• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Evil Invaders - Shattering Reflections
Label: Napalm Records

-

Bijna tien jaar geleden maakten onze zuiderburen van Evil Invaders diepe indruk met de ep Evil Invaders: speed metal volgens het boekje met het venijn, de agressie en de overweldigende energie van grote voorbeelden uit de jaren tachtig. Heden presenteert het gezelschap zijn derde langspeler: Shattering Reflections. Deze bevat tien nieuwe songs, waarvan het leeuwendeel nog altijd bestaat uit de succesformule van speed metal gelardeerd met allerlei inmiddels klassieke metalinvloeden. De plaat biedt de luisteraar echter ook een melodieuzere kant met metal in het straatje van onder meer Judas Priest.

Evil Invaders maakt muziek met een nostalgische inslag voor de oudgediende metalheads en spreekt een jonger publiek aan met een modern en gelikt geluid, dat barst van de energie. Op muzikaal gebied is er weinig nieuws onder de zon. Toch valt er genoeg te ontdekken in de rijke en oerdegelijk geschreven songs. Het is genieten geblazen met het wilde Sledgehammer Justice, Hissing In Crescendo en The Circle. Het zijn nummers waarin het tempo hoog ligt, vol fantastische gitaarsolo's en heerlijke, raspende vocalen met uithalen van jewelste.

Van een heel ander kaliber zijn het theatrale Die For Me en de ballad In Deepest Black. De sterke vertolking door zanger Joe herinnert aan de podiumkunsten van David Bower (Hell). Qua stemgeluid treedt Joe af en toe in de voetsporen van Rob Halford en heeft de instrumentatie regelmatig veel weg van Judas Priest uit de laten jaren tachtig en vroege jaren negentig. Snel, ruig en angstaanjagend, maar ook melodieus, warm en vol nostalgie. Wat een schitterend gitaarwerk kent In Deepest Black. Het is een stijl die Evil Invaders zich volledig eigen heeft gemaakt en zeker geen flauwe imitatie van de genoemde, grootse voorbeelden. Het zijn deze tracks die aanvoelen alsof ze al decennialang in mijn platenkast schitteren; muziek waarnaar je blijft teruggrijpen.

Ondanks deze hoogtepunten valt er ook wel wat te mopperen. Op de vele volledig instrumentale passages bijvoorbeeld. Eternal Darkness, het langste nummer van deze plaat, heeft een langgerekte, instrumentale opbouw. Het is een prima track, maar deze wordt voorafgegaan door de inwisselbare introductie Realm Of Shadows. Met het aanvankelijk logge My World verliest het tweede gedeelte van de schijf nog meer aan momentum. De latere tracks zijn daarnaast iets experimenteler van aard dan die van de eerste helft. Dat geldt ook voor het aardige, instrumentale Aeon en de afsluiter The Cirle, waarin de mannen het eerdergenoemde theatrale combineren met de venijnige speed metal waar zij groot mee zijn geworden. Het heeft wel wat weg van het betere werk van Iced Earth.

Evil Invaders stelt met Shattering Reflections niet teleur. Het is geen gemakkelijke herhaling van zetten, waarbij de band gelijkaardige speedmetaltracks uit blijft brengen. Integendeel, door uit verschillende klassiek getinte metalvaten te tappen, klinkt de muziek weliswaar vertrouwd, maar tegelijkertijd ook fris en modern met als hoogtepunten Die For Me en In Deepest Black.

1. Hissing In Crescendo
2. Die For Me
3. In Deepest Black