Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
    24 mei:
  • Another Now
  • Austrian Death Machine, Distant en Ghost Iris
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Habitants
  • Vanaheim, Xaon en End Of The Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Arnis (Infected) - 39
  • Billy Gould (Faith No More) - 61
  • Eric Wagner (Trouble)† - 65
  • Glenn Cornick (Jethro Tull) - 77
  • Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46
Review

Master - Saints Dispelled
Jaar van release: 2024
Label: Hammerheart Records

 -

Master is terug om de metalscene om de oren slaan met een nieuw album. Saints Dispelled is het veertiende album van de band rond Paul Speckmann en ja, alle vooroordelen zijn waar. Speckmann kent zijn publiek goed, dus verwacht ook op deze plaat geen grote experimenten of compromissen. Al bijna vijfendertig jaar houdt hij vast aan de oorspronkelijke stijl. Een meer op hardcore punk georiënteerde, extreme variant van thrash. De oervorm van death. Het is voorspelbaar, maar in de discografie van Master is geen enkele ondermaatse plaat te vinden.

De oplettende fan zal opmerken dat ik Unreleased 1985 Album uit 2003 niet heb meegerekend. Dat doet de band, die de geuzennaam “Motörhead van death metal” volledig heeft omarmd, ook niet als je de de pagina op Bandcamp bekijkt. Master is simpelweg een effectieve, goed geoliede machine waar we te weinig aandacht aan besteden. Die voorspelbaarheid speelt daarbij zeker een rol. Het old-school karakter en de punk-attitude heb ik altijd gewaardeerd. Het klinkt goed als je er naar luistert, maar tegelijk ook als meer van hetzelfde. Bovendien zorgt juist de consistente kwaliteit ervoor dat er zelden of nooit een nummer echt uitspringt.

Het tweede album, On The Seventh Day God Created... Master (1991), wordt algemeen beschouwd als een klassieker. Na Collection Of Souls (1993) stopt de samenwerking met Nuclear Blast en besluit Speckmann alleen nog korte samenwerkingen met kleine labels aan te gaan. Na een inactieve periode is Faith Is In Season (1998) het laatste album dat in de V.S. is opgenomen en tevens het laatste met twee gitaristen. Speckmann verhuist naar Tsjechië en voegt zich bij Krabathor. Master verkeert dan opnieuw in een slaapstand tot het opvallend gevarieerde Spirit Of The West (2004) verschijnt, met gitarist Ales Nejezchleba en drummer Zdeněk Pradlovský. Die bezetting blijft ongewijzigd tot Vindictive Miscreant (2018).

Er wordt gewerkt volgens een strikte basisformule en het rauwe, woeste gegrom van Speckmann zal niet iedereen kunnen bekoren. Echter, dat er nooit iets verandert in de stijl is niet helemaal terecht. Er zijn wel degelijk geringe verschuivingen op te merken en dan bedoel ik niet dat drummer Zdeněk Pradlovský is vervangen door Peter Bajci. Nee, vanaf Slaves To Society (2007) zitten de composities iets beter in elkaar en gaandeweg is die stijl verder geperfectioneerd en gepolijst. Opvallend is wel dat Vindictive Miscreant vertrouwt op relatief lange nummers. Dat geldt ook voor de laatste nummers op Saints Dispelled.

De plaat opent met het snelle Destruction In June en dat tempo houdt aan in Walk In The Footsteps Of Doom. De titeltrack is groovender en Minds Under Pressure heeft een opvallend catchy refrein. In Marred And Diseased komt de giftige invloed Venom in de stijl van Master goed uit de verf. The Wiseman laat zelfs een vleugje experimenteerdrift horen, met meer lagen en melodie dan je zou verwachten. Met The Wizard Of Evil wordt het tempo weer flink opgeschroefd, maar de afsluiter eindigt op een vreemde manier door wat te spelen met de volumeknop.

Op de cd-versie (en de digipack-release) van het album volgen nog twee uitstekende bonustracks. Nomads zou niet misstaan op Spirit Of The West en het trage, duistere Alienation Of Insanity is met ruim acht minuten het langste nummer van Master ooit. Deze uitstekende track laat echt een nieuwe kant horen en heeft meer raakvlakken met Celtic Frost dan met Motörhead, Venom of Discharge. Het is jammer dat dit niet de reguliere afsluiter is.

Saints Dispelled borduurt voort op Vindictive Miscreant. Ik ontdekte die release veel te laat, maar achteraf gezien is dat echt wel een sterke plaat. Saints Dispelled klinkt vooral beter en weet toch ook te verrassen met The Wiseman en de bonustrack Alienation Of Insanity. Verder is het een rasecht Master-album. Wat je voorgeschoteld krijgt, is genadeloze old-school death. Je houdt van deze stijl of niet. Take it or leave it.

Tracklist:
1. Destruction In June
2. Walk In The Footsteps Of Doom
3. Saints Dispelled
4. Minds Under Pressure
5. Find Your Life
6. Marred And Diseased
7. The Wiseman
8. The Wizard Of Evil
9. Nomads (CD Bonustrack)
10. Alienation Of Insanity (CD Bonustrack)

Score: 83 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 19 januari 2024

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.