• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Dodsferd - The Parasitic Survival Of The Human Race
Jaar van release: 2013
Label: Razorbleed Productions
Dodsferd brengt met The Parasitic Survival Of The Human Race het achtste album op de markt. Daarnaast brengt deze band ook regelmatig een EP of Split-album uit, dit brengt het gemiddelde op minimaal twee releases per jaar. De kwaliteit is over het algemeen redelijk, maar de Grieken van Dodsferd hebben mij echter nooit helemaal weten te overtuigen met hun mix van punk en black metal.

The Parasitic Survival Of The Human Race start met Breeding Chaos. Dit nummer begint met een geluidsfragment van een groot straatgevecht dat langzaam overgaat in een thrash metal riff. Dodsferd neemt je mee in de agressie en paniek van een straatgevecht. Breeding Chaos kan mij niet echt bekoren. De krijs van Wrath voelt minder aan als black metal en lijkt meer op schreeuwen, zoals we dat kennen van de hardere punk platen. Persoonlijk ben ik niet erg gecharmeerd van zijn stem. Het klinkt niet vol genoeg om echt agressief en akelig over te komen. Creator Of Disease neemt je opnieuw mee naar een straatgevecht op een plein, dit gebeurt overigens bij alle nummers op dit album en is een soort van rode draad. Ook dit nummer wordt weer vol gas gespeeld. Een uptempo riff zorgt ervoor dat je langzaam agressie en woede in jezelf naar boven voelt komen. Halverwege het nummer gaat het tempo omlaag en wordt er gekozen voor een heerlijk black metal geluid. Voor mij, als black metal liefhebber, een zeer prettige afwisseling.

Dodsferd maakt geen gebruik van de bekende black metal ruis. De productie is vrij helder, waardoor het meer aanvoelt als punk dan als een black metal album. Doubting Your Worth is een erg lekker nummer. De agressie spat er van af. In vergelijking met eerdere albums van Dodsferd zit er naar mijn mening meer melodie in de nummers. Toch weet Dodsferd mij niet te overtuigen. Ik kan namelijk weinig hoogtepunten op The Parasitic Survival Of The Human Race ontdekken. De nummers lijken enorm veel op elkaar, waardoor het eentonig overkomt. We are 138 is een cover van Misfits. Persoonlijk vind ik dit het minste nummer van dit album. Ik mis eerlijk gezegd het nut van deze cover. Het klinkt zeker niet onaardig maar veel minder overtuigend dan het origineel.

Dodsferd brengt een behoorlijk aantal releases op de markt. Helaas biedt The Parasitic Survival Of The Human Race voor mij weinig bijzonders. Dit album is te kort om je er echt in te kunnen trekken. Dodsferd beweegt zich langzaam steeds meer richting de punk kant, wat ik persoonlijk niet altijd even prettig vind. The Parasitic Survival Of The Human Race is zeker niet slecht, het album is zeer gemiddeld. Alleen voor de liefhebbers van Dodsferd is dit de moeite waard.

1. Breeding Chaos
2. Creator Of Disease
3. Stupid Worthless Sheep