Wall Of Sleep - Overlook The All
Jaar van release: 2003
Label: PsycheDOOMelic Records
Wall Of Sleep - Overlook The All
PsycheDOOMelic is een nieuw label dat z'n best gaat doen om tot nog toe obscure bands in het stoner, sludge en doom genre aan de man te brengen. De cd die ik hier voor me heb liggen, is een ep van het Hongaarse Wall of Sleep. Deze band is ontstaan uit de assen van het in eigen land kennelijk vrij populaire Mood, dat volgens de biografie een groovy vorm van Sabbath en Cathedral-geïnspireerde doom neerzette. Met het heengaan van Mood is blijkbaar ook de noodzaak voor groove verdwenen, want Wall of Sleep speelt stevige, mid-tempo doom met af en toe een uitstapje naar de snellere regionen.

Het vergde een paar luisterbeurten om me te doen realiseren hoe tof dit drie nummers tellende eptje is. Toen de melodieën en riffs eenmaal volledig waren bezonken hoefde ik echter niet lang meer te na denken over of ik dit schijfje ga bestellen, ja of nee.
Wall of Sleep bewijst met "Overlook the All" dat het zeker niet onmogelijk is om als nieuwkomer nog met prachtige riffs te komen. Deze, en de sfeervolle, melancholische vocalen van zanger Holdampf Gàbor brengen de drie nummers die dit schijfje sieren tot een dusdanig hoog niveau, dat het me zeer nieuwsgierig maakt naar een volledig album van Wall of Sleep. Laat me nu even de drie nummers plus een cover kort behandelen.

"Overlook the All" is een echte doomer, met voor het genre haast stereotypische zanglijnen en krachtige, volle riffs. Er is sprake van een zekere "Endtyme"-achtige Cathedral kwaliteit, wat me als liefhebber van de Britse doom-grootheid zeer aanspreekt. Met name in dit nummer is het zeer duidelijk dat wat Gàbor mist aan techniek en professionaliteit, ruimschoots gecompenseerd wordt door passie en sfeer. Het daaropvolgende "Life Lies Low" is werkelijk een melodieuze parel, met een heerlijk refrein en gitaarpartijen die het nummer tot z'n climax brengen. Het gitaarduo Füleki Sàndor en Greff Andràs vormt een onmisbaar element binnen de 'Wall of Sound', wat de nummers van een lekker vol en warm gitaargeluid voorziet. Ook het derde nummer "Hands of Dust" steunt zwaar op die dikke muur van gitaren, die in dit nummer met de stem van Gàbor om aandacht vechten. Ook dit nummer kent pakkende zanglijnen, die vooral in het refrein tot volledige wasdom komen. Met name dit nummer kent een zeer tragische, neerslachtige toon, alsof er iets heel ergs staat te gebeuren en je kunt er alleen maar op wachten. Het laatste nummer is een coverversie van één van mijn favoriete Sabbath nummers, namelijk "The Wizard". Dit is natuurlijk niets meer dan een bonus voor zij die de ep aanschaffen, maar het is wel een beetje een schamele bonus aangezien de versie van Wall of Sleep weinig te vertellen heeft. Nee, deze versie komt bijlange niet in de buurt van het origineel.

Om deze recensie niet een negatieve draai te geven, wil ik er nog even op wijzen dat de drie nummers schitterende stoner/doom composities zijn die mijn verwachtingen wat betreft het aankomende (?) debuutalbum van Wall of Sleep hoog doen oplopen. Onderstaande score is gecompenseerd voor de korte speelduur.

1. Overlook the All
2. Life Lies Low
3. Hands of Dust