Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Wintersun - Time II
Jaar van release: 2024
Label: Nuclear Blast Records

 -

Het is eigenlijk onmogelijk om Time II fair te beoordelen. Iedereen die de saga rondom multi-instrumentalist en boegbeeld Jari Mäenpää ook maar enigszins heeft gevolgd, weet dat Wintersun tot een internetmeme is verworden. Het is negentien (!) jaar geleden dat Time werd aangekondigd en twaalf jaar geleden dat een deel van het album in de vorm van Time I (2012) eindelijk het levenslicht zag. In de tussentijd heeft Mäenpää op werkelijk schandalige wijze geld binnengeharkt bij zijn fanschare om zijn eigen megalomane projecten te financieren, waaronder een geheel eigen studio. Het meest schrijnende voorbeeld is de release van de digitale 'single' Warning (2023), op de markt gebracht als gelimiteerde "Bandcamp-exclusive", met letterlijk twee minuten aan nieuwe muziek verpakt in zeven verschillende versies. Ik vraag me af of Mäenpää niet beter een carrière als flitshandelaar of iets dergelijks had kunnen nastreven, want de manier waarop hij schaamteloos lucht weet te verkopen als goud is in ieder geval creatief.

Ondanks de vele nieuwe vertragingen ligt eind augustus echter eindelijk Time II in de schappen via Nuclear Blast – het label dat ook hoofdbrekens moet hebben gekregen van de kuren van de bandleider. Via de digitale weg is er ook een zeventiendelige (!) boxset verschenen in de vorm van Time Package voor het luttele bedrag van 129 euro, waarin de originele en instrumentale versies te vinden zijn van beide albums, verschillende mixen, geïsoleerde tracks, singleversies en nog meer van zulk soorts. Kortom: volstrekt nutteloze rommel voor een belachelijk bedrag. Mäenpää heeft er in totaal meer dan een half miljoen euro (!) mee binnengeharkt. Het is zijn goed recht en je kunt natuurlijk stellen dat het materiaal waard is wat de gek ervoor geeft, maar sympathie wekt de man er bij mij niet mee op.

Die beladen voorgeschiedenis maakt het lastig om Time II als op zichzelf staand werkstuk te beoordelen, maar laat ik toch een poging wagen. In muzikaal opzicht ligt de plaat duidelijk in het verlengde van zijn voorganger. Dat wil zeggen dat de basis van melodieuze power/death/folk metal uit de begindagen (denk aan elementen van Ensiferum en Children Of Bodom) inmiddels aan alle kanten verfraaid is met symfonische en filmische elementen. De composities zijn bovendien zeer episch en progressief, waardoor een voorzichtige vergelijking met bijvoorbeeld Wilderun op zijn plaats is.

Met de instrumentale, zeer filmische opener Fields Of Snow toont Wintersun een fraai staaltje orkestratie. Vooral de Japanse invloeden zijn opvallend. Het tien minuten durende The Way Of The Fire komt vervolgens vol bombastische overtuigingskracht uit de speakers donderen. Eerlijk is eerlijk: het is een ronduit fantastische track, nu eens vurig en vol geldingsdrang, dan weer kalm en dromerig meanderend, maar onderwijl moeiteloos tien minuten boeiend. De heerlijk afwisselende zang van Mäenpää is een extra troef: hij varieert vrijwel moeiteloos tussen herkenbare, raspende screams en epische, cleane uithalen. Met One With The Shadows volgt een trager opgebouwd nummer, waarin veel nadruk ligt op de bij vlagen theatrale zanglijnen. Hoewel sfeervol is het nummer verder relatief ingetogen.

Daarna verdwijnt het momentum eigenlijk al snel. Zo is Ominous Clouds niet veel meer dan een kort intermezzo bestaande uit wat akoestisch getokkel en samples van – u raadt het al – in de verte rommelende donderwolken. Storm is een behoorlijk drukke compositie met snelle drumritmes en veel technisch gepiel (ik krijg bij vlagen het gevoel dat Turisas en Dream Theater samen een nummer hebben uitgebracht), maar het twaalf minuten durende epos verkruimelt in de tweede helft tot een inconsistente pastiche (en eindigt met weer een langdradig intermezzo). En Silver Leaves, met dertien minuten wederom aan de lange kant, kent weliswaar een dromerig en sfeervol begin, maar blijft vervolgens voortkabbelen. De band neemt uitgebreid de tijd om op te bouwen, maar bouwt uiteindelijk eigenlijk nergens naartoe, louter naar een nodeloos outro van twee minuten samples van golven die aanzwellen. Daardoor gaat het album als een nachtkaars uit.

Concluderend kunnen we stellen dat Time II net als zijn voorganger een aardig werkstuk is, dat echter de hooggespannen verwachtingen niet waarmaakt. De plaat is zeer sfeervol, vakkundig gecomponeerd en geproduceerd en kent enkele prachtige momenten, maar is ook te langdradig en bevat te veel opvulling om over de gehele linie te overtuigen. Het is een beetje het muzikale equivalent van een Netflix-productie: het ziet er op het eerste gezicht geweldig uit, maar voelt toch ook wat inhoudsloos en nodeloos uitgerekt. Liefhebbers van de cineastische en orkestrale muziek zullen zeker het een en ander van hun gading vinden, maar ook gezien de voorgeschiedenis zou ik geen cent aan de plaat uitgeven.

Tracklist:
1. Fields Of Snow
2. The Way Of The Fire
3. One With The Shadows
4. Ominous Clouds
5. Storm
6. Silver Leaves

Score: 69 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 30 augustus 2024

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.