Nu 2024 definitief achter ons ligt, de oliebollen verteerd zijn, de vuurwerkresten weggeveegd worden en de kerstbomen opgeruimd zijn, is het de eerste maanden van 2025 nog één keer tijd om achterom te kijken naar het afgelopen muzikale jaar, voordat het vizier weer op de toekomst wordt gericht. Welke platen van vorig jaar zijn interessant genoeg om alsnog in de schijnwerpers te zetten? In deze terugblikkende reeks bespreek ik tien platen uit 2024 die zeker de moeite van het beluisteren waard zijn.
De zevende in deze serie die ik bespreek, is van de Chileense band Lucifer’s Hammer. Zuid-Amerika is een continent waar metal enorm leeft – en met name veel groepen opkomen die teruggrijpen op de wortels van het genre, of dat nu heavy, thrash of speed metal is. Dit gezelschap uit Santiago timmert de laatste jaren aardig aan de weg met zijn authentieke heavy metal, waarin vooral de invloeden van het oude werk van Iron Maiden en Angel Witch te horen zijn. Het in 2021 via het Duitse, specialistische label High Roller Records verschenen The Trip zet de mannen definitief op de kaart. Opvolger Be And Exist verschijnt via Dying Victims Productions, nog zo’n fijn nichelabel waar deze band precies op de juiste plek lijkt te zitten.
Met Be And Exist levert dit viertal een waardige opvolger af. Wat heet: de mannen zetten eigenlijk in alle opzichten een verdere stap voorwaarts. Het is vrijwel onmogelijk om stil te zitten bij het scala aan gelikte riffs, smakelijke twinleads en vinnige, energieke gitaarsolo’s dat Lucifer’s Hammer laat horen. Tel daarbij op dat de groep er steeds beter in slaagt om deze snedige snarenstrelerij in eersteklas composities te gieten en het is duidelijk dat liefhebbers van authentieke heavy metal een plaat hebben die van begin tot eind beklijft. De band onderscheidt zichzelf vooral met het onweerstaanbare Real Nightmares en Son Of Earth. Wie niet blij wordt van de geweldige, melodieuze gitaarloopjes in deze nummers, houdt niet van metal, zo simpel is het. Het zijn nummers die niet hadden misstaan op oude Iron Maiden-albums als het titelloze debuut (1980) of Killers (1981).
Ook Fear Of Anubis verdient een eervolle vermelding. Het is een flitsend, instrumentaal nummer à la Iron Maiden’s Transylvania, waarin bijna zes minuten aan magistrale riffs, vloeiende tempowisselingen en soepele, vakkundige soleersessies elkaar in rap tempo opvolgen. Maar ook in de wat rustigere tracks, zoals Glorious Night en Antagony, waarin de band wat meer richting verhalende, epische metal beweegt, overtuigen de mannen. De authentieke productie zonder al te veel opsmuk, die echter zeker niet oubollig is, geeft het schijfje nog wat extra glans. Hoe verfrissend is het dat in deze tijden van volledig dichtgetimmerde producties ook het pronte basgitaarwerk van Allen Muñoz duidelijk hoorbaar is! De producer heeft duidelijk begrepen dat dit type muziek gebaat is bij ademruimte.
Hoewel de muziek op dit album alle aanleiding geeft voor positieve sentimenten, wordt de release van Be And Exist overschaduwd door een gruwelijke gebeurtenis. Enkele maanden geleden verschijnt immers het bericht dat zanger en gitarist Andrés Adasme op 22 december is vermoord. Het moet een afschuwelijk en onverwacht verlies zijn voor de band, waarvan de status op dit moment onduidelijk is. Hoewel de titel van deze langspeler in retrospectief wat wrang overkomt, is het een mooi en overtuigend eerbetoon, niet alleen aan Adasme, maar aan de authentieke kracht van metal, die tijdloos is.
Tracklist:
1. Cosmovision
2. Real Nightmares
3. Glorious Night
4. Son Of Earth
5. Antagony
6. The Fear Of Anubis
7. Medusa Spell
8. The Part Of Being
9. Be And Exist