Helldorado
Enquête

Wat is jouw favoriete song uit het jaar 2001?

After Forever - Monolith Of Doubt
Arch Enemy - Ravenous
Avantasia - Farewell
Blind Guardian - And Then There Was Silence
Dimmu Borgir - Kings Of The Carnival Creation
Drowning Pool - Bodies
Fear Factory - Linchpin
Iced Earth - Dracula
Kamelot - Forever
Kreator - Violent Revolution
Machine Head - Bulldozer
Nickelback - How You Remind Me
Opeth - The Drapery Falls
Ozzy Osbourne - Dreamer
P.O.D. - Youth Of The Nation
Pain - Shut Your Mouth
Rammstein - Sonne
Slayer - Disciple
Slipknot - People = Shit
System Of A Down - Chop Suey!
Savatage - Morphine Child
Tenacious D - Tribute
Tool - Schism
Windir - Journey To The End
een andere klassieker uit 2001, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 oktober:
  • Arch Enemy, Amorphis, Eluveitie en Gatecreeper
  • 30 oktober:
  • Thornhill, Ocean Grove en Bloom
  • 31 oktober:
  • Doodseskader en TERRA
  • Kadavar, Slomosa en Orb
  • Ronnie Romero & Gus G en Last Temptation
  • Up The Irons
  • 1 november:
  • Misanthropia, Gogmagore, Helhekser en Razernij
  • 2 november:
  • Battle Beast, Dominum en Majestica
  • Ronnie Romero en Gus G.
  • Slow Crush, Keep en Oversize
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Erlandsson (At The Gates) - 55
  • Attila Dorn (Powerwolf) - 55
  • Barry van Esbroek (Vanderbuyst) - 44
  • Floyd Cramer (Elvis Presley)† - 92
  • Gabriel Pignata (Destrage) - 43
  • Jason Finn (The Presidents Of The United States Of America) - 58
  • K.K. Downing (Judas Priest) - 74
  • Lisa Johansson (Draconian) - 44
  • Manu Katché (Joe Satriani) - 67
  • Max Lilja (Apocalyptica) - 50
  • Mike Appel (producent) - 83
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots)† - 58
  • Tim Baker (Cirith Ungol) - 69

Vandaag overleden:
  • Tom Dowd (producent) - 2002
Review

Primordial - How It Ends
Jaar van release: 2023
Label: Metal Blade Records

 -

De Ierse band Primordial draait al meer dan dertig jaar mee. Nieuwe albums zijn altijd bijzonder, want deze keltische pagan/blackmetalgroep neemt de tijd om nieuw materiaal tot in de kleinste details bij te schaven. De kwaliteit van de platen die tot nu toe zijn verschenen, is zeer hoog. Niet alleen heeft Primordial in zijn carrière nog nooit een slecht album afgeleverd, het gezelschap uit Dublin heeft zelfs meerdere meesterwerken op zijn naam staan. The Gathering Wilderness (2005) en To The Nameless Dead (2007), bijvoorbeeld. Die werkstukken zijn heel anders qua karakter (introspectief en donker versus episch en opzwepend), maar beide gelden als klassiekers. De laatste jaren is het echter relatief stil geweest. Het uitstekende laatste wapenfeit Exile Amongst The Ruins stamt alweer uit 2018.

Wie Primordial afgelopen oktober heeft gezien tijdens het Ultima Ratio-festival te Utrecht, hoort echter een band die misschien wel krachtiger is dan ooit tevoren. Tijdens dit fantastische optreden speelt de groep twee nummers van het nieuwe album How It Ends. Het is de tiende langspeler van de mannen, een mijlpaal dus. Terwijl de hierboven genoemde platen eigenlijk vanaf de eerste luisterbeurt voltreffers zijn, heeft How It Ends wel wat meer luisterbeurten nodig. In eerste instantie kabbelt het album behoorlijk vlakjes voort en is het zoeken naar de grootse, meeslepende klanken en riffs waar Primordial altijd zo in excelleert. Veel nummers kennen een haast kruipende opbouw, waardoor de plaat geduld van zijn luisteraars vraagt.

Over twee nummers zal iedereen het eens zijn. Ten eerste is dat het ronduit fenomenale titelnummer, dat gegarandeerd een van die klassiekers in wording zal blijken waar de band er al zoveel van heeft geschreven in zijn rijke geschiedenis. De opbouw is fantastisch: de stuwende, opzwepende drumroffels roepen een gevoel van rebellie op, terwijl de epische riffs en de luidruchtig ronkende basgitaar het geheel naar grotere hoogten stuwen. De prachtige, met weltschmerz doordrenkte tekst, met veel pathos en gevoel vocaal kracht bij gezet door de immer indrukwekkende A.A. Nemtheanga, is de kers op de taart. Ten tweede is dat het gedreven We Shall Not Serve. De urgentie en felheid die deze track bevat, zal ervoor zorgen dat het nummer vooral live een hoogtepunt zal worden.

Het overige materiaal vraagt dus meer inlevingsvermogen van de luisteraar, maar die krijgt wel wat terug voor zijn investering. Met name Ploughs To Rust, Swords To Dust, Pilgrimage To The World’s End en All Against All ontpoppen zich tot composities die wat groeitijd nodig hebben. Hoewel de eerstgenoemde track heel traag begint, ontwikkelt het nummer zich tot een stoer en meeslepend epos. Pilgrimage To The World’s End is dan weer somber en bijna druilerig, waardoor muzikale raakvlakken met The Gathering Wilderness te vinden zijn. De ingetogen, stemmige gitaarleads en de met veel dramatiek gebrachte zang zorgen ervoor dat ook deze compositie zeer overtuigend blijkt. Het bijna negen minuten durende All Against All onderscheidt zich door de naargeestige sfeer en de felle strot van Nemtheanga, die hier zelfs wat richting black metal gaat. Een ritualistische tussenpassage zorgt voor een moment van bezinning, voordat de band toewerkt naar een mooie climax vol spannend gitaarwerk.

Eigenlijk blijven alleen Nothing New Under The Sun en Call To Cernunnos ook na heel wat luisterbeurten ietwat eentonig. Het zijn geen echt zwakke nummers, maar ze missen wel wat pit. Desondanks groeit How It Ends dus uit van een redelijke, maar ietwat teleurstellende luisterervaring tot een weliswaar niet geniaal, maar toch meer dan verdienstelijk nieuw wapenfeit. Tot slot mag niet onvermeld blijven dat de plaat ook een uitstekende productie heeft meegekregen, waarbij vooral opvalt hoe enorm lekker de basgitaar in de mix ligt. Dat u het even weet.

Tracklist:
1. How It Ends
2. Ploughs To Rust, Swords To Dust
3. We Shall Not Serve
4. Traidisiu´nta
5. Pilgrimage To The World’s End
6. Nothing New Under The Sun
7. Call To Cernunnos
8. All Against All
9. Death Holy Death
10. Victory Has 1000 Fathers, Defeat Is An Orphan

Score: 81 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 14 november 2023

Meer Primordial:

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.