26-11-2020

Stormwarrior - Heathen Warrior
Jaar van release: 2011
Label: Massacre Records
Stormwarrior - Heathen Warrior
Stormwarrior is niet erg bekend, maar toch een van de beste bands die de underground van de power metalscene te bieden heeft. De Gamma Ray-adepten hebben er drie jaar over gedaan om met een opvolger te komen van het fantastische Heading Northe. Zoals verwacht zijn deze Duitsers (en daarmee is eigenlijk al voldoende gezegd) trouw gebleven aan hun sound. Zelfs de fetisj om zelfstandige naamwoorden met ‘eh’ op het eind uit te spreken is hardnekkig genoeg, getuige de tracklist.

Het weerhoudt me er alleen niet van om te zeggen dat Heathen Warrior niet zo indrukwekkend is als zijn voorganger. Was Heading Northe een zeer creatieve uitspatting met prachtige melodieën en veel energie, hier blijft dat allemaal helaas wat achterwege. Wat overblijft zijn tracks die het vooral moeten hebben van het meezinggehalte. Dat werkt dan wel weer goed in de heimat en daarbuiten bij wat losse fans (mezelf inbegrepen). Opvallend genoeg blijven de meeste songs wel hangen na een keer of vijf geluisterd te hebben. Net als Bij To The Metal van Gamma Ray het geval was.

Over het algemeen is Heathen Warrior helemaal geen verkeerd album. Er staan enkele leuke tracks op, waarvan The Returne, Ravenhearte en in iets mindere mate The Ride Of Asgård de beste voorbeelden zijn. Ondanks dat het alweer enkele jaren geleden is dat de markt met dit soort platen overspoeld werd, kan ik niet zeggen dat deze cd een must have is. Behalve voor wie dol is op de heerlijk foute zang en dito teksten over vikingen.

1. ...Og Hammeren Hæves Til Slag...
2. Heathen Warrior
3. The Ride Of Asgård