Sabaton - The Tour To End All Tours
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in september 2024 is uitgebracht?

Black Dahlia Murder - Servitude
Blitzkrieg - Blitzkrieg
Charlotte Wessels - The Obsession
David Gilmour - Luck And Strange
Flotsam And Jetsam - I Am The Weapon
God Dethroned - The Judas Paradox
God Is An Astronaut - Embers
Groza - Nadir
Jordan Rudess - Permission To Fly
Kanonenfieber - Die Urkatastrophe
Marche Funèbre - After The Storm
Michael Schenker Group - My Years With UFO
Mordkaul - Feeding The Machine
Nightwish - Yesterwynde
Oceans Of Slumber - Where Gods Fear To Speak
Officium Triste - Hortus Venenum
Satan - Songs In Crimson
Stryper - When We Were Kings
Ubiquity - The Ascendant Travels Among The Stars
Unto Others - Never, Neverland
Vended - Vended
Weather Systems - Ocean Without A Shore
Winterfylleth - The Imperious Horizon
Wolfheart - Draconian Darkness
een ander studio-album uit september 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    6 oktober:
  • Powerwolf, Hammerfall en Wind Rose
  • ProgPower Europe
  • 7 oktober:
  • Duff McKagan en James And The Cold Gun
  • Ellende, Groza en Servant
  • 9 oktober:
  • Rotting Christ, Borknagar en Seth
  • 11 oktober:
  • Kamelot, Charlotte Wessels en Ad Infinitum
  • Soulcrusher
  • 12 oktober:
  • Kamelot, Ad Infinitum, Blackbriar en Frozen Crown
  • Soulcrusher
  • Tankard en Obnoxious
    6 november:
  • Dark Tranquillity, Moonspell, Wolfheart en Hiraes
  • Smash Into Pieces
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Iezzi (Tystnaden) - 44
  • Anders Iwers (Tiamat) - 52
  • Caleb Scofield (Cave In)† - 45
  • Chris Birx (Motorjesus) - 46
  • Daniel Cavanagh (Anathema) - 52
  • David Van Landing (Michael Schenker Group)† - 60
  • Donnie Steele (Slipknot) - 53
  • Glenn Branca† - 76
  • Henny Wolter (Primal Fear) - 58
  • Jamie "Jonny 5" Laurie (Flobots) - 47
  • Jared Dines - 35
  • Kevin Cronin (REO Speedwagon) - 73
  • Lisa Lasch (Coronatus) - 34
  • Matthew Sweet - 60
  • Mattias IA Eklundh (Freak Kitchen) - 55
  • Meg Myers - 38
  • Mikko Uusimaa (Reflexion) - 44
  • Nick "Yngve" Samios (Flames) - 44
  • Nicke Olsson (One Day In Pain) - 57
  • Paavo Laapotti (Before The Dawn) - 29
  • Pekka Kainulainen (Amorphis) - 68
  • Peter Pichl (Running Wild) - 64
  • Rahzel (The Roots) - 60
  • Richard Jobson (Skids) - 64
  • Rick Altzi (Masterplan) - 52
  • Sarban Grimminck (Witte Wieven) - 43
  • Thorsten "Toto" Hain (Wortmord) - 52
  • Tommy Stinson (Guns N' Roses) - 58
  • Vince den Breejen (Sepiroth) - 30
  • Will Butler (Arcade Fire) - 42

Vandaag overleden:
  • Eddie Van Halen (Van Halen) - 2020
  • Ginger Baker (Cream) - 2019
  • Johnny O'Keefe - 1978
  • Nick Curran (The Fabulous Thunderbirds) - 2012
Review

Opeth - Heritage
Jaar van release: 2011
Label: Roadrunner Records
Opeth - Heritage
Eerst wachten tot een plaat er is en dan pas oordelen. Dat was mijn reactie op alle geluiden uit het Opeth-kamp. Geen death metal meer, geen grunts en de nadruk op het seventies progrockgeluid, zoals dat al jaren in de muziek van de Zweden verweven zit. Het had immers net zo goed een grap kunnen zijn, getuige de droge en sarcastische humor van bandchef Mikael Åkerfeldt.

Om maar meteen duidelijkheid te scheppen. Het is geen grap geweest, maar een bloedserieus statement. Heritage doet in vrijwel niets denken aan het vertrouwde geluid van klassieke platen als Blackwater Park en Still Life. De sound is zelfs mijlenver verwijderd van Watershed, waarop toch ook al een toename van progressieve invloeden te horen was. Ik durf zelfs wel te stellen dat Opeth een fout heeft gemaakt door deze weg te kiezen. Het kan best dat de band hierna gewoon weer op de death metaltoer gaat, maar zoals het nu lijkt, gebeurt dat niet. Met deze stap heeft de groep in ieder geval het eigen geluid compleet te grabbel gegooid.

Niet dat dit per definitie slecht is, maar Opeth was nou eenmaal een band waarbij je je kon verheugen op een nieuwe plaat. Alle schijfjes bleven ook na tig luisterbeurten interessant en nieuwe details prijsgeven. Voor Heritage geldt dat niet. Het is een ietwat vlakke en erg zweverige verzameling rocknummers met talloze verwijzingen naar oude bands als Camel, Uriah Heep, Deep Purple, Pink Floyd en nog een aantal. Als liefhebber van met name Camel vind ik het leuk om zo'n eerbetoon te horen, maar meer dan een aardig eerbetoon is het niet. Opeth voegt namelijk niets toe aan dat wat reeds bestaat. Druilerige songs als het minimalistische Marrow Of The Earth of de saaie opener worden afgewisseld met iets harder werk als The Devil's Orchard dat na twee luisterbeurten flink op de zenuwen gaat werken door het zinnetje 'God is dead' dat tot in den treure herhaald wordt.

Ja, Opeth kiest er openlijk voor om trendvolger te worden. Alsof we al niet met genoeg bands opgescheept zitten die de jaren zeventig vereren. Allemaal heel leuk en aardig, maar waar bands als The Devil's Blood en Bigelf nog wel eens met wat aardige eigen ideeën op de proppen komen, daar blijft Opeth keurig in de voetsporen van de oude grootheden. Natuurlijk is de uitvoering goed en de productie is bewust gruizig gehouden, maar het album weet me ook na vele luisterbeurten niet te grijpen. Slecht is het nergens en het is vooral de goede zang die het album nog enigszins overeind houdt, maar voor de rest kabbelt de boel voort zonder echt indruk te maken of het moet het aardige I Feel The Dark zijn.

Een afknapper dus van deze doorgaans fantastische band. Niet omdat ze geen metal meer spelen of puur putten uit het verleden, maar omdat ze de verwachtingen niet waar maken. De songs zijn gewoon niet spannend genoeg en passen op de één of andere manier totaal niet bij de band, ondanks de invloeden die altijd al in de muziek hebben gezeten. Het excuus dat de band 'iets nieuws' probeert te doen, gaat wat mij betreft niet op, want geen enkele noot is nieuw of origineel. Dat het te rustig is, maakt in feite ook niet uit. Damnation was ook een vrij kalme cd, maar wel met de eigen flair van Opeth. Zoals een collega van mij al treffend stelde: wanneer er een andere bandnaam op de hoes had gestaan, dan had er geen haan naar gekraaid. Dat uitgerekend deze innovatieve muzikanten tot zo'n kopieerapparaat zijn gedegradeerd doet alleen maar pijn, veel pijn.

Tracklist:
1. Heritage
2. The Devil's Orchard
3. I Feel The Dark
4. Slither
5. Nepenthe
6. Häxprocess
7. Famine
8. The Lines In My Hand
9. Folklore
10. Marrow Of The Earth

Score: 65 / 100

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 12 september 2011

Meer Opeth:

Opeth - Heritage
Reactie van Robert op 12-09-2011 om 09:38u
Score: 70 / 100

Goede review!

Opeth - Heritage
Reactie van Marcel op 12-09-2011 om 10:02u
Score: 40 / 100

Ben het eens met de review. Het is een grote teleurstelling deze plaat.

Opeth - Heritage
Reactie van Ruud op 12-09-2011 om 10:46u
Score: 70 / 100

Volledig mee eens. Bij vlagen is het wel leuk, maar over het algemeen verliest Opeth zichzelf in veel te uitgesponnen stukken. Jeroen en ik hadden het voornemen om een plus-min review te maken. Ik ben doorgaans dol op progressieve rock, maar zelf kom ik ook niet verder dan 70/100.

Opeth - Heritage
Reactie van metaljanet op 12-09-2011 om 11:21u

Tja, hoe gaat men dit live integreren tussen ouder werk... :s

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 12-09-2011 om 11:34u

ga toch beter luisteren jongens op een betere apparatuur DIT IS EEN GEWELDIGE CD.

Opeth - Heritage
Reactie van Marco op 12-09-2011 om 11:39u
Score: 70 / 100

Een met de Review, is voor mij ook een grote teleurstelling, ik head me nog zo verheugd maar jammer.

Opeth - Heritage
Reactie van Karel op 12-09-2011 om 14:33u
Score: 85 / 100

Tot zover een zeer goed album van Opeth. Ik vind het niet schrikbarend afwijken van hun vorige werk, behalve dan het feit dat er geen echte metal meer te horen is. Maar zelfs op platen waarop er keihard wordt gebeukt was het altijd de prog vibe die bij mij de boventoon voert. Ik ben zelf keiharde metal ook een beetje beu, dus deze plaat is voor mij een leuke verrassing.

Opeth - Heritage
Reactie van iron_dennis op 12-09-2011 om 15:22u

Band heeft me nooit echt kunnen raken. Ze zijn goed in wat ze doen. Met dit album kan ik echt helemaal niets.

Opeth - Heritage
Reactie van metalkerel op 12-09-2011 om 15:31u
Score: 95 / 100

Jammer dat de meesten er zo over denken ik vind het een geweldige plaat.Tussen al het metal geweld is dit een verademing om naar te luisteren.

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 12-09-2011 om 16:32u

Klopt metalkerel, maar er zijn veel meer bands die dit veel beter doen.

Opeth - Heritage
Reactie van Triad op 12-09-2011 om 17:30u

Dit is het eerste Opeth album wat mijn kast niet gaat bereiken. Ik heb ondanks alle geruchten er met een open geest naar geluisterd, maar het stelt me zo vreselijk teleur.. Uiterst zonde..

Opeth - Heritage
Reactie van Judith op 12-09-2011 om 17:45u

Ik heb het album nog niet gehoord maar het lijkt mij wel een leuk album inderdaad.
Wat ik alleen niet echt leuk vind is dat de reviewer het totaal niet persoonlijk houdt. Hij zegt dat het een afknapper is, dat ze de verwachtingen niet waarmaken en dat ze niet spannend zijn.
Zelf vind ik dat hij er wel duidelijker bij mag zetten dat hij dat vindt, en dat uit de reacties blijkt dat niet iedereen het dus eens is met wat hij schrijft :)

Opeth - Heritage
Reactie van Kees op 12-09-2011 om 17:57u
Score: 70 / 100

Helemaal met deze recensie eens. Een band als de Hammers of Misfortune doen doet veel beter! Ga hun dubbelalbum Fields/Chuch Of Broken Glass uit 2008 maar eens luisteren.

Opeth - Heritage
Reactie van cor op 12-09-2011 om 18:19u
Score: 80 / 100

Dit is het eerste opeth album wat mij kan bekoren,muzikaal vond ik de vorige album's subliem maar hou absoluut niet van grunds. Dus deze komt zeker weten in mijn kast.

Opeth - Heritage
Reactie van Wouter op 12-09-2011 om 18:41u
Score: 95 / 100

Sorry hoor ik snap best dat je een mening hebt en dat je iets niet leuk vind maar de nummers van deze plaat zijn brliliant, super gaaf opgenomen super sound ik kan niet wachten tot deze bij mij op de draaitafel ligt beter dan al die digirtale hedendaagse sound. geef het meer de tijd dan zul je ontdekken hoe mooi deze plaat is en zeker spannend is!!!!

Opeth - Heritage
Reactie van metal kerel op 12-09-2011 om 19:00u

dank je kees ik ga meteen op zoek

Opeth - Heritage
Reactie van Pascal op 12-09-2011 om 19:00u
Score: 95 / 100

Geweldige cd en ik ben het dan ook niet eens met de recensie.

Opeth - Heritage
Reactie van The Apparition op 12-09-2011 om 19:48u
Score: 66 / 100

Leuk dat de meningen zo extreem verdeeld zijn. Of volkomen ruk of super.
Ik zit er een beetje tussenin. Hier en daar is het wel lekker en soms ook slaapverwekkend.
Lastig vind ik vooral dat het soms na een slaapverwekkend begin het opeens een stuk beter verder gaat. Als het nou zo was dat de nummers of helemaal slecht of helemaal goed waren kon je de meuk er tussenuit halen. Dat gaat nu niet.
Hiermee hebben ze veruit de minste plaat in hun recente carrière te pakken.

Opeth - Heritage
Reactie van The Hellion op 12-09-2011 om 19:56u
Score: 95 / 100

Geniaal album, heerlijke 70's sfeer... Maar toch hun eigen ding,

Opeth - Heritage
Reactie van john op 12-09-2011 om 20:39u
Score: 4 / 100

nu op marktplaats te koop voor 4 euro

Opeth - Heritage
Reactie van Dennis op 12-09-2011 om 21:23u
Score: 90 / 100

Idd leuk om te zien hoe de meningen verdeeld zijn!
Vind persoonlijk juist het zinnetje "God is dead" in The Devil's Orchard geweldig omdat de manier waarop het gezongen wordt, in combinatie met de muziek, het voor mij juist een heerlijk creepy sfeertje geeft..En "tot in den treure herhaald"???? het wordt 6x gezongen in een nummer van pak m beet 8 minuten...Als Matt Heafy 130 keer "In Waves" zingt in 30 seconden hoor ik er ook niemand over, maar das misschien een slechte vergelijking:p.. en Famine is toch een heerlijk nummer (die drums, dat einde!)...Ieder zijn eigen smaak

Opeth - Heritage
Reactie van pos op 12-09-2011 om 21:30u
Score: 90 / 100

Even op me moeten laten inwerken. Wat overblijft na een aantal luisterbeurten is een hele goeie cd met een aantal hele sterke nummers.

Opeth - Heritage
Reactie van Deneth op 12-09-2011 om 21:50u
Score: 80 / 100

Ja...ergens ben ik het eens met de review, ergens ook niet. Want inderdaad, de plaat leeft misschien niet op tegen de verwachtingen, maar dat maakt het geen slechte plaat. Ik kan er goed naar luisteren, maar inderdaad, er is toch die bijsmaak. Dat stemmetje in je hoofd dat zich afvraagt: "Is dit Opeth?"
Ik moet hem nog iets meer beluisteren om te kunnen concluderen of dat een onoverkomelijk probleem wordt.

Opeth - Heritage
Reactie van N op 12-09-2011 om 22:21u
Score: 90 / 100

geweldig! beter dan dat overschatte dream theater!

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 12-09-2011 om 23:29u

Geniale plaat

Opeth - Heritage
Reactie van Kees op 13-09-2011 om 00:12u
Score: 30 / 100

Leuk dat zij hun eigen gang gaan, maar ik laat dit links liggen. Zoals alles van opeth eigenlijk!

Opeth - Heritage
Reactie van Professor Psi op 13-09-2011 om 11:34u
Score: 84 / 100

Wat is hier toch aan de hand? Opeth levert hier volgens mij z'n beste plaat ooit, en krijgt slechts 65 punten. Dream Theater daarentegen levert een middelmatig werkstuk af en krijgt 91 punten. Die eindscores hadden andersom moeten zijn, of in elk geval niet zo ver uit elkaar moeten liggen. Waardeert men hier op metalfan alleen maar datgene hoog wat men al eens eerder gehoord heeft??? Dat is interessant, zeker al het gaat om genres met daarin de term 'progressief'.

En ik ben zelf verbaasd: terwijl ik Opeth voorheen altijd behoorlijk overgewaardeerd heb gevonden, kon ik Dream Theater meestal juist wel goed pruimen. Hmmm...?

Opeth - Heritage
Reactie van aiai op 13-09-2011 om 12:02u
Score: 60 / 100

Het hadden net zo goed mijn woorden kunnen zijn waarmee de review is geschreven. Wat dood en doodzonde dat Opeth z'n eigen sound (ik haat dat Henk Jan Smits jargon maar het gaat wel ergens over) helemaal de nek omdraait. Kijk, Opeth heeft al lang bewezen dat ze zonder enige invloed van (death)metal een bijzonder sterke indruk kunnen maken. Het damnation album is daar slechts een goed voorbeeld van. Want wat te denken van songs als Face of Melinda, Benighted, Still day beneath the sun, Patterns in the ivy I & II, Burden, To bid you farewell, en ga zo maar door ? Al die softere nummers waren toch onmiskenbaar van Opeth makelij ? Doodrenkt van hun melancholie en bol staand van onverwachte wendingen en altijd opbouwend naar een climax ? Wat ze nu presteren is doodleuk alles overboord gooien en gewoonweg 70's prog(rock) gaan spelen zonder eigen identiteit, het meandert maar wat voort. Zonder daarbij enige intentie te tonen om er een Opeth stempel op te drukken. Het is gewoon prog zoals die 4 decennia ook al gespeeld werd, maar dat alleen is voor mij vreselijk onbevredigend, zeker van een van oudsher innovatieve en evoluerende band als Opeth. Ik word hier gewoon echt ontzettend down van man ...

Opeth - Heritage
Reactie van Edwynn op 13-09-2011 om 15:00u
Score: 85 / 100

Mooi album. Fijne sfeer. De jazzy benadering bevalt me zeer. Het geeft de plaat een hoog mijmergehalte, maar ik mag dat wel. Zelfs de wat zwaardere stukken klinken ingetogen en klein. Desondanks vind ik dat er veel onderhuidse spanning inzit die ik pas later ontdekte. Het is beslist een groeiplaat. Veel toffe muzikale details en verwijzingen naar bekende bands uit de jaren 70.
De Rainbowode Slither lijkt mij het meest duidelijke voorbeeld, al is dat nummer niet helemaal representatief.
In eerste instantie ging het allemaal aan mij voorbij, maar gaandeweg krijgt Heritage mij meer en meer in zijn greep.

Opeth - Heritage
Reactie van grindman op 13-09-2011 om 15:59u
Score: 90 / 100

geweldige cd alweer net als de nw dream theater!!!!!!!

Opeth - Heritage
Reactie van Pieter op 13-09-2011 om 20:22u
Score: 10 / 100


Verschikkelijk. En Metal Mike maar roepen dat de Aardschok het kaf van het koren kan scheiden. Meneer Mike zegt dat ontelbare webzines die alles met de mantel der liefde bedekken, uit angst geen gratis CD's meer opgestuurd krijgen of een reclamebanner minder te verkopen. En dan staat doodleuk in 10 maal eremetaal de nieuwe Opeth met maar liefst 87 punten?

Neem voorbeeld aan Metalfan Metal Mike.

Opeth - Heritage
Reactie van Pepijn op 13-09-2011 om 21:08u
Score: 20 / 100

Jeroen verwoordt het uitstekend in de recensie: wat een afknapper.

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 13-09-2011 om 22:48u
Score: 90 / 100

een band groeit. Mikael was het zat om de oude stijl te schrijven en spelen. dat is toch zn goed recht
ik vind het een heerlijke plaat.
Maarja, de enorm bekrompen, rechtlijnige en ongelofelijk domme metalfans vinden dit niet cool.
Wat ben ik blij dat ik mijn geest open heb gesteld voor échte muziek
hulde aan opeth

Opeth - Heritage
Reactie van Jeroen op 13-09-2011 om 23:19u

Daar heeft het volgens mij niets mee te maken. Ook als fan van oude progrock ben ik simpelweg niet overtuigd. Deze band kan beter.

Opeth - Heritage
Reactie van Maurice op 14-09-2011 om 00:12u
Score: 98 / 100

Wat een nare recensie. Overduidelijk één luisterbeurtje gegeven met speakertjes van 3 euro bij de Action, of de schrijver is stokdoof, kan ook.

Alleen al de productie is van fabuleus niveau, de composities zijn uitermate genuanceerd, gedetailleerd en de zang van Mikael is weer enorm verbeterd. Wat heeft die man toch een fijne stem, vooral de hoogte in. Ben enorm blij met deze zeer vernieuwende muziek. Enige reden dat ik geen 100 geef is mijn principe dat niets perfect is.

Opeth - Heritage
Reactie van Youri op 14-09-2011 om 00:15u
Score: 68 / 100

Er zijn fanboys die alles vreten. Niets naars aan die recensie, duidelijk een eerlijke mening dat deze plaat gewoon niet kan tippen aan het originele en vernieuwende werk uit het verleden. Het luistert best lekker weg, maar kan over de gehele linie niet overtuigen. Evenals de recensent zeg ik daarbij dat ik prima naar oude rock en progressieve rock kan luisteren, maar Opeth weet van deze invloeden geen klassieker in elkaar te zetten. Helaas, Opeth is een trendvolger geworden met al die seventies worshippers van tegenwoordig.

Opeth - Heritage
Reactie van Jeroen op 14-09-2011 om 00:20u
Score: 65 / 100

@ Maurice.

Ik kan het toch niet laten om je even te vragen wat je dan vernieuwend vindt aan deze muziek? Werkelijk elke noot is één op één gekopieerd van de bands die ik in de recensie noem. Als je het een prima plaat vindt, dat is je goed recht. Het luistert ook best lekker weg, maar bij Opeth verwacht ik meer dan dat. Adel verplicht immers toch wel een beetje. En dat heeft inderdaad niets met het gegeven te maken of het rock of metal is, want ik heb beide stijlen even lief. Toch was ik even nieuwsgierig.

Opeth - Heritage
Reactie van yarrr op 14-09-2011 om 02:12u
Score: 60 / 100

Ik vind het jammer dat wanneer iemand kenbaar heeft gemaakt het oude werk van Opeth beter te vinden, die persoon volgens sommigen automatisch een vastgeroeste, bekrompen maar vooral domme metalfan zou zijn. Wat in hemelsnaam bezielt iemand om zoiets te zeggen, en hoe triest is het om jezelf superieur te achten t.o.v. iedereen die Heritage gewoonweg geen goede plaat vindt ? Dan wordt er ook nog gezegd dat het zielig zootje niet te benijden domme metalfans niet in staat zou zijn om van ECHTE muziek te genieten. Wat heeft een mening over muziek in godsnaam te maken met intelligentie en / of ruimdenkendheid ? Je vindt iets mooi of je vindt iets niet mooi, end of story. Nu recensie gerelateerd : Opeth is en blijft een klasbak van een band, dat hoor je ook op heritage. Maar ik vind dat ze hier een misstap hebben gemaakt. Ik hoor een band die krampachtig met iets geheel nieuws op de proppen wilde komen, in plaats van een band die het schrijven van muziek als een organisch proces heeft ervaren (zoals dat voorheen altijd met Opeth het geval was). Ik hoor Mikael en het gitaarspel is herkenbaar, maar ik hoor geen Opeth op Heritage, het is te geforceerd "anders" en de nummers voelen tevens als 'niet af' aan. In het interview da hier op metalfan te lezen valt geeft Mikael ook prijs dat het hele album binnen een half jaar geschreven was. Jammer genoeg hoor ik dat ook terug. Kijk, ik heb schijt aan wel of geen grunts, schijt aan wel of geen (death)metal, maar ik wil wel muziek horen die zich op alle fronten kan meten met hetgeen eerder door Opeth werd geschreven. En daar schort het in mijn ogen aan, het is ok maar niet meer dan dat, en de brug die ze hebben proberen te slaan naar een nieuw geluid is haast niet serieus te nemen. Er had meer tijd moeten zitten in een overgang van deze omvang, dit voelt als een gehaast impulsief product dat meer een statement lijkt te zijn dat een samenhangend geheel dat past binnen het straatje van deze band.

Opeth - Heritage
Reactie van cornie op 14-09-2011 om 08:09u
Score: 91 / 100

GENIAAL! het eerste album van opeth wat mij kan bekoren.

Opeth - Heritage
Reactie van Bard op 14-09-2011 om 17:41u

Ik hoop maar dat 't gewoon stemmingmakerij is, die recensie hierboven. Ik moet de hele plaat nog gaan luisteren, maar ben er wel ontzettend benieuwd naar, zeker de seventies jazzrockliefhebber in mij. Als ik mij alleen baseer op the Devil's Orchard, klinken de argumenten in de recensie in ieder geval als je reinste onzin: ik herken nog steeds een zeer typische Opeth, zowel in sound als songwriting. Dus "het eigen geluid compleet te grabbel gegooid" lijkt me iemand die een beetje over de zeik is maar er geen objectieve argumenten voor kan vinden om dat staande te houden. Alleen wat "yarrr" hierboven zegt, kan aan mijn angst raken, maar eerlijk gezegd ben ik er niet bang voor dat dit een stuk vinyl gaat zijn dat ik erg ga koesteren, hoe "retro" het ook zijn moge. En inderdaad, die nieuwe Dream Theater? Dat is pas oubollig, tjeeee...lekker luisteren soms, maar sorry hoor...

Opeth - Heritage
Reactie van Bard op 14-09-2011 om 18:51u

En trouwens, sorry Kees, Hammer of Misfortune??? Wat een onzinnige vergelijking, dás pas een retroband die niets doet dan reeds gare loopjes wat herkauwen, lekker enthousiast, dat wel, maar wel met een behoorlijk gebrek aan finesse en eigen gezicht.

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 14-09-2011 om 19:09u
Score: 65 / 100

Ik vind de CD ronduit saai.. Er blijft mij niets iets echt bij, waarvan ik zeg.. wauw! dat wil ik nog een keertje of 30 horen..

Opeth - Heritage
Reactie van suicide solution op 15-09-2011 om 18:11u
Score: 20 / 100

geen metal, geen grunds?
heb heritage gedownload en dacht als ie bevalt koop ik hem toch wel.
maar shit wat ben ik geschrokken, dit lijkt in de verre verte niet op opeth.
jammer but live goes on.

Opeth - Heritage
Reactie van Hanzel op 15-09-2011 om 20:48u
Score: 30 / 100

Boring!
Heb het echt een kans gegeven, maar ook na diverse luisterbeurten blijft het gewoon saai. Wat een tegenvaller!

Opeth - Heritage
Reactie van Tim op 15-09-2011 om 20:56u

Ik heb hem nog niet, dus ook nog niet in zijn geheel beluisterd, ik wil het ook een eerlijke. onbevooroordeelde kans geven, maar die paar nummers die ik heb gehoord op youtube, daar was ik toch wel wat teleurgesteld over. Geen grunt oké, maar geen gitaren ...

Opeth - Heritage
Reactie van Ard op 16-09-2011 om 20:36u
Score: 95 / 100

Jammer dat sommige mensen geen verstand van muziek hebben. Opeth blijft Opeth. Geniaal

Opeth - Heritage
Reactie van metalhead op 17-09-2011 om 01:39u
Score: 90 / 100

Jullie metalheads zijn echt zielige lui. Staan niet open voor progressie en vernieuwing. Wordt een beetje moe van die neanderthalers hier. Opeth heeft weer een vette plaat afgeleverd. Eindelijk eens geen metal. Ga maar lekker bitchen en ik hoop dat ik hiermee een hoop gezeik over me heen krijg.

Opeth - Heritage
Reactie van Erwin op 17-09-2011 om 12:33u
Score: 90 / 100

Heb Heritage nu een aantal keren beluisterd, in het begin dacht ik "Wat is dit?', maar dit is typisch Opeth, elke album is altijd anders bij Opeth! Alleen het moet even weer bij me binnen komen! Maar geniaal, seventies en de sound van Opeth gemixed!

Opeth - Heritage
Reactie van Beejee op 17-09-2011 om 12:57u
Score: 80 / 100

Het duurde bij mij meer dan een half jaar voordat ik Watershed doorgrondde en kon waarderen. Het gaat hoop ik hetzelfde met deze. Ben wel gewend dat een nieuwe Opeth cd je niet meteen pakt (Behalve Ghost Reveries dan, maar dat is ook wel buitencategorie). Lekkere soundtrack voor de herfst.

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 18-09-2011 om 17:25u

ben vanaf het begin fan van Opeth , laatst in Essen nog geweest , allemaal helemaal geweldig , Opeth heeft muziek wat een aantal luisterbeurten nodig heeft , elk album weer .......ik ben metalfan pur sang en heb het liefste ook echt metaal maar Opeth heeft soms ook echt hele goede rustige nummers ........ harvest , maar ook Damnation vind ik gewoon echt een heel goed album .......... echter ....... met Heritage , heb ik het gevoel dat ik niet naar Opeth aan het luisteren ben..... en ja ik zeg dat met pijn in mijn hart want het is jaaaaaaren mijn favoriete band geweest...... Peet sad :(

Opeth - Heritage
Reactie van Metal Meepy op 18-09-2011 om 21:25u

Misschien is er hoop voor de Opeth fans die deze plaat helemaal niet kunnen pruimen. De vele negatieve reacties na de (schijnbare) koerswijziging doen me heel erg denken aan de reacties op de plaat 'Spheres' van Pestilence, in 1993. Alle extreem negatieve reacties waren zelfs het begin van het einde voor die band (tot de herstart in +/- 2009). Nu, 15-20 jaar later zijn er steeds meer mensen die beweren dat 'Spheres' _toch_ een klassieker is. Gevalletje 'tijd ver vooruit' misschien?

Ik ben geen Opeth fan, maar ik hoor weldegelijk heel veel kwaliteit in deze plaat. Meer luisterbeurten leveren ook meer op - en dat verbaast me eigenlijk, omdat de plaat niet echt 'moeilijk' te noemen is. Misschien stiekem toch een klassieker in de dop? Als het antwoord daarop 'ja' is, dan is het te hopen dat het niet 15-20 jaar duurt voordat we dat met z'n allen doorhebben...

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 19-09-2011 om 09:24u

@ metal meepy: Opeth is met deze plaat z'n tijd niet ver vooruit, aangezien ze nu achter andere bands aanlopen die dit 70s progrock kunstje ook doen, en die doen het beter.

Opeth - Heritage
Reactie van Metal Meepy op 19-09-2011 om 12:54u

@Een Metalfan hierboven: ik heb de indruk dat een vrij grote groep luisteraars het daar toch niet mee eens is. En daar zitten lieden tussen die de jaren 70 zelf nog zeer bewust hebben meegemaakt. Nou ja, de tijd zal het leren...

Opeth - Heritage
Reactie van TesseracT op 19-09-2011 om 14:54u
Score: 85 / 100

Ik beluister het album nu voor de derde keer en het bevalt me prima. De Opeth sound is onmiskenbaar aanwezig. Ik betrap me er wel op dat ik op sommige momenten zit te wachten op een losbrekende grunt die dan toch achterwege blijft. Maar bon, dat maakt het album er niet minder goed op.

Prima plaat; bevalt me tot nu toe beter dan Watershed.

Opeth - Heritage
Reactie van Krid op 20-09-2011 om 19:46u
Score: 100 / 100

Ga toch eens goed luisteren naar die plaat! De sfeer is precies hetzelfde als op de andere platen, weer een heerlijke herfstplaat!

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 22-09-2011 om 01:44u
Score: 95 / 100

Geen plaat om op je iPod in de trein te luisteren, en daarom zullen veel mensen er ook op afknappen hier. Het is geen wegkauw-plaat.
Wat me nogal stoort is dat hier constant vergelijkingen getrokken worden met bands die er niks mee te maken hebben in mijn ogen. Ik begrijp heel goed dat er vergelijkingen worden getrokken met bands als Deep Purple en Pink Floyd als je als band wat meer richting een 70s sound gaat, maar in mijn ogen hebben ze hier wel degelijk hun eigen ding mee gedaan. Zowel qua sound, productie als qua sfeer en compositie. In de opbouw van de nummers en de algehele sfeer is er onmiskenbaar de Opeth-sound die we al jaren kennen (zet Watershed nog eens op na het luisteren van dit album).
Een vergelijking met Bigelf maken, en dan Bigelf wel een originele band noemen vind ik echt een schande. Begrijp me niet verkeerd, Bigelf is hartstikke leuk maar origineel...?

Opeth - Heritage
Reactie van TK op 23-09-2011 om 14:24u
Score: 95 / 100

Ik begin steeds meer overtuigd te raken. We waren natuurlijk al 'gewaarschuwd', maar toch, toen ik het album hoorde, was het even een kleine cultuurschok. Even omschakelen, zeg maar. Het album heeft hier nu de nodige rondjes gedraaid, en ik moet zeggen: Ik ben zeer tevreden. Inderdaad, wat hier gezegd wordt: het is onmiskenbaar Opeth, iedereen die anders beweert heeft niet goed geluisterd. Een blijvertje, mijns inziens.

Opeth - Heritage
Reactie van Geert op 23-09-2011 om 14:58u
Score: 60 / 100

Maakt niet uit Opeth dat je nu maar een 65/100 haalt, over 5 jaar staat je toch onder het kopje "Retro Reviews" met een 90/100.

Opeth - Heritage
Reactie van Jeroen op 23-09-2011 om 17:38u

want?

Opeth - Heritage
Reactie van Arnoux op 24-09-2011 om 23:02u
Score: 95 / 100

Hij wordt beter en beter na elke luisterbeurt. Heelijk.

Opeth - Heritage
Reactie van Een Metalfan op 26-09-2011 om 21:58u

Begrijp de teleurstelling bij velen maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe blij ik ben dat ze dit soort plaat hebben gemaakt. Dit zou best wel eens mijn favoriete Opeth-album kunnen worden.

Opeth - Heritage
Reactie van Proggy op 27-09-2011 om 20:50u
Score: 84 / 100

Ik vind de plaat best! Heel kleurrijk. Vooral vanaf de 2de helft van de CD kunnen ze mij overtuigen.
Ik ben geen metalfan (meer) maar Opeth draagt altijd een mooi plaatsje in mijn hart, bij deze CD evenzeer. Ik ga niet zeggen 'deze plaat is beter dan ...' 'Met de .... plaat deden ze het net iets beter', het is net als appelen met peren vergelijken.

Ik koester deze en zal Heritage nog aan een heleboel luisterbeurten onderwerpen, maar je moet het doen wanneer er geen enkele gedachte je kijk nog bedoezeld, en die momenten zijn schaars.

Goede plaat!

Opeth - Heritage
Reactie van Michiel op 05-10-2011 om 13:57u
Score: 90 / 100

Ik heb nog nooit zo veel onzin gelezen als in deze review. Ik vind het een ijzersterk album, met een prachtig eerbetoon aan de jaren 70. Vooral Akerfeldt en Mendez zijn heerlijk op dreef op deze CD. Mijn absolute favoriet is Folklore met een heerlijk Jehtro Tull (Bouree) begin.
Nee, geen discussie wederom een prima album van de heren.

Opeth - Heritage
Reactie van Krijger op 08-10-2011 om 16:05u

Ik geef de reviewer 100% gelijk... In mijn ogen een kutplaat (vooral vergeleken met hun vorige werk)! De plaat kan mij letterlijk geen 30 opeenvolgende seconden boeien...

Opeth - Heritage
Reactie van Eva op 08-10-2011 om 19:30u
Score: 90 / 100

Ik weet niet hoe oud de gemiddelde Opeth-fan is? Maar ik als bijna 50 jarige vind het een magnifiek album, met recht 'Heritage' te noemen. Wellicht uit sentiment maar omdat erfgoed niet verloren mag gaan is juist dit een meesterwerk van Opeth, niemand begrijpt de wortels van onze muziek zo goed als zij. Natuurlijk maken ze geen kloon van hun vorige CD's, juist door dit te maken zijn ze vernieuwend bezig en wordt hun inspiratie hoorbaar gemaakt dmv splinternieuwe nummers met een heel eigen Opethgeluid. Als je meer van hetzelfde wilt horen koop dan ZZ Top of Status Quo, dan weet je jaren van tevoren wat je te horen krijgt. Geen kwaad woord over Opeth dus, een betere band bestaat er niet, amen.

Opeth - Heritage
Reactie van da -Z- op 19-10-2011 om 03:26u
Score: 65 / 100

Ik ben wellicht de enige die her hoort, maar ik vind dat Opeth klinkt als een stonerband. De productie en de songs, het is meer Jyuss in mijn oren dan Pink Floyd (dat hoor ik dus echt niet). Het jammere van de cd is dat ik geen lijn kan vinden in de nummers. Het voelt aan als een jamsessie (en dat is waarschijnlijk ook hier de nummers geschreven zijn), maar dan zonder een bassist of gitarist die aan komt zetten met een memorabele riff. Waarom dan nog 65 punten? Ik heb zo maar het stinkende vermoeden dat ik dit een hele goede plaat ga vinden in 6 maanden tijd...

Opeth - Heritage
Reactie van da -Z- op 19-10-2011 om 03:28u

Jyuss = Kyuss obviously

Opeth - Heritage
Reactie van Harry op 26-10-2011 om 13:17u
Score: 90 / 100


Laat ik er geen doekjes om winden. Dit soort muziek wordt tegenwoordig niet of nauwlijks meer gemaakt. Deze muziek met een grote M is briljant en volstrekt origineel.

Groei betekent niet dat het eerdere verloren gaat.Wil je zwaarder werk en grunts? Luister dan naar eerdere albums.

Opeth - Heritage
Reactie van da -Z- op 06-11-2011 om 00:47u
Score: 90 / 100

Heb het album nu zo'n maand volop gedraaid en het kwartje is eindelijk gevallen.Afgezien van "The Devils Orchard" is dit een klasseplaat. Groeiplaat tot en met. Het is lange tijd geleden dat ik zoveel moeite moest doen voor een album, maar man o man, het is de moeite waard. Ik weiger het de beste plaat van Opeth te noemen, maar het is een goede plaat. En de productie, die is gewoon af (alhoewel me dat ook een lange tijd duurde voordat i dat doorhad)

Opeth - Heritage
Reactie van Bouts op 09-11-2011 om 19:10u
Score: 40 / 100

Heb het plaatje nu ook enkele weken geluisterd. Maar zodra ik na het luisteren van heritage weer een oldskool Opeth plaatje opzet schieten de tranen me in mijn ogen. De stijve lul die ik ooit van Opeth kreeg hangt nu triest omlaag.

Opeth - Heritage
Reactie van sybren op 10-11-2011 om 22:28u
Score: 80 / 100

Dat kan ook ergens anders aan liggen...

Opeth - Heritage
Reactie van Pete aSs op 18-02-2012 om 10:17u
Score: 54 / 100

Saai

Opeth - Heritage
Reactie van Dennie op 13-09-2013 om 18:34u
Score: 90 / 100

Ik vind 'Heritage' een zéér spannend werkje van een goeie band! Vooral 's avonds op de bank met een biertje in de hand, of nog beter: met de discman en koptelefoon in bed voor t slapen gaan...in slaap vallen doe je niet. Daarvoor is de muziek gewoon te gaaf!!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.