Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Review

Kaipa - Urskog
Jaar van release: 2022
Label: InsideOut Music

 -

De wortels van de Zweedse progressieve rockgroep Kaipa rijken diep. De band is opgericht in 1973 en brengt in de jaren zeventig en tachtig vijf releases uit. In die begindagen maakt de dan zeventienjarige gitarist Roine Stolt, die later met The Flower Kings zou uitgroeien tot een van de meest vooraanstaande bands in het progressieve rockgenre, deel uit van de line-up. Na Nattjurstid (1982) geeft de band de pijp aan Maarten. Pas twintig jaar later, in 2002, maakt Kaipa een herstart, wederom met Stolt (tijdelijk) in de line-up. Notes From The Past blijkt een prima comebackalbum en de jaren die hierop volgen, laten een groep horen die bruist van de creativiteit.

Met Urskog (Zweeds voor ‘oerwoud’) is Kaipa inmiddels al bij plaat nummer veertien aanbeland. Er zit vijf jaar tussen deze langspeler en Children Of The Sounds (2017), maar met een speelduur van bijna zeventig minuten krijgt de luisteraar in ieder geval waar voor zijn geld. Qua stijl is Kaipa zijn roots altijd trouw gebleven. We krijgen een voor deze tijd nogal brave, maar sprankelende vorm van symfonische progrock voorgeschoteld, waarbij raakvlakken met The Flower Kings, Yes en Camel nooit ver weg zijn. Zoals gebruikelijk in dit genre zijn de tracks over het algemeen uitgesponnen, met allerlei muzikale vertakkingen, om uiteindelijk via een muzikaal hoofdthema weer terug te keren bij de rode draad.

Met opener The Frozen Dead Of The Night gaan de heren direct ‘all in’. Het nummer, dat in totaal bijna negentien minuten duurt, bevat een bloemlezing van alle kernelementen van Kaipa. Speels toetsenwerk, riffs die met frivoliteit en souplesse worden gebracht, fraai soleerwerk en een mooi, harmonieus gezongen refrein dat de boel bij elkaar houdt: dit is progressieve rock in optima forma. Datzelfde geldt voor het prachtige epos The Bitter Setting Sun, een nummer dat heerlijk in elkaar zit en niet alleen opvalt door de fraaie ondersteuning door de saxofoon, maar vooral vanwege de spannende duetten die Per Nilsson (gitaar) en Hans Lundin (keyboards) aangaan.

Ook de tracks tussen deze twee epossen in weten te beklijven. In A World Of Pines valt op door de hoofdrol voor zangeres Aleena Gibson. Haar wat eigenzinnige, fantasierijke stemgeluid is even wennen, maar haar heldere klanken passen goed bij de sfeer van het album. Het nummer onderscheidt zich bovendien door de fijne muzikale begeleiding, waarin eerst de nadruk ligt op ingetogen pianospel, maar waar in de tweede helft soepel gitaarwerk en een verfijnd brommende basgitaar aan worden toegevoegd. Het volledig instrumentale Wilderness Excursion komt wat steviger uit de hoek. Hier mag nieuwe drummer Darby Todd zich laten gelden middels expressieve drumroffels. Het dromerige In The Wastelands Of My Mind wordt verrijkt met prachtig vioolwerk.

Er hangt een soort tijdloos aura over de frivole, lieflijke notenbrij, die zachtmoedig over ons heen borrelt. Dat is niet verwonderlijk wanneer we bedenken dat componist Hans Lundin het album schreef in de periode dat hij ook voor een 6-cd-box met solowerk oude nummers opnieuw beluisterde. Die duik in de geschiedenis heeft in ieder geval veel inspiratie opgeleverd. Urskog vliegt voorbij, ondanks de relatief lange speelduur. Progressieve rock op Champions League-niveau.

Tracklist:
1. The Frozen Dead Of The Night
2. In A World Of Pines
3. Urskog
4. Wilderness Excursion
5. In The Wastelands Of My Mind
6. The Bitter Setting Sun

Score: 83 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 18 augustus 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.