Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Review

Jinjer - Wallflowers
Jaar van release: 2021
Label: Napalm Records

Jinjer - Wallflowers

Dé grote hit van Jinjer is natuurlijk Pisces. Uiteraard zijn er nog wel meer populaire tracks van de formatie rond het zingende boegbeeld Tatiana Shmayluk, zoals Who’s Gonna Be The One en Perennial. Het Oekraïense kwartet kiest op Wallflowers echter niet voor de toegankelijkere en melodieuze weg, maar juist voor persoonlijke muziek die het viertal zelf wil maken en een terugkeer naar de wat ruigere sound. Die van Sit Stay Roll Over bijvoorbeeld.

Grooves, agressie, uitdagende passages en extreme vocalen domineren op deze vierde full-length. Dat blijkt al direct uit het veelzijdige Call Me A Symbol, dat tijdens de eerste helft heavy riffs en blasts afwisselt. Geen intro, direct rammen. Ook het razende begin van afsluiter Mediator, dat reeds als single verscheen, is erg gaaf. Jinjer is kwaad en ramt door, zonder aan intensiteit te verliezen. De complexe en technische passages vind je onder meer in Colossus en in Disclosure!.

De eerste luisterbeurten is dat constante en uitdagende spervuur wel lastig om te doorgronden. Net als je even adempauze wordt gegund met een atmosferische passage in Call Me A Symbol en Pearls And Swine volgt het volgende bombardement. De allesbehalve standaard songstructuren maken het je niet makkelijker. Je komt er niet makkelijk in. Steeds als je een gaaf idee hoort en je zin krijgt om mee te neuriën of te drummen, volgt er een ander idee, in plaats van dat er op het idee voortgebouwd wordt.

Ondanks dat de woede overheerst, zijn er in bijna elk nummer ook wel cleane vocalen te horen. Het beste voorbeeld daarvan is Vortex, één van de weinige tracks die - mede dankzij de melodie - al snel blijft hangen. Andere voorbeelden zijn het sterk gezongen jazzy titelnummer en het deels rockende Disclosure!. Laatstgenoemde begint met een vette riff en vervolgt met een Alice In Chains-achtig couplet. En dan ben je er nog niet, want er komt ook nog punk langs. Van alles wat dus.

Ook vocaal is het heel divers, al is er dit keer geen ruimte voor de door Tatiana zo geliefde reggae. Wel voor The Mars Volta-achtige blues (in het titelnummer). Het is slechts een kort uitstapje, want even later keert ze terug naar grunts en screams. Zeer overtuigend zijn de diepe uithalen in de breakdown aan het einde van Vortex en de emotie in de voordracht tijdens Dead Hands Feel No Pain. De 34-jarige frontvrouw is op deze plaat op haar sterkst en meest persoonlijk. Luister maar eens naar het overtuigende As I Boil Ice.

Hoewel veel aandacht naar boegbeeld 'Tati' uitgaat, laat de mix veel ruimte voor de bijdragen van de heren. Bijvoorbeeld het gitaarspel, dat de ene keer atmosferisch is, soms proggy à la Mastodon en The Dillinger Escape Plan, dan weer deathcore- of post-metal-achtig. Het niet alledaagse, cleane basspel van Eugene Abdukhanov springt er hier en daar ook goed uit, zoals in het titelnummer en in Sleep Of The Righteous. En dan is er nog het drumwerk van Vladislav Ulasevich. Zijn gevarieerde spel en vele jazzy en proggy extra’s zijn een genot in het oor.

Wallflower is een hard en eigenzinnig album. Ondanks dat de populariteit van Jinjer de laatste jaren flink gestegen is op basis van de hits, kiest de groep niet voor een toegankelijkere richting. Integendeel, deze vierde full-length is moeilijk te doorgronden. Dat het viertal Oekraïners muziek maakt die het zelf het liefste maakt, ongeacht wat men daarvan vindt, is te prijzen. Een deel van de fans zal de nieuwe richting – of eigenlijk een terugkeer naar het oudere materiaal – een spijtige ontwikkeling vinden. Jinjer blijft echter bij zichzelf en komt met een plaat die veel luisterbeurten nodig heeft.

Tracklisting:
1. Call Me A Symbol
2. Colossus
3. Vortex
4. Disclosure!
5. Copycat
6. Pearls And Swine
7. Sleep Of The Righteous
8. Wallflower
9. Dead Hands Feel No Pain
10. As I Boil Ice
11. Mediator

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 26 augustus 2021

Meer Jinjer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.