• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

The Few Against Many - Sot
Jaar van release: 2009
Label: Pulverized Records
The Few Against Many - Sot
Vorig jaar scheidden de wegen van Scar Symmetry en hun zanger, Christian Älvestam, wegens ‘muzikale verschillen'. Älvestram besloot daarop zijn eigen band te vormen, met als resultaat de oprichting van The Few Against Many. Daarbij nemen Jonas Renkse (Bloodbath, Katatonia) en Mikael Stanne (Dark Tranquillity) de teksten voor hun rekening; niet de minste namen uit de Zweedse scene dus. Weten zij echter ook een album af te leveren dat aan de verwachtingen zal voldoen?

Muzikaal gezien is The Few Against Many haast precies wat je er van verwacht: melodieuze death metal met een kenmerkend Zweeds randje (wat desondanks een stuk harder klinkt dan Scar Symmetry). Wat ik echter erg bijzonder vind aan de muziek is het symfonische geluid: de keys, waarvan onduidelijk is door wie deze nu precies zijn ingespeeld, treden soms flink op de voorgrond wat het geluid van Sot een apart sfeertje meegeeft. Ook de zang verdiend pluspunten: Älvestam's grunt klinkt diep en krachtig, wat uitstekend bij de muziek past. Zijn cleane zang laat hij op dit album achterwege, maar dat vind ik zelf alleen maar positief. Met amper 40 minuten klokt Sot wat aan de korte kant, maar doordat de nummers op het album gevarieerd genoeg klinken is dat geen ramp. Uitblinkers zijn One With The Shadows, Abider en Skapelsens Sorti.

Toch kent Sot een belangrijk minpunt: zes van de acht nummers zijn in het Zweeds, dus ik heb werkelijk geen flauw idee waar er hier over gezongen wordt. Wellicht de heerlijkheid van Köttbullar? Het economisch imperialisme van Ikea en H&M? De spannende avonturen van Nils Holgersson? Wie het weet, mag het zeggen. Bovendien worden er bij het album geen teksten geleverd, dus verwacht ook geen vertalingen op korte termijn. Dit gegeven maakt de muziek mijns inziens fantasieloos: omdat je geen idee hebt waar het over gaat, kan je er geen beeld bij vormen en dat doet afbreuk aan de verder uitstekende muziek.

Concluderend kan ik stellen dat The Few Against Many een rare keuze heeft gemaakt door de meeste nummers in het Zweeds te schrijven. Ik kan me voorstellen dat metalheads in Zweden het een leuk extraatje vinden, maar ik denk dat dit voor veel mensen een struikelblok zal zijn om het album aan te schaffen. En dat is jammer, want Sot zit verder prima in elkaar. Wil The Few Against Many dan ook internationaal naam maken, dan zullen zij hun moedertaal moeten laten voor wat ze is.

1. Hädanfärd
2. Bränd Mark
3. Blod