• Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Hangman's Hymn - Life Is Not A Miracle
Jaar van release: 2023
Label: eigen beheer

-

Twee jaar geleden verscheen de ep The Misery March van Hangman's Hymn en mijn review destijds was beslist positief te noemen. Zonder enige twijfel had ik verwacht dat de Belgische formatie een label zou vinden voor het uitbrengen van het debuutalbum. Die plaat, Life Is Not A Miracle, is inmiddels digitaal verschenen, maar er is wel wat veranderd. Dat hoeft geen slecht nieuws te zijn, maar je zal de verwachtingen moeten bijstellen.

De relatief toegankelijke mengelmoes van ouderwetse black en donkere death/doom, met aandacht voor melodie, afwisseling en niet te veel complexiteit, is onveranderd. Inmiddels is Hangman's Hymn geen band meer, maar een duo. Alleen GVC (Wound Collector) en XDS (ex-Nyrak, ex-Saille) zijn nog op de plaat te horen. De ep The Misery March (2021) is in eigen beheer opgenomen, maar voor de mix en mastering is Dan Swanö ingeschakeld. Dat geldt niet voor deze plaat. Life Is Not A Miracle is een rasecht DIY-album, ofwel alles is in eigen beheer gehouden.

De plaat wordt ingeleid door het pianostuk Doors, gevolgd door The Cats, waarmee de duistere sfeer van de plaat als geheel ingeluid wordt. Meerdere tracks op de plaat zijn voorzien van een eigen artwork, dat er goed en professioneel uitziet. Het veelzijdige stemgeluid van XDS weet meteen te overtuigen. Helaas laat de sound te wensen over en dat gaat een beetje ten koste van het luisterplezier. Het Vlaamstalige Dagelijks Brood is een sterke track, maar zou beter uit de verf komen met een goede productie. Het slagwerk had wat prominenter in de mix moeten staan en de slaggitaar juist wat minder hard, maar dat is kwestie van smaak.

Desalniettemin weten de composities te boeien en dat XDS iedere zangstijl beheert, is de troefkaart. Vrijwel ieder nummer bevat een eigenzinnig element dat de aandacht weet te trekken en na enkele luisterbeurten neem je de sound voor lief. Zo versterken de vervormde pianoklanken in To No Ones Health het nummer juist, zeker als in de slotfase alles een beetje begint te zweven. Choke weet te overtuigen met catchy melodieën en lekkere basloopjes. Na het rustpunt Ashes, een pianostuk met orkestratie, weet ook Thresh meteen de juiste snaar te raken.

In Be On Your Way zijn de onderliggende gitaarmelodiën een interessante toevoeging. Het griezelige The Hound is het hoogtepunt van de plaat, met melodielijnen die door je hoofd blijven spoken. Het Duitstalige Strudel Des Nichts is eveneens een sterke track met fraaie, onderliggende gitaarklanken en uitstekende vocalen. Dat gezegd hebbende zouden de nummers zoveel beter uit de verf komen met een goede productie, want alleen de instrumentale afsluiter Dark Unending weet de aandacht moeilijk vast te houden.

Life Is Not A Miracle is een boeiende plaat, maar had veel meer indruk kunnen maken. De ep The Misery March levert daarvoor het bewijs. Er zijn naast Dan Swanö genoeg producers die wonderen kunnen verrichten. Op dit moment is de plaat alleen digitaal uitgebracht, dus wellicht doet het duo Hangman's Hymn iets met mijn advies.

1. Doors
2. The Cats
3. Dagelijks Brood