29-10-2020

Black Country Communion - 2
Jaar van release: 2011
Label: Mascot Records
Black Country Communion - 2
Er zijn nog geen tien maanden voorbij sinds het debuut van Black Country Communion en nu al ligt de opvolger in de winkel. En dat alleen zodat ze wat extra nummertjes te kiezen hebben voor de liveset. Voor wie het nog niet wist, Black Country Communion is een supergroep bestaande uit bassist en zanger Glenn Hughes (Deep Purple), gitarist Joe Bonamassa (solo), drummer Jason Bonham (Led Zeppelin Experience) en hammondorganist Derek Sherinian (Dream Theater). Hughes had een hardrockplaat voor ogen zoals in de jaren '70 werd gemaakt en dat is het debuut dan ook geworden.

2 is een logisch vervolg. Was de eerste cd soms nog wat lastig te behappen, dit album is meer rechttoe rechtaan. En was de productie op het debuut wat organischer, ditmaal is het geluid compacter. De hammondorgel van Sherinian wordt bovendien veel vaker gebruikt. Dat levert vooral in openingsnummer The Outsider een spetterend duel met Bonamassa op. Het is dan ook weer heerlijk om vier topmuzikanten samen aan het werk te horen. Tot dusver niks aan de hand.

Wat echter opvalt is dat het album hoofdzakelijk een ingetogen werkje is geworden. De eerste drie nummers knallen erin, maar daarna doet men het rustig aan, waar slechts bij Smokestock Woman en Crawl nog eens van leer getrokken wordt. Dat wil niet zeggen dat de cd daardoor slecht is. Integendeel, elke compositie op 2 is een knap staaltje werk geworden. Het is gewoon opvallend dat een band zegt een knallende hardrockband te willen zijn en dan met rustige muziek komt.

1. The Outsider
2. Man In The Middle
3. I Can See Your Spirit