13-04-2021

Marco Garau's Magic Opera - The Golden Pentacle
Label: Eigen beheer
Marco Garau, vooral bekend als toetsenist van het Italiaanse Derdian, is ervaren in het schrijven van aanstekelijke power metal. In vergelijking met deze band is zijn nieuwe Magic Opera-project beduidend meer geworteld in orkestrale bombast. Voor de mensen die jeuk krijgen van de combinatie ‘Italië’ en ‘power metal’: The Golden Pentacle zal jullie ergste nachtmerrie zijn. Orkestraties, zwierige gitaarpartijen, een over the top fantasieverhaal, voortrazende drums en vanzelfsprekend flinke invloeden vanuit de klassieke muziek. De liefhebbers van het genre kunnen in hun handen wrijven.

The Golden Pentacle is overduidelijk met liefde gemaakt. Onder de kenmerkende powermetalstructuren vallen vooral de perfect uitgewerkte gitaar- en toetsensolo’s op die nergens verzanden in overdreven priegelwerk. Niet alleen een compacte track als Elixir Of Life laat dit heel duidelijk horen, maar ook een langere, meer afwisselende track als The Sacred Legacy biedt heel veel muzikaal vuurwerk. De neoklassieke invloeden (neem bijvoorbeeld de tango op 1:50 van Until The End Of Time) zijn natuurlijk in het materiaal verweven en zorgen voor een fijne, opzwepende sfeer.

De zang van Anton Darusso is aan de ene kant typerend voor het genre. Het accent is er, de overdreven doch technisch bedreven zanglijnen zijn eveneens present, maar de klank is net wat anders. In vergelijking met de gladdere zangstem van landgenoten Ancient Bards of de meer directe vocalen op Garau’s eigen laatste Derdian-album, is Darusso een zanger met een meer maniakale stem. Geen zoetgevooisde klanken, de voornaamste vergelijking is eerder te maken met Engelse shock-rocker Arthur Brown. Het bereik is operatesk, maar er zit een rauwheid onder die hem een wat uniekere keuze voor deze muziek maakt. In Never-Ending Pain en Until The End Of Time laat hij daarnaast ook verrassend goede grunts en screams horen die voor een fijne afwisseling zorgen.

De ballad The Other Side gaat mij helaas echt te ver qua zoetsappigheid, maar is tevens ook het enige punt op het album dat ik wil skippen. Door de eigenzinnige zang, aanstekelijke composities en erg smaakvol uitgewerkte gitaar- en toetsensolo’s is The Golden Pentacle een fijne toevoeging aan de catalogus van kwalitatief hoogstaande Italiaanse power metal. Mensen die Derdian, Ancient Bards en vanzelfsprekend Rhapsody Of Fire hoog hebben zitten, raad ik dan ook zeker aan om Marco Garau’s Magic Opera een kans te geven.

1. The Golden Pentacle
2. Elixir Of Life
3. Keepers Of The Night