07-08-2020

Master - Unreleased 1985 Album
Jaar van release: 2003
Label: From Beyond Productions
Master - Unreleased 1985 Album
Deze cultband rond Paul Speckmann draait al bijna twintig jaar mee. In 1985 namen ze hun debuut uit dat echter toen nooit is uitgekomen. Maar deze nummers zijn echter niet voor de eerste keer op de markt want in 1990 kwam het album 'Master' uit op Nuclear blast records. Maar aangezien dat product niet meer te verkrijgen is, is deze re-release toch zeker niet overbodig.

Paul Speckmann is de zanger/bassist van deze deathmetal band (met thrash invloeden). Vorig jaar maakte ze nog een album getiteld 'Let's start a war', een redelijk album dat echter ook niet zo speciaal was. De eerste twintig minuten van dit cd'tje (de eerste 7 nummers) zijn dus de originele opnamen uit 1985. De zeven nummers zijn zeker nog aan te horen voor de fans van het genre. De band speelde in 1985 al extreme muziek die je kan omschrijven als vuile en vuige thrash (denk aan de eerste Sodom mini cd en aan het debuut van Slayer). Kortom rommelachtige herrie die me persoonlijk wel raakt. Ik krijg kippenvel van deze oude grafherrie. Dus ben ik blij dat ik dit schijfje nu heb en het in mijn death/thrash collectie kan plaatsen. Na dit album volgen er nog vier bonus tracks. Track 8-10 zijn opgenomen in 1991. Vooral 'Submerged in sin' is een uitstekende song die me doet denken aan (één van de beste death metal bands aller tijden in mijn ogen) Obituary. Laatste track van dit cd'tje is afkomstig uit 1993 en is een knap en beangstigd nummertje dat me qua sfeer doet denken aan Morbid angel.

Kortom een half uurtje zeldzaam materiaal. Persoonlijk raakt de muziek me wel maar velen zullen dit grafherrie zonder inhoud vinden. Fans van Paul Speckmann die dit nog niet in een collectie hebben kunnen dit gerust wel kopen. Maar van mij hadden ze nog veel meer op dit schijfje mogen persen zoals live opnamen, andere demo's, vergeten covers, enz. Want een half uur muziek is niet echt zeer veel. Echte cultfans kopen natuurlijk de gelimiteerde lp-versie. De rest moet dit schijfje niet aanschaffen want die begrijpen dat vast toch allemaal niet zo.

1. Master
2. Unknown soldier
3. Mangled dehumanisation