Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in november 2025 werd uitgebracht?

1914 - Viribus Unitis
Agnostic Front - Echoes In Eternity
Astarte - Blackdemonium
Astronoid - Stargod
Bell Witch & Aerial Ruin - Stygian Bough Volume II
Bloodbound - Field Of Swords
Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Danko Jones - Leo Rising
Demon King - Death Knell
Depravity - Bestial Possession
Equilibrium - Equinox
Havamal - Age Of The Gods
Ildaruni - Divinum Sanguinem
Kauan - Wayhome
Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
Mezzrow - Embrace The Awakening
Novembre - Words Of Indigo
Of Mice And Men - Another Miracle
Omnium Gatherum - May The Bridges We Burn Light The Way
Pupil Slicer - Fleshwork
Qrixkuor - The Womb Of The World
Spock’s Beard - The Archaeoptimist
The Devil Wears Prada - Flowers
VoidCeremony - Abditum
een ander album uit november 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Epinikion en Abstracted Mind
  • Skroetbalg
  • 7 december:
  • Ignite, Antillectual en Florida Men
  • 8 december:
  • Chelsea Grin, Signs Of The Swarm, Mugshot, Crown Magnetar
  • 9 december:
  • Of Mice & Men, Ghostkid en Gore
  • 11 december:
  • Clutch
  • Cobra The Impaler en My Diligence
  • Eindhoven Metal Meeting Warm Up
  • 12 december:
  • Battle Beast, Dominum en Majestica
  • Desolated, Bayway, D Bloc en Sidestep
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Epinikion, Cathubodua en Abstracted Mind
Geen concerten bekend voor 06-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Anders "Andy" Johansson (Diablo Swing Orchestra) - 47
  • Freddy Nieuland (Wallace Collection)† - 81
  • Freddy Persson (Nostradameus) - 49
  • Peter Buck (R.E.M.) - 69
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 69
  • Tim Roth (Into Eternity) - 50

Vandaag overleden:
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949
  • Roy Orbison (Traveling Wilburys) - 1988
Review

Prickrott/Von Mollestein - A Journey Into The Depths Of Nihilism
Jaar van release: 2021
Label: Narcoleptica Productions

 -

Eerder dit jaar kwam er een split uit van Prickrott en Von Mollestein. Eerstgenoemde komt uit Enschede en is al actief sinds 2005. In eerste instantie als grindcoreformatie, maar al snel slopen er invloeden uit de black, death en industrial in. Laatstgenoemde bestaat uit Walter Donkers (Dunkelwalt Immerkalt) en Mr. Cougar, komt uit Nijmegen en is pas enkele jaren actief. Beide bands nemen de helft van de tracks voor hun rekening.

Als eerste krijgen we vier tracks van Prickrott; een chaotisch allegaartje. Openingstrack A Constant State Of Disgust vliegt meteen al alle kanten op. De basis is doomy death metal met grunts en hier en daar wat elementen uit de goregrind. Een verrassende move naar een stuk met geschifte cleane vocalen volgt. De death metal keert daarna terug, maar dat is van korte duur, want de groep schakelt over op een soort discoritme. Het erop volgende In The Recluse Of Incorrigible Stupidity begint met grindcore en vervolgt groovend met technische ritmetwists, zoals je die bijvoorbeeld aantreft bij het oude werk van Atrocity. De elektronische beats maken het geheel wat rommelig.

Het derde nummer, A Perception Of Nothingness, is aanvankelijk thrashy, maar vervolgt groovend à la Deicide. Het refrein is memorabel. Van de vier tracks loopt deze het soepelst en maakt die mede daardoor de beste indruk, al is het wel jammer van de fade-out. In de vierde track, A Physical Embodiment Of Human Sickness, krijgen we eerst hakkende death metal à la Cannibal Corpse voordat we elektronische beats horen en daarna een stuk met folky, melodieuze vocalen. Dat wordt gevolgd door een solo op de fretloze bas. Best veelzijdig en experimenteel dus.

De vier tracks van Von Mollestein bevatten veel meer elementen uit de elektronische muziek. Het duo maakt aggrotech, met invloeden uit ebm, hardcore, industrial, thrash en death metal. De songs zijn, op Speak From Hate na, aardig goed opgebouwd. Met name de elektronische elementen in Wandering Alone Through The Old Forest Of Eternal Burning Hatred zijn prima geïntegreerd. Ze vormen een geslaagd contrast met de distorted gitaarpartijen en overstuurde extreme vocalen. Von Mollestein begint met het sterkste visitekaartje.

Het erop volgende Down Below The Stones Theres A Place I Call Home bevat een militaristisch ritme en is wat minder beklijvend. Het nummer had wat strakker ingespeeld mogen worden. Daarna komt Speak From Hate, een wat fragmentarische aggroblack-compositie met een gesproken intro, een blastend deel met experimentele blackmetalriffs, een groovende passage, die nog het meest overtuigt, filmische keyboardpartijen en een gitaarsolo. Het afsluitende The Ballad Of The Lost is een aangename, relatief kalme en korte track met een prominente, dansbare elektronische beat, melodieuze gitaarpartijen en ambient synthesizerklanken.

Von Mollestein heeft de zaken beter op orde dan Prickrott. De nummers zitten beter in elkaar en zijn technisch strakker uitgevoerd, al zijn er ook bij de Nijmegenaren nog wel genoeg verbeterpunten. Prickrott doet er vooral verstandig aan ideeën beter te structureren. Goede ideeën in de eigenwijze, wat te lange songs zijn er wel degelijk (met name het eerste en derde nummer), maar een rode draad en een goede spanningsopbouw ontbreken, waardoor de nummers richtingloos worden. Deze split bevat beslist aardige ideeën, maar krijgt op basis van de genoemde verbeterpunten geen positief aankoopadvies.

Tracklist:
1. Prickrott - A Constant State Of Disgust
2. Prickrott - In The Recluse Of Incorrigible Stupidity
3. Prickrott - A Perception Of Nothingness
4. Prickrott - A Physical Embodiment Of Human Sickness
5. Von Mollestein - Wandering Alone Through The Old Forest Of Eternal Burning Hatred
6. Von Mollestein - Down Below The Stones Theres A Place I Call Home
7. Von Mollestein - Speak From Hate
8. Von Mollestein - The Ballad Of The Lost

Score: 62 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 16 december 2021

Meer Prickrott/Von Mollestein:

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.