Dalriada - Ígéret
Jaar van release: 2011
Label: AFM Records
Dalriada - Ígéret
Het leven van een Metalfan-reviewer gaat niet over rozen. Wekelijks komen er stapels cd’s binnen van waardeloze kwaliteit. Maar zo heel af en toe is er dan een ontdekking die je alle rotzooi doet vergeten. Het Hongaarse Dalriada is zo’n uitschieter in positieve zin, die ik zonder deze site niet had leren kennen. Met Ígéret leveren ze voor mij de beste folk metalplaat van het jaar af. En dat zonder te vervallen in clichématige drankliederen.

Arkona en Korpiklaani zijn inmiddels geen vreemde namen in het genre. Combineer deze met een flinke dosis power metal en je hebt een idee van hoe Dalriada klinkt. Dat deze mix werkt, blijkt wel uit het feit dat ze in hun thuisland al verschillende hitnoteringen op hun naam hebben mogen schrijven. Het onbegrijpelijke taaltje is even wennen en komt het dichtst in het buurt van het Fins. Geen wonder dat deze heren en dame de zanger van Korpiklaani om een muzikale bijdrage hebben gevraagd, zie hiervoor Leszek A Hold. Dat ze het inmiddels uitgemolken nationale epos van Finland, de Kalevala, als inspiratiebron hebben genomen is dan toch een tikje teleurstellend.

Maar wat zou het: verstaan doen we het toch niet. De sympathieke Hongaren hebben op hun site een aantal nummers tekstueel toegelicht. Die staan bomvol Hongaarse mythologie en geschiedenis. Dit wordt nog eens weerspiegeld in het sfeervolle cd-boekje. Ook de productie is dik in orde. Dat mag ook wel, want het is niet de eerste keer dat ze dit trucje opvoeren. Ígéret, mei in het Hongaars, is het vierde werkje van de band sinds hun naamswijziging in 2006.

Dalriada neemt je met Ígéret mee op een reis langs allerlei emoties: van donkere, epische stukken tot akoestische passages met een hoopvolle ondertoon tot vrolijke power metalriffs die Stratovarius niet zouden misstaan. Zangeres Laura wisselt, net als Arkona’s Masha, grunts en clean vocals af en wordt hierbij ondersteund door andere bandleden en een koor. Ook de afwisseling in en tussen de nummers is groot: van het rustige Leszek A Csillag met een solo à la Dream Theater tot het epische A Hadak Útja en Kiniszi Mulatsága dat soms richting black metal lijkt te gaan. Heerlijke muziek, die hopelijk nog eens de verrassing op Paganfest of Heidenfest gaat vormen. Een groter publiek hebben ze in ieder geval dik verdiend!

1. Intro
2. Hajdútánc
3. Hozd El, Isten