• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Masacre - Total Death
Jaar van release: 2004
Label: Xtreem Music
Masacre - Total Death
Colombia, 2004.
Het is nog vroeg als de ochtendlucht plots begint te trillen. Een zandvlaag spoedt zich een route, net boven de even zanderige weg die tussen de houten huisjes, op de daken waarvan rode vlammentongetjes speels om zich heen grijpen, van dit plattelands landschap van Colombia kronkelt. Geen vogel die fluit, geen hond die blaft en geen mens vermoedt wat er naderende is.
En dan komt het. Onaangekondigd, uit het niets. Gelijk aan Godzilla die de Japanse kusten blitzkriegde komt de vlaag van vernieling, chaos en medogenloosheid. En voordat het kwartje ook maar de kans krijgt om te vallen walst het gevaarte alweer verder, slechts een spoor van brokstukken achterland.

Dit spoor heet "Total Death".

"Total Death" is de vierde full-lengthalbum van de Colombiaande deathmetalpioniers van Masacre. Deze band maakt de straten, cd-boeren en graanschuren van Colombia al maar liefst 17 jaar onveilig en is hiermee 1 van de belangrijkste en toonaangevendste deathmetalbands geworden die Colombia vertegenwoordigt. Grootse bekendheid heeft de band echter niet echt gekend maar naar eigen zeggen gaat daar met "Total Death" verandering in komen. Masacre door de bocht, dus wordt het tijd voor een nadere kennismaking met hun laatste plaat.

En hoewel "Total Death" met zekerheid het sterftecijfer onder de zwakbezielden omhoog weet te krikken heeft deze schijf geen tientallen luisterbeurten nodig om tot de kern ervan door te dringen. Masacre's jongste telg staat voor ruim 30 minuten recht-door-land-en-zee deathmetal, niet bepaald verfijnd op opgedirkt, wel eerlijk en oprecht én representatief voor de land van herkomst. "Total Death" is een sombere plaat geworden waarop vernietiging, oorlog, corruptie en de gevolgen die het allemaal met zich meebrengt centraal staan. Hiermee weet Masacre rijkelijk inspiratie te putten uit de vele gezichten van hun thuisland.
Het geluid is er ook naar. De klanken zijn grimmig, bitter en stoffig. Alsof er een lange strijd woedt waar maar geen eind aan lijkt te komen. "Total Death" is grotendeels een midtempo album, de nummers rollen voorbij, versnellen soms waardoor de strijd besloten lijkt te worden, maar gaat vervolgens op de oude voet weer verder. Geen muzikale fratsen, geen solohoogstandjes, maar ploeteren, zweten en doorgaan, lijkt de muziek te willen zeggen.
De vocalen zijn grotendeels erg monotoon, voorzien van een kenmerkende droge klank en passen daarmee uitstekend bij de rest van de Masacresche herrie. Blijdschap is ver te zoeken, boosheid en ongenoegen overheersen. De krijsende vocalen bieden gaandeweg de nodige afwisseling maar eveneens geen vreugde. Leg u er maar bij neer, "Total Death" is een neerslachtige, grijze, negatieve bedoeling.

Eind 2005 zou Masacre haar eerste Europese tour doen en ik steek mijn nieuwsgierigheid niet onder stoelen en banken... Vooral om te zien hoe de heren hun muzikale capaciteiten op het podium benutten want dat zou eens heel aangenaam kunnen uitpakken. Voorlopig doen we het even met "Total Death" en ja, die plaat mag er best wezen. Uw ondergetekende leeft nog, u zult waarschijnlijk ook geen loodje leggen, maar dat er zielen sneuvelen is een feit.

Tracklist
1. Slaves of Death
2. Battlefields