Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Alcest - Les Chants De L'Aurore
Jaar van release: 2024
Label: Nuclear Blast Records

 -

Ik zal het maar direct bekennen: de impact die het Franse Alcest heeft gehad op mijn leven is onmiskenbaar. Sinds de eerste keer dat ik de formatie rondom zanger/gitarist Neige (Stéphane Paut) live zag - het moet tijdens Eindhoven Metal Meeting in 2010 zijn geweest - ben ik geraakt door de prachtige combinatie van fragiele shoegaze, melancholische black metal en gevoelig postrockgetokkel die deze band laat horen. Niet alleen het magische debuutalbum Souvenirs D’Un Autre Monde (2007), maar vooral ook het briljante Écailles De Lune (2010) staat in mijn geheugen gegrift. Er zijn nauwelijks andere bands denkbaar die zo slagvaardig op de traanklieren weten te spelen: bij de twee openingstracks van laatstgenoemde klassieker weet ik het nog steeds niet droog te houden.

Als een groep zó bepalend is in zijn begindagen, is het vaak vrijwel onmogelijk om die magie te blijven vasthouden. Het derde album Les Voyages De L'Âme (2012) en het experimentele, deels geslaagde maar geheel bewonderenswaardige Shelter (2014) zijn over de gehele linie minder grensverleggend dan hun voorgangers, maar de kwaliteit is onmiskenbaar aanwezig. Het is des te knapper dat Alcest met het donkere Kodama (2016) en vooral het verrassend moderne, met post-metal flirtende Spiritual Instinct (2019) wederom subliem voor de dag komt. Het zijn platen die wat mij betreft eveneens het predicaat ‘tijdloos’ verdienen.

Vijf jaar heeft het geduurd voordat de Fransen toe zijn aan hun zevende langspeler, die de titel Les Chants De L’Aurore (‘nummers van de dageraad’) heeft meegekregen. Neige beschrijft het album als een plaat vol harmonie en positiviteit, die hopelijk helend kan werken in een donkere tijd. Die samenvatting had niet beter kunnen zijn. Het is alsof de ontwapenende onschuld van het debuut Souvenirs D’Un Autre Monde, het dromerige optimisme van Shelter en de compositorische rijkdom van Spiritual Instinct samenkomen. De werkelijk wonderschone hoes vormt in die zin de perfecte visuele verbeelding van de muziek.

Opener Komorebi blijkt al direct een absoluut schot in de roos. De wonderschone riffs in combinatie met de als altijd betoverende vocalen van Neige zorgen voor kippenvel. Het nummer straalt een volwassenheid, rust en zachtaardige melancholie uit die de luisteraar als een comfortabele deken omarmt. Met L’Envol volgt nog een moment van pure magie. Het romantische getokkel vloeit harmonieus samen met hemelse, optimistische riffs, die echter geen moment gekunsteld aanvoelen. Integendeel: de toch al spirituele en emotionele muziek van de band wordt er alleen maar oprechter en dieper door. Als het schitterende, akoestisch gedeelte halverwege na een minuut of vijf uitmondt in betoverend gitaarwerk en grootse screams als een openbrekende regenbui neerklateren, zit ik toch weer met tranen in mijn ogen.

Améthyste is met achteneenhalve minuut de langste compositie op dit verrassend compacte album. Dit nummer lijkt qua stijl nog het meest op de blackgaze/post-black van de laatste albums. Tegelijkertijd schemeren ook hier duidelijk de etherische, serene melodielijnen door. De band bouwt middels een indrukwekkend post-rockcrescendo toe naar een fantastisch hoogtepunt. L'Enfant De La Lune (???) begint juist met verrassende beats en een Japans spokenwordgedeelte, waarna drummer Winterhalter zich even mag uitleven in een vurige passage. Daarna volgt een reflectief gedeelte waarin een puntige basgitaarpartij de hoofdrol opeist, om al snel middels prachtige cleane zanglijnen richting hogere sferen te vertrekken.

Op sommige momenten kiest Alcest voor een zeer minimalistische aanpak, maar in die stilistische beperking toont zich de meester. Zo is het amper drie minuten durende Réminiscence eigenlijk vooral een klassiek stuk - een pianoballad met hemelse zanglijnen - waar desondanks de pure schoonheid en souplesse van afspatten. En met L'Adieu eindigt de plaat op ingetogen en serene wijze: niet als een nachtkaars, maar als het kalme einde van een weldadige meditatiesessie.

Les Chants De L'Aurore is een album dat even tijd nodig heeft. Niet omdat het een buitengewoon complexe plaat zou zijn, maar omdat de diepere gevoelens niet direct aan de oppervlakte komen. Maar hoe vaker ik deze nieuweling aandachtig luister, hoe beter alle stukjes op hun plek vallen. Magistraal, betoverend mooi en als balsem voor de ziel!

Tracklist:
1. Komorebi
2. L'Envol
3. Améthyste
4. Flamme Jumelle
5. Réminiscence
6. L'Enfant De La Lune (???)
7. L'Adieu

Score: 90 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 1 juli 2024

Meer Alcest:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.