• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Mirror of Deception - Foregone
Jaar van release: 2004
Label: Final Chapter Records
Mirror of Deception - Foregone
Met de vorig jaar verschenen mcd Conversion gaf de Duitse epic doom metal band Mirror of Deception al blijk van een gezonde kwalitatieve progressie. Betere songs en een superieure productie veranderden een aardig middelmaatje in een van de meest veelbelovende bands van het genre. Met het geslaagde nieuwe album Foregone doet de band goed z'n best om die belofte waar te maken.

De huidig sound van Mirror of Deception valt te omschrijven als een modern geproduceerde ode aan de meer epische traditionele doombands van de jaren '80, met een vleugje oude Katatonia, in de vorm van riffs die erg doen denken aan het debuutalbum Dance of December Souls. Opmerkelijk is het warme, aantrekkelijke geluid van de band. De term 'easy listening doom metal' zou waarschijnlijk tot betreurenswaardige misverstanden leiden, maar de naar verhouding eenvoudige, zuivere klanken van Mirror of Deception's klassieke staaltje doom metal voorzien de band wel van een lage toegankelijkheidsgraad voor leken en sceptici. Voor sommigen zal Foregone niet heavy en venijnig genoeg zijn, maar als allround doomliefhebber heb ik deze plaat als een spreekwoordelijke rots in de sludge/death/funeral/psych/drone-branding ervaren.

Sterke punten van de band presenteren zich in de vorm van een lekker vol, smeuïg tapijt van melodische gitaren en uiterst aangename, bijna kalmerende zang van slaggitarist Michael Siffermann. Fraai zijn de dubbele zanglijnen die te horen zijn in onder meer Deception Island en Descended, een aspect dat ik graag verder uitgewerkt zou zien. Hopelijk laten dat en andere ontwikkelingen niet lang op zich wachten, want hoewel Foregone een uitstekende plaat is, heb ik het idee dat Mirror of Deception z'n volledige potentieel nog lang niet gerealiseerd heeft. Met het oog op de kwaliteit van hun nieuwe langspeler, dient dat als een groot compliment aan het adres van de band opgevat te worden.

Oprechte aanrader voor liefhebbers van de klassieke epic doom van Count Raven, Candlemass en Solitude Aeturnus.

1. Foregone Way
2. Inscrutable