26-11-2020

Mirror Of Deception - A Smouldering Fire
Jaar van release: 2010
Label: Cyclone Empire
Best vreemd als je er over nadenkt. Duitsland is een grootmacht als het om metal gaat. Het bulkt er van de bands en de meest vreemde of ouderwetse stijlen vinden er gretig aftrek. Maar toch zitten er nauwelijks bekende doom metalbands. Die vind je dan weer vooral in de Verenigde Staten, Engeland en in iets mindere mate in Zweden en Finland. Mirror Of Deception is net zo’n Duitse band die wel weer buiten eigen land wat bekendheid geniet.

Mirror Of Deception viert dit jaar zijn twintigjarig bestaan. Daar hoort natuurlijk een traktatie bij, en in dit geval in de vorm van een nieuw album. Erg productief is Mirror Of Deception nooit geweest. A Smouldering Fire is pas het vierde album in hun loopbaan. Om dit jubileum nog specialer te maken, bevat de limited edition een bonus-cd met daarop nooit eerder verschenen materiaal, covers en songs die eerder alleen op vinyl verschenen. Bij elkaar een mooi pakketje dus, al ontbreekt het tweede schijfje helaas in mijn promoversie.

Dan het belangrijkste. De muziek zelf is uitstekend namelijk. Het album is sterk ingespeeld en de productie is precies goed. Niet kraakhelder, maar lekker sfeervol. Isle Of Horror is een uitstekende opener, waarin vooral op vocaal gebied duidelijke invloeden zijn te bespeuren uit folkmuziek. Een ander gaaf nummer is Bellwethers In The Mist. Hier wordt zowaar het gaspedaal wat ingedrukt en krijgen we iets voorgeschoteld dat meer op epische heavy metal lijkt. Het zijn vooral de prachtige gitaarlijnen die dit lied zo mooi maken.

Helaas kan ik niet over de gehele linie positief blijven. Hier en daar duiken er songs op die minder sterk zijn. Walking Through The Clouds en Sojourner vallen niet op, doordat deze geen sterke melodielijnen of riffwerk hebben. Liefhebbers van doom metal zullen er niet om malen. Gelukkig zijn er nog troefkaarten in de vorm van korte, instrumentale tracks die voor een aangename afwisseling zorgen. Ook afsluiter Voyage Obscure maakt veel goed. Verder zullen de typische geluidseffecten van Saint Vitus en andere bekende bands de fans letterlijk als muziek in de oren klinken.

1. Isle Of Horror
2. The Riven Tree
3. Heroes Of The Atom Age