• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Lucas De La Rosa - Sunlight Highlights
Label: Acid Airplane Records

Lucas De La Rosa - Sunlight Highlights

Lucas de la Rosa is de ene helft van het alternatieve popduo Delsey Hill en de gitarist/vocalist van de Franse progband Archætype. Dat zegt u waarschijnlijk nog niets, want met pop wilt u misschien niets te maken hebben en het progressieve kwartet uit Normandië heeft slechts een demo op zijn naam staan. Bovendien is het momenteel erg stil rond Archætype. Prog is ook wat je kunt verwachten op deze eerste solo-ep van De la Rosa. De invloeden gaan van Haken tot David Maxim Micic, van Dream Theater tot j-rock, van Plini tot Periphery.

De Fransman heeft alles zelf ingespeeld, op een gastbijdrage van Sithu Aye in Sky na. Belangrijk om te vermelden is dat het drumwerk geprogrammeerd is. Het staat volledig in dienst van het gitaarspel, al zijn er wel complexe partijen die de aandacht opeisen. Het hoge tempo van het inventieve slagwerk in het rockende Sky zorgt bovendien voor een opbeurende vibe. De creativiteit viert soms dusdanig hoogtij dat de drumpartijen door een echte drummer bijna onmogelijk zijn om te spelen.

Het draait in de vier instrumentale tracks echter zoals reeds gemeld vooral om het gitaarwerk. Dat is modern, djenty, energiek en levendig. Slechts een enkele keer is er ruimte voor het toetsenspel en een break met rustiger spel dat aan de jaren zeventig en tachtig herinnert. Daarna gaat de distortion er weer op voor partijen die aan onder meer die van Periphery en Jeff Loomis (Arch Enemy) doen denken.

De ep is grofweg in tweeën op te delen. De eerste helft overheerst de ademruimte en is alles goed behapbaar voor een doorgewinterde progliefhebber. De tweede helft is hectischer. Het korte maar krachtige WAAAR!!!, dat invloeden van Dream Theater bevat, is de zwaarste en meest bombastische compositie. Original Condition is de meest diverse met veel tempowisselingen, bijna Igorrr-achtige moves, j-rock en vrolijke pianodeuntjes.

Het is al met al lastig om deze twintig minuten durende ep te doorgronden. Er gebeurt namelijk veel in korte tijd. De eerste twee nummers zijn het meest coherent en liggen al snel lekker in het gehoor. De laatste twee tonen de nerdy kant van de hersenspinsels. De la Rosa heeft met deze energieke ep zijn muzikale kwaliteiten op een aangename wijze vereeuwigd. Met name Lightrays is een prima visitekaartje en ook Sky behoort mede dankzij de bijdragen van Sithu Aye tot de hoogtepunten. Liefhebbers van moderne instrumentale prog nemen de moeite de ep eens een keer op te zetten.

1. Lightrays
2. Sky (feat. Sithu Aye)
3. WAAAR!!!