Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Primordial - How It Ends
Jaar van release: 2023
Label: Metal Blade Records

 -

De Ierse band Primordial draait al meer dan dertig jaar mee. Nieuwe albums zijn altijd bijzonder, want deze keltische pagan/blackmetalgroep neemt de tijd om nieuw materiaal tot in de kleinste details bij te schaven. De kwaliteit van de platen die tot nu toe zijn verschenen, is zeer hoog. Niet alleen heeft Primordial in zijn carrière nog nooit een slecht album afgeleverd, het gezelschap uit Dublin heeft zelfs meerdere meesterwerken op zijn naam staan. The Gathering Wilderness (2005) en To The Nameless Dead (2007), bijvoorbeeld. Die werkstukken zijn heel anders qua karakter (introspectief en donker versus episch en opzwepend), maar beide gelden als klassiekers. De laatste jaren is het echter relatief stil geweest. Het uitstekende laatste wapenfeit Exile Amongst The Ruins stamt alweer uit 2018.

Wie Primordial afgelopen oktober heeft gezien tijdens het Ultima Ratio-festival te Utrecht, hoort echter een band die misschien wel krachtiger is dan ooit tevoren. Tijdens dit fantastische optreden speelt de groep twee nummers van het nieuwe album How It Ends. Het is de tiende langspeler van de mannen, een mijlpaal dus. Terwijl de hierboven genoemde platen eigenlijk vanaf de eerste luisterbeurt voltreffers zijn, heeft How It Ends wel wat meer luisterbeurten nodig. In eerste instantie kabbelt het album behoorlijk vlakjes voort en is het zoeken naar de grootse, meeslepende klanken en riffs waar Primordial altijd zo in excelleert. Veel nummers kennen een haast kruipende opbouw, waardoor de plaat geduld van zijn luisteraars vraagt.

Over twee nummers zal iedereen het eens zijn. Ten eerste is dat het ronduit fenomenale titelnummer, dat gegarandeerd een van die klassiekers in wording zal blijken waar de band er al zoveel van heeft geschreven in zijn rijke geschiedenis. De opbouw is fantastisch: de stuwende, opzwepende drumroffels roepen een gevoel van rebellie op, terwijl de epische riffs en de luidruchtig ronkende basgitaar het geheel naar grotere hoogten stuwen. De prachtige, met weltschmerz doordrenkte tekst, met veel pathos en gevoel vocaal kracht bij gezet door de immer indrukwekkende A.A. Nemtheanga, is de kers op de taart. Ten tweede is dat het gedreven We Shall Not Serve. De urgentie en felheid die deze track bevat, zal ervoor zorgen dat het nummer vooral live een hoogtepunt zal worden.

Het overige materiaal vraagt dus meer inlevingsvermogen van de luisteraar, maar die krijgt wel wat terug voor zijn investering. Met name Ploughs To Rust, Swords To Dust, Pilgrimage To The World’s End en All Against All ontpoppen zich tot composities die wat groeitijd nodig hebben. Hoewel de eerstgenoemde track heel traag begint, ontwikkelt het nummer zich tot een stoer en meeslepend epos. Pilgrimage To The World’s End is dan weer somber en bijna druilerig, waardoor muzikale raakvlakken met The Gathering Wilderness te vinden zijn. De ingetogen, stemmige gitaarleads en de met veel dramatiek gebrachte zang zorgen ervoor dat ook deze compositie zeer overtuigend blijkt. Het bijna negen minuten durende All Against All onderscheidt zich door de naargeestige sfeer en de felle strot van Nemtheanga, die hier zelfs wat richting black metal gaat. Een ritualistische tussenpassage zorgt voor een moment van bezinning, voordat de band toewerkt naar een mooie climax vol spannend gitaarwerk.

Eigenlijk blijven alleen Nothing New Under The Sun en Call To Cernunnos ook na heel wat luisterbeurten ietwat eentonig. Het zijn geen echt zwakke nummers, maar ze missen wel wat pit. Desondanks groeit How It Ends dus uit van een redelijke, maar ietwat teleurstellende luisterervaring tot een weliswaar niet geniaal, maar toch meer dan verdienstelijk nieuw wapenfeit. Tot slot mag niet onvermeld blijven dat de plaat ook een uitstekende productie heeft meegekregen, waarbij vooral opvalt hoe enorm lekker de basgitaar in de mix ligt. Dat u het even weet.

Tracklist:
1. How It Ends
2. Ploughs To Rust, Swords To Dust
3. We Shall Not Serve
4. Traidisiu´nta
5. Pilgrimage To The World’s End
6. Nothing New Under The Sun
7. Call To Cernunnos
8. All Against All
9. Death Holy Death
10. Victory Has 1000 Fathers, Defeat Is An Orphan

Score: 81 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 14 november 2023

Meer Primordial:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.