• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Hellripper - Warlocks Grim & Withered Hags
Jaar van release: 2023
Label: Peaceville Records

-

Hellripper is het eenmansproject van de Schot James McBain. Liefhebbers van old school thrash metal hebben de naam waarschijnlijk al eens langs zien komen. De albums die James tot nu toe onder deze naam heeft uitgebracht, bevatten namelijk heerlijke blackened thrash metal met invloeden van Darkthrone, Bathory, Venom en Motörhead. Ondertussen is het tijd voor album nummer drie, genaamd Warlocks Grim & Withered Hags. Fans van de band weten vast wel wat ze kunnen verwachten: goed uitgevoerde verering van de voorgenoemde bands door middel ruige, agressieve muziek met catchy riffs en refreinen.

Wat tijdens de eerste luisterbeurt snel opvalt, is dat dit een veel ambitieuzer album is dan de eerste twee. Waar voorgaande nummers vaak na zo’n vier minuten voorbij zijn, klokt opener The Nuckelavee op bijna zes minuten in. Groot is dit verschil niet, maar in die extra paar minuten weet James het nummer wat meer te laten ademen. Het gitaarwerk blijft trouw aan zijn rauwe origine, maar er zijn ook opvallende loopjes te horen op de achtergrond en er wordt veel van tempo gewisseld. Ook vocaal doet McBain het rustiger aan. Zijn karakteristieke gesnauw maakt even plaats voor een vertellende stem, terwijl wel de agressie en pakkendheid die we van Hellripper gewend zijn, gewaarborgd blijft. Ook over het titelnummer zijn vergelijkbare dingen te zeggen. Heerlijke gitaarpartijen worden je om de oren geslingerd en het refrein is catchy door het gebruik van gangvocals. Het nummer eindigt met doedelzakspel, waarbij het geluid van dit Schotse instrument fijn afsteekt tegen het schelle gitaargeluid.

Dit betekent gelukkig niet dat er niet lekker gethrashed wordt. Goat Vomit Nightmare doet qua naam en geluid de begindagen van Hellripper eer aan. Het gitaarwerk klinkt agressief en James heeft zoals gebruikelijk een lekker pakkend refrein geschreven. Het gaspedaal wordt in The Cursed Carrion Call nog verder ingedrukt. Naar eigen zeggen is dit het snelste nummer dat Hellripper ooit heeft uitgebracht. De gitaarpartijen vliegen je inderdaad om de oren en het gedrum walst in sneltreinvaart over je heen. Ook in The Hissing Marches blijft het tempo hoog. De goed vertegenwoordigde baspartijen doen denken aan Motörhead en laten de punkinvloeden van de band goed horen, terwijl de gitaarpartijen doen denken aan Darkthrone.

Met dit derde album levert James McBain erg puik werk af. We worden weer getrakteerd op lekker agressieve, goed geschreven blackened thrash metal. Hij heeft voortgebouwd op deze formule door nummers meer te laten ademen, waardoor hij de ruimte heeft grootsere composities te schrijven. Het resultaat is een album waar fans van het eerste uur van zullen genieten, maar die Hellripper ook potentieel toegankelijker maakt voor een groter publiek.

1. The Nuckelavee
2. I, The Deceiver
3. Warlocks Grim & Withered Hags