• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

Kaipa - Keyholder
Jaar van release: 2003
Label: InsideOut Music
Kaipa - Keyholder
Gordijnen dicht en wierook aan, want de hippies van Kaipa zijn terug met een nieuw album! In de jaren zeventig en begin jaren tachtig maakte deze progressieve rockband al furore met vijf uitstekend ontvangen albums. Hierna werd het echter een hele tijd angstvallig stil. Gitarist Roine Stolt kon zijn muzikale ideen vanaf 1995 kwijt bij The Flower Kings en ook nog bij het superproject TransAtlantic, maar enkele jaren geleden werd de band na een afwezigheid van bijna twintig jaar dan toch eindelijk weer nieuw leven ingeblazen en zag het schitterende Notes from the Past het levenslicht. Dat album straalt een oprechte warmte uit en benadrukt nogmaals het plezier in muziek maken van dit zestal.

Over naar het nieuwe album dan. Keyholder biedt uiteraard alle vertrouwde Kaipa-elementen: warme zanglijnen, ondoorgrondbare nummers en abrupte breaks la The Flower Kings (wat nogal logisch is gezien de leden). Toch vind ik dit album iets minder dan zijn voorganger en wel om moeilijk uit te leggen redenen. Wellicht dat Notes from the Past songgerichter is en pareltjes als Mirrors of Yesterday en het titelnummer bevat. Die absolute uitschieters zie ik op Keyholder niet terug, ondanks dat complexe nummers als A Complex Work of Art (vrij toepasselijke titel overigens) en het intieme Across the Big Uncertain gewoon uitstekend in elkaar zitten qua structuur en opbouw. De acht nummers op dit album zitten boordevol ideen en duren gemiddeld ruim negen minuten, waardoor de liefhebber in ieder geval waar voor zijn geld krijgt.

Concluderend: Keyholder is alles behalve een slecht album geworden (zelfs als de heren zouden willen, zouden ze volgens mij geen slecht album kunnen afleveren!), maar de magie die op Notes from the Past wl aanwezig was en dat album tot een absoluut pareltje maakte, mist hier nog net. In ieder geval een aanrader voor fans van The Flower Kings, Yes en King Crimson.

1. Lifetime Of A Journey
2. A Complex Work Of Art
3. The Weed Of All Mankind
4. Sonic Pearls
5. End Of The Rope
6. Across The Big Uncertain
7. Distant Voices
8. Otherworldly Brights

Score: 84 / 100

Toegevoegd: 31 augustus 2004

Meer Kaipa:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.