Elysium - Feedback
Jaar van release: 2003
Label: Metal Mind Productions
Elysium - Feedback
Met Feedback brengt deze Poolse band inmiddels zijn 3e volledige cd uit. De band bestookt de wereld nog immer met een stevige pot melodieuze death metal die we kunnen vergelijken met een hardere In Flames of een meer groovy Opeth. Op dit nieuwe album bieden deze mannen ons 9 pakkende death metal nummers aan waarin onder andere invloeden uit de thrash metal en black metal zijn verwerkt.

Het eerste wat opvalt is de uitstekende productie, het geluid is glashelder en alle instrumenten zijn buitengewoon goed te horen. De muziek kent een lekkere galm en stijgt dankzij de productie al gelijk boven het gros van de Poolse death metal scene uit (afgezien van Behemoth natuurlijk). Dat is dan misschien op productioneel vlak, maar op muzikaal vlak zit men nog op niet zo'n hoog niveau. Toegegeven dat de eerste paar nummers ontzettend goed klinken, ze steken juist in elkaar, kennen pakkende en slepende gitaarriffs en de briesende zang van brulboei Maciej ligt zeker goed in het gehoor. De songs beschikken over een gezonde dosis agressie en melodie en weten zeker te overtuigen. Maar na track nummer vier 4.48 (For Sarah) (wie bedenkt daar nou zulke titels) zakt het hele gebeuren een beetje in, dat komt met name omdat de band zichzelf behoorlijk begint te herhalen. De sound blijft moddervet en er komen nog best aardige ideeën in de muziek voor, maar het is het gewoon allemaal net niet. De muziek mist de power die we bij een band als Dark Tranquillity tegenkomen en hoewel de melodieuze passages goed in elkaar steken, bekruipt me toch telkens dat gevoel van, "heh , hadden ze dat nou maar net iets anders gedaan."

Desondanks is het toch een redelijke plaat geworden met een aantal pakkende songs. De zang is uitstekend gedurende het hele album en het drumwerk rost ook wel lekker in de muziek. Tekstueel gezien gaat men behoorlijk te keer tegen de situatie van de wereld vandaag de dag en doordrenkt de depressieve teksten met science fiction, dus de boodschap is op zich wel goed die Elysium de wereld in brengt, maar ik heb wel het gevoel dat muziek op de eerste plaats heeft gestaan.

De band is zeker gegroeid na het voorgaande album Eclipse en als men zo door blijft gaan dan zal men misschien op een volgend album de grauwe middelmaat helemaal kunnen ontstijgen. Het is nu nog zo met Elysium als in een hardloopwedstrijd met een verkeerde aanpak. De start is snel en uitstekend, maar naarmate de wedstrijd vordert worden ze ingehaald door betere bands. Maar ik ben in ieder geval overtuigt door de prima instrumentenbeheersing, een aantal geweldige songs en de prima productie. Ik ben benieuwd of men wederom zal groeien op een volgend album.

Tracklist
1. World Hello Day
2. Feedback