Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
    8 juni:
  • Defaer en Overruled
  • Doodseskader
  • Into The Grave festival
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alex Van Halen (Van Halen) - 71
  • Arnaud Gorbator Gorbaty (Alkemyst) - 48
  • Candice Night (Blackmore's Night) - 53
  • Eric Brittingham (Cinderella) - 64
  • Jim Sheppard (Nevermore) - 63
  • Joe Bonamassa (Black Country Communion) - 47
  • Pepper Keenan (Corrosion Of Conformity) - 57
  • Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69
Review

Obsidious - Iconic
Jaar van release: 2022
Label: Season Of Mist

 -

In het voorjaar van 2020 besloten gitarist Rafael Trujillo, bassist Linus Klausenitzer en drummer Sebastian Lanser de techdeathband Obscura te verlaten. De voornaamste reden was dat de heren van inzicht verschilden met bandleider Steffen Kummerer verschilden over de te varen muzikale koers. De breuk werd al snel gevolgd door de aankondiging dat het trio samen met zanger Javi Perera (Juggernaut, ex-Dandelium) een nieuwe formatie had opgericht: Obsidious.

Hoewel creatieve meningsverschillen ten grondslag liggen aan het vertrek van de drie meestermuzikanten, spelen ze 'gewoon' technische death metal. Af en toe doet de muziek ironisch genoeg zelfs aan Obscura denken. Dit debuutalbum bevat namelijk hoogwaardige composities met vliegensvlug gitaarspel, (fretloos) basspel dat een verdienstelijk podium krijgt, extreme vocalen en razendsnel drumwerk. Bovendien zijn er net als bij Obscura snelle tracks met blasts en composities waarin het gaspedaal wordt losgelaten ten gunste van grooves.

Obsidious kiest er echter voor om vrijer en veelzijdiger dan Obscura te werk te gaan. Opener Under Black Skies toont dat direct treffend aan. In exact zes minuten komen naast techdeath ook jazz, prog, fusion en neo-klassiek aan bod. Er zijn grooves van Morbid Angel, gitaarloopjes à la Necrophagist, drumwerk en riffs die aan Ne Obliviscaris doen denken, een BTBAM-eske keyboardmelodie en polyritmiek zoals we die van Textures kennen. Het vliegt alle kanten op. De samenhang is pas na meerdere luisterbeurten te ontdekken.

Bovendien heeft Obsidious met Javi Perera een ijzersterke troef in huis. De man kan zowel uitstekend grunten (Sense Of Lust en I Am) als clean zingen (onder andere Iron & Dust). De Spanjaard laat verschillende technieken extreme vocalen (false cords, screams, brute grunts, stoere rockstem) horen en zijn bereik is groot. Soms klinkt hij als een progrocker, soms als de frontman van een powermetalband (begin van Devotion). Heel interessant en knap. Hij geeft de muziek zelfs een episch tintje. Toch zijn niet al zijn bijdragen geslaagd. Met name in het titelnummer past de zang niet altijd goed bij de instrumentatie.

Ook instrumentaal is het helaas niet al goud wat er blinkt. De heren stoppen soms zo veel ideeën in een nummer dat ze elkaar wegdrukken of niet goed op elkaar aansluiten (het brute refrein van Devotion past niet bij de rest). Sommige stukken, zoals intro’s en outro’s, hadden beter geïntegreerd kunnen worden. Daarnaast gaan sommige nummers relatief ongemerkt voorbij, zoals Delusion (wel een aardig refrein) en Nowhere.

Het zijn de organische nummers die tot de favorieten zullen behoren. Sense Of Lust is de eerste. Het is de meest toegankelijke track met vette grooves inclusief hints naar Morbid Angel en Opeth. Het iets minder toegankelijke Iron & Dust maakt indruk met zijn fijne harmonieën, prima zanglijnen en Dream Theater-achtige gitaarloopjes. Het veelzijdige Bound By Fire imponeert met zijn intelligente ritmes, gave riffs en memorabele refrein. Niets gaat echter boven I Am met zijn brute headbangriffs (inclusief epische keyboardaccenten), Devin Townsend-refrein en fantastische, theatrale zang.

De ambitie spat van Iconic af. Het is een interessant debuut dat vaak imponeert, maar ook de compositorische gebreken blootlegt. Het is duidelijk nog even zoeken naar de ideale mix van kwaliteiten. De balans slaat gelukkig naar de positieve kant door. Word je blij van het lezen van het rijtje Obscura, BTBAM, Leprous, Ne Obliviscaris, Textures en Dream Theater? Sla dan je slag en schaf deze fris klinkende, hoogwaardige, progressieve techdeathplaat aan.

Tracklist:
1. Under Black Skies
2. Sense Of Lust
3. Iconic
4. Bound By Fire
5. Iron & Dust
6. I Am
7. Delusion
8. Devotion
9. Nowhere
10. Lake Of Afterlife

Score: 79 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 23 november 2022

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.