ontploffingen, maar ook melodieën en songstructuren. Het gaat echter allemaal zo snel, dat je het nauwelijks opmerkt.

Norsemen is een herhalingsoefening van al het eerdere werk van Stormwarrior, dus wees gewaarschuwd. Dit is album nummer zes en in zekere zin is de band aan het stagneren in plaats van evolueren. Als dat niks uitmaakt, dan heb er je als fan van ‘true heavy metal’ een prima album bij.

1. To The Shores Where We Belong
2. Norsemen (We Are)
3. Storm Of The North