Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Meshuggah - Nothing
Jaar van release: 2002
Label: Nuclear Blast Records

Meshuggah - Nothing

Meshuggah mag toch wel als een van de grootheden in de metal gezien worden. Natuurlijk spelen deze Zweden niet hele stadions vol, daar zijn ze veel te ontoegankelijk voor, maar ze hebben wel eigenhandig vorm gegeven aan een intussen vrij groot subgenre binnen de metal: mathmetal. Bedoeld of niet, ze zijn inspiratie voor zo ongeveer elke band die in dit genre opereert en bovendien van belangrijke invloed geweest op het tegenwoordig zo populaire djent. Hoewel de tekenen zich al voordeden op voorgangers Chaosphere (1998) en Destroy Erase Improve (1995) vormde Nothing uit 2002 een keerpunt in de metalgeschiedenis. En niet in de laatste plaats door het instrumentgebruik.

Bij gebrek aan bassist (Gustav Hiel ging toch niet met ze verder) besloot de band namelijk om op twee achtsnarige gitaren te gaan spelen. De zes 'normale' snaren kregen gezelschap van twee lagere snaren waardoor het karakteristieke, lage geluid waarmee dit album doorspekt is, gemaakt kon worden, hoewel het album uiteindelijk op gedowntunede zevensnaren werd opgenomen, omdat de custom gitaren niet op tijd klaar waren. Het gitaartandem bespeelt ze met typerende, polymetrische riffs van dermate complexiteit dat er zelfs een Canadese conservatoriumstudent op af kon studeren. Tel daarbij de de tegendraadse drums van octopus Tomas Haake en de karakteristieke, monotone grunts van Jens Kidman op en je hebt de juiste formule te pakken voor de onmiskenbare Meshuggah-sound.

Hoewel er wat discussie is over hoe goed of slecht laatsteling Koloss (2012) wel niet is, zal niemand ontkennen dat Nothing niet alleen een belangrijk album op het cv van dit vijftal uit Umeå is, maar ook een keerpunt in de geschiedenis van de metal in het algemeen en een onuitwisbare indruk heeft gemaakt op de moderne metal. Nothing is een verandering van de sound van Meshuggah en van de moderne metal. Nothing is droger, strakker, logger, trager en vooral zwaarder dan zijn voorgangers die een meer thrashy aanpak hadden en dit inspireerde een hele generatie bands die meer wilde dan raggen en rammen.

Die zware, klinische benadering komt al vanaf noot een de boxen uitgedendert met het geweldig hard groovende Stengah. Als een net aangeslingerde stoommachine komen eerst alleen de gitaren sputterend aan bod; uit de linkerspeaker wel te verstaan. Maar na 15 seconden is het apparaat op stoom en worden de drums ook aangedreven. Een kleine vijftig minuten lang wordt er met chirurgische precisie medogenloos, machinaal doorgebeukt. Gecontroleerd, emotieloos en tegelijkertijd dreigend, woedend brengt het kwartet een techniek ten tonele waar de muziek-o-fielen hun vingers bij aflikken. De chirurgen van Meshuggah brengen hun zieldoorklievende op een geraffineerde, ingenieuze wijze, maar wel met de botte bijl. Een track-voor-trackbeschrijving doet teniet aan dit nietsontziende geweld. Dit baanbrekende werkje moet je zelf ervaren, ondergaan en meemaken.

Mocht je het album nog niet (goed) beluisterd hebben of überhaupt niet kennen, dan volgt hier de luistertip van de week: Luister naar Renothing. Natuurlijk waren de productietechnieken destijds nog niet toegerust om een dergelijke sound volledig tot zijn recht te laten komen. Dit beseften de mannen van Meshuggah zelf ook en brachten daarom het album opnieuw uit. Deze versie staat bij de fans bekend als Renothing uit. Hierop zijn de zojuist verworven 8-snarige gitaren van de endorsementdeal met Ibanez te horen en de drums zijn opgenomen met de Drumkit from Hell Superior. Verder hebben de vocalen wat extra sjeu gekregen maar de meeste tracks zijn nagenoeg hetzelfde. Alleen Nebulous en Obsidian zijn opvallend aangepast. Daarnaast bevat de release een dvd met de opnames van het optreden op Download-festival, en is de cover art anders.

Tracklist:
1. Stengah
2. Rational Gaze
3. Perpetual Black Second
4. Closed Eye Visuals
5. Glints Collide
6. Organic Shadows
7. Straws Pulled at Random
8. Spasm
9. Nebulous
10. Obsidian

Dvd (alleen op re-release):
1. Straws Pulled At Random (Download festival 2005)
2. In Death - Is Death (Download festival 2005)
3. Future Breed Machine (Download festival 2005)
4. Rational Gaze (officiële videoclip)
5. Shed (officiële videoclip)
6. New Millennium Cyanide Christ (officiële videoclip)
7. Rational Gaze (Mr. Kidman Delirium-versie)

Score: 90 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 5 februari 2013

Meer Meshuggah:

Meshuggah - Nothing
Reactie van Een Metalfan op 08-02-2013 om 15:06u

Oeh,mijn eerste kennismaking met deze pioniers in de onnavolgbare metal was '' destroy erase improve" en het daarbij horende concert in De Blokhut in Rotterdam samen met Hypocrisy. Je hebt nu eenmaal van die dingen die je altijd bijblijven en die avond en de hierboven beschreven cd zijn er twee van. Baanbrekend werk van die gasten.

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.