• Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Caligula's Horse - Charcoal Grace
Jaar van release: 2024
Label: InsideOut Music

-

Hoewel de Australische progressieve metalscene een stuk later op gang kwam dan de Amerikaanse en de Europese, hebben de Aussies een flinke inhaalslag gemaakt. Alchemist, Karnivool, Voyager, Arcane, Teramaze en later Be’lakor, Hemina, Ne Obliviscaris, Plini en Circles zijn slechts enkele namen die de doorgewinterde progfanaat wel kent. Caligula’s Horse is nog zo’n band die tot dat rijtje behoort en zowel op plaat als podium veel indruk maakt. Zo steeg de groep in 2018 boven zichzelf uit op ProgPower Europe in het pittoreske Baarlo.

Op Charcoal Grace gaat het kwartet verder met het maken van moderne, djenty prog die raakvlakken heeft met onder meer Haken en Pain Of Salvation. Op dit zesde album gaat het kwartet echter ambitieuzer, reflectiever en introspectiever dan voorheen te werk. De nummers duren gemiddeld langer en er zijn meer rustmomenten ingebouwd. The World Breathes With Me klinkt meteen vertrouwd met zijn atmosferische prog, emotionele zang, hoekige riffs en hoogwaardige leadgitaarspel. Ook dit keer is gitarist Sam Vallen de onbetwiste smaakmaker. Het energieke en krachtige Golem is nog een relatief compacte track die direct pakt en in lijn ligt met voorganger Rise Radiant (2020), maar de andere composities hebben meerdere draaibeurten nodig om te beklijven.

Het vierluik Charcoal Grace is een prachtig werkstuk van epische proporties. Prey begint direct groots met interessante akkoordenprogressies en overtuigende instrumentatie voordat de uitblinkende zanger Jim Grey de luisteraar in alle rust meeneemt in het verhaal. In het fraaie A World Without imponeert hij met een gevoelige voordracht en in het van kalm gitaargetokkel voorziene Vigil doet hij dat nog eens over. Het zijn dit soort momenten waarop hij samen met de anderen de beste indruk maakt en waarvoor de cleane productie zich het meest leent. De minimalistische benadering en het zeer cleane geluid laten veel ruimte voor de emotionele impact. Vanaf Give Me Hell gaat de distortion er nog even op, maar Sails doet het alweer rustig aan.

Charcoal Grace is zowel herkenbaar als anders. Herkenbaar vanwege de terugkerende elementen van de vorige platen, maar tegelijkertijd is het karakter veel introspectiever en donkerder dan bijvoorbeeld Rise Radiant, dat veel positievere teksten bevat en wat sneller pakt. De nieuwe collectie heeft wat meer luisterbeurten nodig. Die aandachtige luisterbeurten worden beloond met een erg fijne progmetalplaat.

1. The World Breathes With Me
2. Golem
3. Charcoal Grace I: Prey